خانه > عباسعلی فاطمی, مه ولات > استقامت در قرآن

استقامت در قرآن

فاطمی
#بصر
#استقامت
امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) فرمود: اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر؛( خطبه ۱۷۳ )

 فیش سخنرانی
خطبه اول :

اگر با بصیرت حرکت کنیم و صبر کنیم و استقامت به‌خرج بدهیم اثری نمیبخشد؛ امّا وقتی‌که ما هم مثل آنها حرف بزنیم، مثل آنها کار بکنیم، آن‌وقت نتیجه این میشود.

# بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان، یعنی مشاهده درست و دقیق حوادث، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث.

باید بصیرت پیدا کرد، باید در این راه صبور بود. وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛

✅رمز موفقیت هر فردى، در گروِ ایمان به هدف و استقامت و کوشش در راه رسیدن به آن است
استقامت ایمانی است که با بصیرت دینی همراه باشد و بر مدار دستورات الهی و زیر خیمه ولایت انبیا و اولیا باشد

⭕️-#پایداری در برابر دشمن
خداوند می فرماید: «وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ و جُنودِهِ قَالُوا رَبَّنَا فرغ عَلَینا صَبراً وَ ثَبِّت اقدامَنا وَ انصُرنا عَلَی القَومِ الکافِرینَ»(بقره: ۲۵۰) «تثبیت اقدام»، کنایه است از اینکه ایشان را در جهاد، ثابت قدم کند تا فرار نکنند. (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۲۹۳/۲) «ثَبَّت اقدامَنا» یعنی به ما نهایت قدرت و استواری هنگام جنگ به خاطر دوری از تزلزل، عطا فرما و منظور تنها تثبیت قدم ها نیست.
#مصداق های استقامت در قرآن

⭕️زندگی پیامبران با استقامت و پایداری در دعوت و رسالت عجین است. مصداق هایی از این استقامت و پایداری، در قرآن ذکر شده است که از این قرارند:

۱-سرگذشت #ابراهیم(ع) و پرتاب او به آتش و تبدیل شدن آن به گلستان و هجرت او به سرزمین دیگر برای حفظ ایمان خود از گزند کافران و قربانی کردن فرزند خود و استقامت و پایداری او و فرزندش در این امر:
«فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعیَ قالَ یا بُنَیَّ اِنَّی أرَی فِی المَنامِ انِّی اذبَحُکَ فَانظُر مَاذا تَرَی قالَ یَا اَبَتِ افعَل مَا تُؤمَرُ سَتَجِدُنِی اِن شَاءَ اللهُ مِنَ الصَّابِرینَ.»(صافات: ۱۰۲)
⭕️-۲-سرگذشت #یعقوب(ع) و استقامت او در حزن و فراق فرزندش یوسف(ع):

«وَ جَاءُوا وَ عَلَی قمیِصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ قالَ بَل سَوَّلَت لَکُم انفُسُکُم امراً فَصَبرٌ جَمیلٌ وَ اللهُ المُستَعانُ عَلَی ما تَصِفُونَ»(یوسف: ۱۸)؛

«قالَ بَل سَوَّلت لَکُم انفُسُکُم امراً فَصَبرٌ جَمیلٌ عَسَی اللهُ أن یَأتیَنی بِهِم جَمیعاً انَّهُ هُوَ العَلیمُ الحَکیمُ»(یوسف: ۸۳)؛

«وَ تَوَلَّی عَنهُم وَ قالَ یا أسَفَی عَلَی یُوسُفَ وَ ابیَضَّت عینَاهُ مِنَ الحُزنِ فَهُوَ کَظیمٌ»(یوسف: ۸۴)؛

«قالوُا أئِنَّکَ لأنتَ یُوسُفُ قالَ أنّا یوسُفُ وَ هذا أخِی قَد مَنَّ اللهُ عَلَینا إنَّهُ مَن یَتَّقِ وَ یَصبِر فَإنَّ اللهَ لا یُضیعُ اجرَ المُحسنینَ.»(یوسف: ۹۰)

⭕️۳-سرگذشت #ساحران و استقامت آنها، بعد از ایمان به موسی(ع) و تهدید و شکنجه از سوی فرعون:

«قالُوا لَن نُؤثِرَکَ عَلَی مَا جاءَنَا مِنَ البَیِّناتِ وَ لَّذی فَطَرَنا فاقضِ ما أنتَ قاضٍ انَّمَا تَقضیِ هذهِ الحَیاهِ الدُّنیا»(طه: ۷۲)؛ «فَلَمَّا جاءَ السَّحَرهُ قالُوا لِفِرعَونَ أئِن لَنا لاجراً ان کُنَّا نَحنُ الغالبینَ.»(شعراء: ۴۱)

