خانه > عباسعلی فاطمی, مه ولات > ۶ نشانه اهل بهشت در قران

۶ نشانه اهل بهشت در قران

فاطمی نشانه های اهل بهشت در جمع پرسنل کمیته امداد مه ولات تشریح شد
حجت الاسلام فاطمی با اشاره به ایه ۸۳ سوره بقره گفت :خداوند میفرماید بیاد آرید زمانى که از بنى‌اسرائیل پیمان گرفتیم، جز خداوند یگانه را پرستش نکنید و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و بینوایان، احسان کنید و با مردم، به زبان خوش سخن بگویید و نماز را برپاى دارید و زکات بدهید. امّا شما با اینکه پیمان بسته بودید، جز عدّه‌ى کمى، سرپیچى کردید و روى گردان شدید.
وی گفت: احسان، جامع‌ترین و وسیع‌ترین واژه در باب نیکى است. در حال فقر والدین، احسان مادّى و در حال غناى آنان، احسان روحى. چنانکه احسان به یتیم شامل؛ تأدیب، حفظ حقوق، محبّت و تعلیم او مى‌شود. فاطمی گفت : اصول همه‌ى ادیان یکى است. چون همه‌ى این میثاق‌ها، در اسلام نیز هست. و خداوند از طریق عقل، فطرت و وحى، از مردم پیمان مى‌گیرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی مه ولات گفت:توحید، سرلوحه‌ى مکتب انبیاست. و باغ اشاره به روایتی از حضرت زهرا سلام الله علیها گفت:؛من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

این کارشناس دینی  گفت دومین نشانه اهل بهشت وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً است ، تبعیض و گرایش به یکى از پدر و مادر، ممنوع است.واحسان به پدر و مادر بعد از پرستش خداوند اینکه بعد از امر به عبادت خداوند، نیکی به پدر و مادر ذکر شده است، به چندجهت است.
امام جمعه موقت مه ولات گفت:اوّل نعمتهای خداوند، بالاترین نعمتها بر بنده است و بعد از پروردگار عالم، پدر و مادر، سبب وجود فرزند هستند. از طرفی خداوند، مؤثّر واقعی و حقیقی در وجود انسان است و پدر و مادر به حسب ظاهر در وجود او مؤثّرند. در جایی که مؤثّر حقیقی ذکر شده است، بعد از آن، مؤثّر ظاهری ذکر می شود. ،همچنین خداوند، در مقابل نعمتهایش از بنده اش چیزی نمی خواهد. پدر ومادر هم در مقابل نعمت خود، از فرزند چیزی طلب نمی کنند؛ حتی پدر و مادر غیر مسلمان به فرزند خود مهربانی می کنند. لذا این نعمت آنها شبیه نعمت خداوند است.

فاطمی با اشاره به سومین نشانه اهل بهشت در قران اشاره نمود  وَ ذِی الْقُرْبى‌ وَ الْیَتامى‌ وَ الْمَساکِینِ و گفت:واژه «محسن» با مشتقاتش ۳۹ بار در قرآن ابتدا خویشان نیازمند، سپس دیگران. «ذِی الْقُرْبى‌ وَ الْیَتامى‌ وَ …» البتّه در بین خویشاوندان نیز اولویّت‌ها محفوظ است.اداى حقوق، داراى مراتب و مراحلى است.  که اوّل حقّ خداوند، سپس والدین، سپس خویشاوندان، سپس یتیمان که کمبود محبّت دارند وآنگاه مساکین که کمبود مادّیات دارند. والبته احسان باید همراه با ادب و بدون منّت باشد.
این کارشناس دینی گفت:در کنار احسان، جمله‌ «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» آمده است. – اگرچه به همه‌ى مردم نمى‌توان احسان کرد، ولى با همه مى‌توان خوب سخن گفت. «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً». چون خلاق بسترساز روابط اجتماعی است، به‌نحوی که در نبود آن جامعه دچار گسست و شکست روحی و روانی می‌شود  و جملات بفرما، بشین و بتمرگ هر سه به یک معنایند .

فاطمی با اشاره به پنجمین و ششمین ویژگی اهل بهشت اشاره نمود و گفت :نماز ورابطه با خداوند، از زکات ورابطه با فقرا جدا نیست. «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ» – نماز و زکات در ادیان دیگر نیز بوده است. «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ» -اعتقاد به توحید، احسان به والدین وایتام ومساکین، همراه با دستور پرداخت زکات وبرخورد نیکو با مردم، وبپاداشتن نماز، نشانه‌ى جامعیت اسلام است. ۲۷ آیه در این باره وجود دارد در هر یک از این آیات شریف واژه «زکات» در کنار واژه «صلاة» آمده است که دلالت بر وجود پیوندی عمیق بین این دو رکن رکین دارد.
فاطمی با تأکید بر پیوستگی زکات با نماز، تنها در دین مبین اسلام مطرح نبوده است، بلکه در ادیان سابق نیز بر این پیوستگی تأکید شده در قرآن کریم؛ آمدن «زکات» در کنار «صلاة» نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود «و اقیموا الصلوة و ءاتوُا الزکوة و ارکعوا مَعَ الراکعین»بقره ۴۳ «و نماز را برپا دارید و زکات را بدهید و با رکوع کنندگان رکوع کنید.
فاطمی به شباهتهای زکات و نماز در قرآن اشاره نمود و گفت:زکات همانند نماز، سیره پیامبران و اوصیاء الهی بوده است؛، زکات همانند نماز، در همه ادیان وجود داشته است؛ و زکات همانند نماز، سبب آمرزش گناهان است؛،زکات همانند نماز، در پی دارنده اجر عظیم عندالله است و  زکات همانند نماز، از نشانه های اهل یقین است؛


× 5 = چهل پنج