۴⭕️-استقامت سپاهیان #طالوت در مقابل جالوت: «فَلَمَّا فَصَل طالوتُ بالجنودِ قالَ إنَّ اللهَ مُبتَلیکُم بِنهَرٍ فَمَ شرَبَ مِنهُ فَلَیسَ مِنِّی وَ مَن لَم یَطعَمهُ فَإنَّهُ مِنِّی إِلَّا مَنِ اغتَرَفَ غُرفَهً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنهُ اِلَّا قَلیلاً مِنهُم فَلَمَّا جاوَزُوهُ هُوَ وَالَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَهَ لَنا الیومَ بِجَالوتَ وَ جُنوده قال الَّذینَ یَظُنُّونَ انَّهُم مُلاقُوا اللهِ کَم مِن فِئَهٍ قلیلَهٍ غَلَبت فِئهً کَثیرهً بإذن الله و اللهُ مع الصَّابرینَ»(بقره: ۲۴۹)
#عوامل استقامت

در قرآن بیش از #سی آیه، مساله صبر را در ارتباط با جهاد و مبارزه و یا مقاومت انبیا و رهبران الهی در برابر مشکلاتی که بر سر راه خود از ناحیه دوست و دشمن داشتن

یاد الله:
✅#ذکر از بزرگترین اسباب استقامت وایستادگی است، وببین که خداوند در آیه زیر چگونه استقامت و ذکر را قرین همدیگر قرار داده است، می فرماید:
﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَهً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیراً﴾ (الأنفال: ۴۵)..
((ای مؤمنان! چون با گروهی (از کفار) روبرو شدید، ثابت قدم بمانید وخداوند را بسیار یادکنید)).

⭕️صبر کردن وقتی معنا پیدا می کند که ما #خداباوری را در خود تقویت کنیم، باور کنیم که خداوند می‌بیند و اگر به این باور رسیدیم به باور مبدا و معاد هم دست خواهیم یافت.

⭕️و ما لنا الا نتوکل علی الله و قد هدانا سبلنا و لنصبرن علی ما اذیتمونا و علی الله فلیتو کل المتوکلونابراهیم (۱۴) آیه ۱۲٫٫
صبر و شکیبایی #پیامبران در برابر آزارها و اذیت ها و تکذیب هایی که از ناحیه دشمنان به آنان می رسید و تاثیر آن در نصرت الهی و پیروزی آنان در این آیات منعکس است؛ به خصوص در آیه اول که غایب و نهایت صبر را نصرت الهی قرار داده است.
توجه به اثار و #امدادها
(إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ : محقّقاً کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ایستادگى کردند، بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد.)( الأحقاف : ۱۳)
⭕️ زندگی آنها پر#برکت می شود
وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً و اگر [مردم‏] در راه درست، پایدارى ورزند، قطعاً آب گوارایى بدیشان نوشانیم.(الجن: ۱۶)
⭕️ و جعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا و کانوا بایاتنا یوقنونسجده (۳۲) آیه ۲۴٫؛
و قرار دادیم از ایشان امامانی که هدایت نمایند به فرمان ما بعد از آن که صبر نمودند و به آیات ما یقین داشتند.
استقامت) و نماز کمک بگیرید (تا بر مشکلات فائق آیید) ، زیرا خداوند با صابران است، یاایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرین» . (۱۸)
شهید #باکری : بعد از جنگ رزمنده ها به سه گروه تقسیم می شوند

۱- دسته ای به مخالفت با گذشته خود بر می خیزند و از گذشته پشیمان می شوند.

۲-دسته ای راه بی تفاوتی را بر می گزینند و در زندگی مادی غرق می شوند وهمه چیز را فراموش می کنند .

۳-دسته ای به گذشته خود وفادار می مانند و احساس مسئولیت می کنند که از شدت مصائب و غصه ها دق خواهند کرد.

جمله اخر تامل دارد
خواهند دید
⭕️ دهمین آیه، پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله را دستور می دهد که (از سوی خداوند متعال) به تمام بندگان با ایمانش چنین بگوید: «ای بندگان من که ایمان آورده اید، تقوای الهی پیشه کنید، برای کسانی که در این دنیا نیکی کرده اند، پاداش نیکی است، سرزمین خدا وسیع است (هر گاه تحت فشار شدید کافران جبار قرار گرفتید، تسلیم نشوید، بلکه مهاجرت کنید، زیراصابران اجر و پاداش خود را بی حساب دریافت می کنند، قل یا عبادی الذین آمنوا اتقواربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنة و ارض الله واسعة انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب» (۲۱)

این آیه از یک سو نشان می دهد که انسان باید در برابر مشکلات که در راه مقابله باجباران متحمل می شود، از نیروی صبر کمک بگیرد، زیرا بدون آن چاره ای جز تسلیم در برابر ظالمان زورمدار ندارد.

از سوی دیگر، پاداش صابران را بی حساب و غیر قابل شمارش بیان می دارد.

⭕️، تعبیر بسیار جالبی درباره اهمیت صبر دارد و آن این که فرشتگان هنگامی که برای دیدار بهشتیان از هر دری وارد می گردند، به آنها می گویند: «سلام برشما! به خاطر صبر و استقامت تان، چه پایان خوبی در این سرا نصیبتان شد! ، سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» (۲۳)

جالب این که از میان تمام اعمال و طاعات و عبادات و کارهای نیک بهشتیان، انگشت روی صبر و شکیبایی آنها می گذارند و آن را سبب ورود به بهشت می شمارند واگر دقت کنیم، تصدیق خواهیم کرد که صبر و استقامت، نقش مهمی در سعادت انسان وبهشتی شدن او دارد، زیرا بدون صبر، نه پرهیز از گناهان ممکن است و نه انجام اطاعت هاو عبادت ها، نه جهاد با نفس و نه جهاد با دشمن. به همین دلیل فرشتگان، در نخستین تبریک به بهشتیان، به مساله صبر تکیه می کنند.

شاهد این سخن که همه طاعات در سایه صبر انجام می گیرد، در آیه بیست و دوم همین سوره آمده است: «اندیشمندان و اولو الالباب، کسانی هستند که به خاطر ذات پروردگارشان، صبر و شکیبایی می کنند، نماز را بر پا می دارند و از آنچه به آنها روزی داده ایم، درپنهان و آشکار، انفاق می کنند و با حسنات، آثار سیئات را از بین می برند، و الذین صبرواابتغاء وجه ربهم و اقاموا الصلاة و انفقوا مما رزقناهم سرا و علانیة و یدرئون بالحسنة السیئة… »

در تفسیر این آیه، حدیث جالبی از امام علی بن الحسین علیه السلام نقل شده است: هنگامی که روز قیامت می شود، ندا دهنده ای ندا می دهد که اهل صبر و شکیبایی به پاخیزید، گروهی بر می خیزند، به آنها گفته می شود:سوی #بهشت بروید. در این هنگام، فرشتگان به استقبال آنها می آیند و می گویند:کجا می روید؟ می گویند:سوی بهشت. فرشتگان می گویند: قبل از #حساب؟ ! می گویند:آری (قبل از حساب) . می گویند:شما کیستید؟

می گویند:ما اهل #صبریم، می گویند:صبر شما چه چیز بوده است؟ می گویند:ما در راه طاعت پروردگار و پرهیز از گناهان و در برابر بلا و اندوه و غم، در دنیا صبر و شکیبایی کردیم. امام #علی بن الحسین علیه السلام فرمود:این جاست که فرشتگان می گویند:داخل بهشت
#خطبه دوم:
#قانون

✅♻️

⬅️۱۲ آذر ۲ ربیع‌الاول‌ تصویب قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران (۱۳۵۸ ه ش)
علامت حکومت اسلامى؛ حکومت قانون اسلام‌

⭕️در کشورى که قانون حکومت نکند، #خصوصاً قانونى که قانون اسلام است، این کشور را نمى‌توانیم اسلامى حساب کنیم. کسانى‌که با قانون مخالفت مى‌کنند، این‌ها با اسلام مخالفت مى‌کنند،

⭕️قانون براى #همه است، قانون براى نفع ملت است، براى نفع جامعه است، براى نفع بعضى اشخاص و بعضى گروهها نیست. قانون، توجه به تمام جامعه کرده است. قانون براى #تهذیب تمام جامعه است. البته دزدها از قانون بدشان مى‌آید و دیکتاتورها هم از قانون بدشان مى‌آید و کسانى‌که مخالفتها مى‌خواهند بکنند،

⭕️اگر همه اشخاصى که در کشورمان هستند و همه گروههایى که در کشور هستند و همه نهادهایى که در سرتاسر کشور هستند، به قانون خاضع بشویم و قانون را محترم بشمریم، هیچ #اختلافى پیش نخواهد آمد. اختلافات از راه قانون‌شکنیها پیش مى‌آید. اگر قانون در یک کشورى حکومت کند،
⭕️حتی در زندگی سایر موجودات اجتماعی غیر انسان : مانند زنبور عسل، مورچه ها و موریانه ها قابل مشاهده است . به همین علت ، به طور کلی باید اذعان نمود که هرج و مرج و بی نظمی هرگز با اهداف زندگی اجتماعی انسان مناسبت و سازگاری ندارد و هرگز جامعه ای که با فرهنگ بی نظمی و قانون گریزی خو نموده است روی خوش ترقی ، سلامت و اصلاح را به خود نخواهد دید.
⭕️فواید قانون گرایی ازدیدگاه قرآن و حدیث

۱٫ضمانت حیات و بقاء جامعه

۲٫توسعه و ترقی جامعه

۳٫ سعادت و بهروزی

۴٫ از بین رفتن اختلاف طبقاتی

سه‌شنبه ۱۶ آذر ۶ ربیع‌الاول‌ روز دانشجو

⭕️تلاش دشمن براى تغییر تفکر دانشگاه و دانشجو
✖️دانشگاه و دانشجو امروز آماج بزرگ‌ترین توطئه‌ها است؛ از این‌که ما دانشگاهى داشته باشیم که دانشجوى آن، استاد آن با روحیّه انقلابى، با روحیّه تهاجمى وارد میدان بشود، خطهاى #قرمز را که دشمنها برایش درست کرده‌اند، به هم بزند، پیش برود، کشور را پیش ببرد،
⭕️ مقام معظم رهبرى، همواره بر #ضرورت فعالیت سیاسى دانشجویان و شرکت فعال و مثبت آنان در مباحث سیاسى تأکید داشته و دارند
از #مهم‌ترین حرکت‌هاى سیاسى، اعتراض دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به ورود معاون رئیس جمهور آمریکا بود و نقطه‌اى #اوج آن‌را مى‌توان در اشغال لانه‌ى جاسوسى آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ مشاهده کرد.
جنبش دانشجویى را مى‌توان در سه مرحله چنین تبیین کرد:

✅مرحله‌ى اول: جنبش دانشجویى با جریان #روشنفکرى پیوند خورده و از این منبع برخاسته بود. هرچند حرکت دانشجویى در عین حال، به‌دلیل اقتضاهاى جوانى داراى روحى پاک و به دور از #خدعه‌ها و فریب‌هاى سیاسى‌کاران بود.

✅مرحله‌ى دوم: با اوج‌گیرى #انقلاب اسلامى، جنبش روشنفکرى و دانشجویى که خود را پیشتاز جنبش سیاسى پنداشت، ناگهان خود را عقب‌مانده یافت. حرکت عظیم مردم در اعتراض علیه رژیم، خرده احزاب، گروه‌هاى سیاسى و نیز جریان روشنفکرى و جنبش دانشجویى را به تعجب واداشت و آنان را به اعلان موضع فراخواند.

در این شرایط، جریان روشنفکرى به‌طور کلى، کلاف سردرگمى بود که چندان به عمق و ماندگارى قیام باور نداشت و به گونه‌هاى مختلف سعى مى‌کرد که آن‌را حرکتى کور تعبیر کند.

✅مرحله‌ى سوم: اهمیت و حرمت حرکت سیاسى دانشجویى در آن بود که خود را از بند روشنفکرى گسست و پابه‌پاى مردم پیش آمد و براى خود افتخارى عظیم در تاریخ سیاسى ایران کسب کرد.
شهید #چمران که خود شاهد این واقعه بوده، در خاطره‌اش در رابطه با حادثه‌ى ۱۶ آذر مى‌گوید:

«وقایع آن روز، چنان در نظرم مجسم است که گویى همه را به چشم مى‌بینم! صداى رگبار مسلسل در گوشم طنین مى‌اندازد. سکوت موحش بعد از رگبار، بدنم را مى‌لرزاند. آه بلند و ناله‌ى جان‌گداز مجروحان را در میان این سکوت دردناک مى‌شنوم. دانشکده‌ى فنى خون‌آلود را در آن روز و روزهاى بعد، به رأى العین مى‌بینم.»

⭕️شاید این جمله حضرت امام(ره) که فرمودند: «دشمنان غارتگر ما چشم طمع به دانشگاه دوخته‌اند که و لو در آینده‌اى دور به دانشگاه‌ها رخنه کنند»، اولین هشدار براى نفوذ در این مرکز حساس و تأثیرگذار باشد.

قطعاً دانشجو و دانشگاه در کانون اهداف اصلى دشمن براى# «نفوذ» قرار دارد که در این‌باره مى‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱. نگاهى کوتاه به اوضاع #فعلى دانشگاه شکى باقى نمى‌گذارد که جریانى معلوم‌الحال به‌دنبال ترویج فرهنگ خطرناک راحت‌طلبى، بى‌بند و بارى و به حاشیه بردن تفکرات انقلابى است.
این جریان با به کار گرفتن برخى اساتید در صدد است، روحیه انقلابى را تخریب و تضعیف نموده و از سوى دیگر این‌گونه به جوانان پاک این مرز و بوم القاء کند که پیشرفت علمى و تعالى تحصیلى تنها در گرو #تشبّه کامل به فرهنگ غربى و در یک کلام «استحاله فرهنگى» است.

۲. تبلیغ و #نظریه‌پردازى درباره #جدایى دین از سیاست در محافل دانشگاهى را شاید بتوان از نظر درجه‌بندى توطئه نفوذ، مهم‌تر از مورد اول دانست.
از آن‌جا که اساس موفقیت توطئه #ترویج اباحه‌گرى و تهاجمات فرهنگى، جدا کردن دین از سیاست است و تمام توطئه‌ها علیه انقلاب اسلامى نیز با این هدف صورت‌گرفته، در نتیجه مى‌توان تحقق #«سکولاریسم» را بستر و زمینه‌ساز تمام مسیرهاى نفوذ دانست.
۳. #نفوذ سیاسى در دانشگاه، از دیگر مصادیق توطئه‌هاى #خطرناک دشمن بوده و بدین جهت است که نباید اجازه داد دانشگاه، به «#باشگاه سیاسى» تبدیل شود.
✅متأسفانه برخى جریانات سیاسى، تا پیش از #انتخابات، به دانشجو و جوانان اقبالى نشان نمى‌دهند اما به محض #نزدیک شدن به این برهه حساس سیاسى کشور، با هدف #بهره‌کشى حزبى و گروهى از آنان، دم از حقوق دانشجویان و جوانان مى‌زنند!
ماموریت ویژه
✅تحقق اهداف «#سند چشم‌انداز توسعه در افق ۱۴۰۴» است که بارها از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى مورد مطالبه قرار گرفته است. ایشان در این سند به‌صراحت خواستار «دست یافتن به #جایگاه (ممتاز) علمى و فناورى کشور… با تأکید بر جنبش نرم‌افزارى و تولید علم» شده‌اند.

کاهش «#شتاب پیشرفت علمى» کشور از عوامل هموار شدن مسیر عدوات دشمن، مانعى جدى در مسیر قدرت راهبردى نظام اسلامى و تثبیت #اقتدار کشور در عرصه جهانى قلمداد مى‌شود.
✅#خودباورى و #پیشتازى در عرصه علم، دوگانه‌اى است که مکمل یکدیگرند
⭕️با وجود دانشجوى #مطالبه‌گر و #معنویت‌محور است که آرمان‌هاى والاى امام(ره)، رهبرى و شهیدان به منصه ظهور می‌رسد

 

پنجشنبه ۱۸ آذر ۸ ربیع‌الاول‌ شهادت حضرت امام حسن عسکرى(ع)(۲۶۰ ه. ق)
محدودیت‌هاى فراوانى
⭕️ گرایش عمومى مردم به امام حسن عسکرى(ع)
⭕️و افزایش چشمگیر پیروان آن‌حضرت در سرزمین‌هاى اسلامى، به‌ویژه در عراق و ایران بود.

آماده‌سازى اذهان براى امامت امامى که علاوه بر امامت در کودکى و سنى حتى کمتر از دو امام دیگرى که در هشت و نه سالگى به امامت رسیده بودند، مخفیانه متولد شده بود هم تلاشهاى فراوان امام عسکرى و هم امداد غیبى الهى به حضرت حجت را مى‌طلبد تا با گذر زمان، شیعه را از آن دوران حیرت گذر دهند.
راهبرد نخست: کوشش‌هاى علمى‌
گرچه امام حسن عسکرى(ع)، به‌دلیل قرار گرفتن در شرایط نامساعد و محدودیت بسیار شدیدى که حکومت عباسى برقرار کرده بود، موفق به گسترش دانش در تمام جامعه نشد، اما، در میان آن همه #خفقان و فشار توانست #شاگردانى تربیت کند که هر کدام، به سهم خود، در نشر و گسترش معارف اسلام و دفع شبهات دشمنان، نقش مؤثرى داشتند. شیخ طوسى تعداد شاگردان آن‌حضرت را بیش از صد نفر ثبت کرده است که در میان آن‌ها، شخصیت‌هاى برجسته‌اى بودند

راهبرد دوم: ایجاد #شبکه ارتباطى با شیعیان‌
در زمان امام عسکرى(ع)، تشیع در مناطق مختلف جهان اسلام گسترش یافته بود

✅♻️⬅️

گستردگى و #پراکندگى مراکز تجمع شیعیان، وجود سازمان ارتباطى منظمى را ایجاب مى‌کرد تا پیوند شیعیان را با حوزه امامت از یک‌سو و ارتباط آن‌ها را با هم، از سوى دیگر، برقرار کند

راهبرد سوم: فعالیت‌هاى سرّى سیاسى‌
امام عسکرى(ع)، با وجود محدودیت‌هایى که از طرف دستگاه خلافت ایجاد شده‌ بود، یک سلسله فعالیت‌هاى سرّى سیاسى را رهبرى مى‌کرد که با گزینش شیوه‌هاى بسیار ظریفِ #پنهان‌کارى، از چشم جاسوسان دربار دور مى‌ماند.
در این‌زمینه، #نمونه‌هاى فراوانى وجود دارد. #عثمان‌بن سعید عَمرى» که از نزدیکترین و صمیمى‌ترین یاران امام(ع) بود، زیر پوشش #روغن فروشى فعالیت مى‌کرد.
شیعیان و پیروان امام حسن عسکرى(ع)، اموال و #وجوهى را که مى‌خواستند به امام(ع) تحویل دهند، به او مى‌رساندند و عثمان، آن‌ها را در ظرف‌ها و مشک‌هاى روغن قرار مى‌داد و به حضور امام مى رساند.
راهبرد چهارم: حمایت و #پشتیبانى مالى از شیعیان‌
یکى دیگر از موضع‌گیرى‌هاى امام عسکرى(ع)، حمایت و پشتیبانى مالى از شیعیان بود.
با یک مطالعه در زندگانى آن‌حضرت، این مطلب به‌خوبى آشکار مى‌شود که گاهى برخى از یاران امام(ع)، از #تنگناهاى مالى، در محضر امام شکوه مى کردند و آن‌حضرت، گرفتارى مالى آن‌ها را برطرف مى‌کرد و گاه، حتى پیش از آن‌که اظهار کنند، این کار را انجام‌داد.
این اقدام امام(ع) مانع از آن مى‌شد که آنان زیر فشار مالى، جذب دستگاه حکومت عباسى شوند. «#ابوهاشم جعفرى» مى‌گوید: از نظر مالى در مضیقه بودم. خواستم وضع خود را طى نامه‌اى به امام‌عسکرى(ع) بنویسم، اما خجالت کشیدم و صرف نظر کردم. وقتى به منزل خود بازگشتم، امام(ع) صد دینار براى من فرستاد و طى نامه‌اى نوشت: هر وقت احتیاج داشتى، خجالت نکش و پروا مکن، از ما بخواه که به خواست خدا به مقصود خود مى‌رسى.
راهبرد پنجم: تقویت و توجیه سیاسى رجال شیعه‌
از جالب‌ترین فعالیت‌هاى سیاسى امام عسکرى(ع)، تقویت و توجیه سیاسى رجال مهم شیعه در برابر فشارها و سختى‌هاى مبارزات سیاسى در راستاى حمایت از آرمان‌هاى بلند تشیع بود.
از آن‌جا که #شخصیت‌هاى بزرگ شیعه در فشار بیشترى قرار داشتند، امام(ع) به تناسب مورد، هر یک از آنان را به نحوى #دلگرم و راهنمایى مى‌کرد و روحیه آن‌ها را بالا مى‌برد تا میزان صبر و آگاهى‌شان در برابر فشارها، تنگناها و فقر و تنگدستى، فزونى یابد و بتوانند مسؤولیت بزرگ اجتماعى و سیاسى و وظایف دینى خود را به‌خوبى انجام دهند. «#محمد‌بن حسن‌بن میمون» مى‌گوید: نامه‌اى به امام عسکرى(ع) نوشتم و از فقر و تنگدستى شکایت کردم، اما بعد پیش خود گفتم: مگر امام صادق(ع) نفرمود که فقر با ما، بهتر از توانگرى با دیگران است و کشته شدن با ما بهتر از زنده ماندن با دشمنان ماست.
امام(ع) در پاسخ نامه «محمد‌بن حسن» نوشت:
هرگاه گناهان دوستان ما زیاد شود، خداوند آن‌ها را به فقر گرفتار مى‌کند و گاهى از بسیارى از گناهان آنان درمى‌گذرد. همچنان که پیش خود گفته‌اى، فقر با ما بهتر از توانگرى با دیگران است. ما براى کسانى‌که به ما پناهنده شوند، پناهگاهیم و براى کسانى‌که از ما هدایت بجویند، نوریم. ما نگهدار کسانى هستیم که براى نجات از گمراهى به ما متوسل مى‌شوند. هر کس ما را دوست بدارد، در رتبه بلند تقرّب به خدا با ماست و کسى‌که پیرو راه ما نباشد، به‌سوى آتش خواهد رفت.

راهبرد ششم: آماده‌سازى شیعیان براى دوران غیبت‌
از آن‌جا که غایب شدن امام و رهبر هر جمعیتى، یک واقعه نامأنوس و باور کردن آن و نیز تحمل مشکلات ناشى از آن، براى مردم دشوار است، پیامبر اسلام(ص) و امامان پیشین(ع)، به‌تدریج مردم را با این موضوع آشنا و افکار را براى پذیرش آن آماده مى‌کردند.
اهمیّت ولایت امام زمان(عج) و تأثیر آن در قبولى اعمال‌
⭕️هرکس هنگام شهادتش آن نشانه‌ها را داشته باشد، او امام وجانشین وى خواهد بود. آن سه نشانه از این قرار بودند:
۱- کسى‌که بر پیکر امام نماز بخواند.
۲- کسى‌که جواب نامه‌ها را از ابوالادیان طلب کند.
۳- کسى‌که از اموال و همیان خبر دهد.

دوران سخت حیرت‌
پس از شهادت حضرت امام حسن عسکرى(ع) در سال ۲۶۰ هجرى، امامت حضرت مهدى، آغاز گردید. از آن‌جایى که حضرت امام حسن عسکرى(ع) برخلاف سایر امامان شیعه که در زمان حیات‌شان، جانشین بعدى را تعیین کرده بودند به‌طور علنى، جانشینى براى خود مشخص نکرده بود.
در این برهه از زمان، بحران فکرى و اعتقادى بزرگى در میان پیروان امامان شیعه به‌وجود آمد. در این دوران که به سال‌هاى حیرت موسوم است، شیعیان به فرقه‌هاى متعدد منشعب گردیدند.
⭕️ یارى امام غریب‌
غربت و مظلومیت، رشته‌اى است پیوسته، از غدیر تا کربلا و از کربلا تا غیبت.

- تذکر رهبر معظم انقلاب نسبت به نقض برجام از سوى آمریکا
⭕️اگر آمریکا اقدام به تحریم جدید در لفافه‌ى تمدید تحریم‌هاى تمام‌شده‌ى ده‌ساله بکند، این قطعاً نقض برجام است و ایران اسلامى نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد
⭕️ کارهاى متعدّدى کردند، تخلّفهاى متعدّدى کردند، یکى دو تا نیست، تازه‌ترینش این تمدید تحریم ده‌ساله است، اگر این تحریم [تمدید] بشود، قطعاً نقض برجام است
(۲۳خرداد سال جارى وزیر خارجه کشورمان به‌صراحت یادآورى کرده بود که تمدید قانون ایسا نقض برجام است)
⭕️⭕️مسؤولان اجرایى کشور و خصوصاً هیأت نظارت بر برجام باید از کوتاهى در این‌زمینه خوددارى کنند و در احقاق حقوق ملت ایران و برخورد با نقض برجام از سوى آمریکا کوتاهى نکنند
اشتباه بسیار خطرناک‌
فکر غلط و خطائى به‌نحوى از سوى آمریکایى‌ها تزریق مى‌شود و کسانى هم در داخل آن‌را ترویج مى‌کنند، این است که اگر ما با آمریکا سازش کنیم، مشکلات کشورمان حل خواهد شد.
⭕️ این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‌هیچ‌وجه حل نمى‌کند؛ نه مشکلات اقتصادى را، نه مشکلات سیاسى را، نه مشکلات امنیّتى را، نه مشکلات اخلاقى را، بلکه بدتر خواهد کرد

اوّلاً طرف دروغگو است، فریبگر است، بدعهد است، خنجرازپشت‌بزن است، در همان حالى که دارد با یک دست دست مى‌دهد، به قول خودشان یک مشت سنگ در دست دیگرش است که بزند به‌ سر طرف مقابل
دوما این مى‌خواهد بمَکد، این مى‌خواهد بکَند تا خودش را ترمیم بکند؛ این مى‌آید به اقتصاد کشورى کمک کند؟

بروز این مشکلات (در توافق هسته‌اى) ناشى از عجله در انجام کار (است). وقتى عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایى برسانیم، از جزئیات غفلت مى‌کنیم و گاهى غفلت از یک امر جزئى، موجب ایجاد رخنه و نقطه سلبى در آن کار مى‌شود

. مسؤولین به ما گفتند که ما این کار را انجام مى‌دهیم، این اقدام را مى‌کنیم براى این‌که فشارهاى تحریم برداشته بشود؛ حالا علاوه بر این‌که آن کارى را که آن‌وقت قول دادند بکنند و بنا بود همان روز اوّل انجام بگیرد و تا هشت و نُه ماه هنوز به‌طور کامل انجام نگرفته و ناقص است – که مسؤولین ما این‌را صریحاً بیان مى‌کنند؛
آن‌هایى که خودشان دست‌اندرکار بودند، این‌را صریحاً بیان کردند و بیان مى‌کنند – (انجام ندادند)، این‌را باز وسیله‌اى قرار بدهند براى فشارهاى مجدّد به جمهورى اسلامى؛

راه عبور از همه مشکلاتى که براى کشور
⭕️ز درون مستحکم باشد. ببینید چه‌جورى استحکام حاصل مى‌شود؟ استحکام داخلىِ نظام، اساس کار است؛
⭕️مسأله کشور، جهت‌گیرى انقلابى است و از لحاظ عملى و برنامه‌ریزى، مسأله کشور، اقتصاد است
⬅️⬅️این قانون که در زمان دولت آقاى هاشمى علیه ایران به تصویب رسید و بر خلاف جنجال‌هاى ستاد برجام ربطى هم به دولت احمدى نژاد ندارد، در حالى از سوى نمایندگان آمریکایى تمدید شده است که این تمدید طبق گفته‌هاى محمدجواد ظریف در مجلس شوراى اسلامى خلاف برجام است و نقض آن محسوب مى‌شود.
او که در خردادماه امسال براى ارائه گزارشى پیرامون برجام در مجلس حضور یافته بود، در این‌باره گفته بود: قانون داماتو دیگر وجود ندارد بلکه قانونى به‌اسم ISA وجود دارد که در پایان سال ۲۰۱۶ مدت آن تمام مى‌شود.

۱- بجای تمزکز بر برجام نافرجام
✅جریان انقلابی از رفع تحریم‌ها با حفظ چهارچوب‌‌ها بسیار خوشحال می‌شود، خواهش ‌ما از رئیس جمهور این است که بیاید و بگوید در کدام قسمت برجام آمده است که قرار است تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود؟
۱۰ ماه از برجام گذشت و دلار به ۴۰۰۰ تومن رسید
وقانون داماتو تمدید میشود

✅بجای تلاش برای خاموش کردن صدای انتقاد کنندگان به اختلاسگران و مفسدان اقتصادی، ریشه‌های فساد اقتصادی را می‌خشکاند و پول‌های غارت شده را به مردم باز می‌گرداند.

ملت و رهبرى منتظر پاسخ به این سؤال هستند:
چرا دولت در بازگرداندن حقوق‌هاى نجومى به بیت‌المال و برخورد با مدیران نجومى اقدامى نمى‌کند؟

⭕️باید مشخص شود که این برخورد چه شد و آن‌را اطلاع‌رسانى کرده و براى مردم روشن و شفاف‌سازى کنند.

خود دولت هم وظیفه دارد اولا سیستم را اصلاح کند تا از تکرار این اتفاق جلوگیرى شود و سپس خاطیان را اعلام کند زیرا این مطالبه به حق مردم است
⭕️متاسفانه دولت ‌چنین اقدامى انجام نداده البته دلیلش هم روش است، فضاى حاکم بر برخى عوامل فضاى اشرافى‌گرى است

⭕️ از قوه قضاییه انتظار دارند تا همگام با مردم به این جنبش معترض مردمى پیوسته و به کسانى ازجمله مدیرعامل…. که اعلام کرده بود «در دفترم نشسته‌ام و جایى نمى‌روم»!! پاسخ قاطع وکوبنده‌اى بدهد.
حقوق‌هاى نجومى در واقع برداشت‌هاى نامشروع و اهانت به ارزش‌هاى اسلامى بوده است

حقوق‌های نجومی نشانه وجود #ناپاکی در بخشی‌ از عرصه اقتصادی کشور است و برای رفع این ناپاکی باید راه‌های محقق شدن فساد در عرصه اقتصادی را تماماً مسدود کرد.

img_0839
img_0837

img_0834

img_0823

img_0822


هشت − = 4