خانه > بانوان, عفاف گرایی, مقالات > آسیبهایی که در مسیر دختران وجود دارد

آسیبهایی که در مسیر دختران وجود دارد

تاثیرات و آسیب های تماشای تصاویر و فیلم های مستهجن بر نوجوان-www.mehcom.comتاثیرات و آسیب های تماشای تصاویر و فیلم های مستهجن بر نوجوان

 یکی از آسیب های اجتماعی این است که :بسیاری از کودکان و نوجوانان بجای اینکه وقت خود را صرف یادگیری و درس خواندن کنند دائما یا پای کامپیوتر و اینترنت هستند یا کز کرده اند و یک گوشی موبایل دستشان گرفته اند و با آن اس ام اس می زنند و بازی می کنند و یا اینکه در حال تماشای انواع تصاویر و فیلم های مختلف می باشند شاید هم آنلاین هستند و در شبکه های اجتماعی مجازی در حال یادگیری و بحث و جدل هایی که در بسیاری از مواقع جز ضرر و آسیب هیچ نفعی ندارند ! خوب دنیای امروز اینگونه است اما باید تسلیم شرایط بود یا به فکر فرزندان و زندگی خودمانی !

زیاد شده‌اند… آنقدر که دیگر جدا کردن خوب و بدش سخت شده، گاه به محتویات موبایل پسرم که برای خودش مردی شده شک می‌کنم، گاهی هم نگران صفحه‌های باز شده در لپ‌تاپ دخترم می‌شوم که برای خودش خانمی شده.

نه این‌که اعتماد نداشته باشم، ستون‌های این چاردیواری با اعتماد محکم شده‌اند. مشکل اینجاست که هیچ وقت نتوانستم با آنها درباره فیلم‌های نامناسب، تصاویر تحریک‌کننده یا بلوتوث‌های غیراخلاقی صحبت کنم. این دیوارِ خجالت میان ما نگران‌کننده است.

وقتی نوجوان یا جوانی در خانه داشته باشی خوب می‌دانی که نمی‌شود به زور چوبِ تر و بستن چشم بچه‌ها، آنها را از ورطه‌های خطرناک دور کرد. به نظر شما تا کی می‌توان مثل یک نگهبان فرزندان را رصد کرد؟ از کی می‌شود با اطمینان خاطر به آنها اعتماد کرد؟ اصلا چگونه به فرزندمان یاد بدهیم با تدبیر و دقت، راه‌های درست را از غلط باز شناسد تا در دریای رسانه‌هایی که رو به فزونی است، غرق نشود؟

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: فلانی شناگر قابلی است اما آب ندیده است، حالا در دورانی زندگی می‌کنیم که دریایی در دسترس است، آیا شناگری درست را به فرزندمان آموخته‌ایم؟

آمارها می‌گوید، بیشترین تقاضا برای محصولات هرزه‌نگاری، در نوجوانان دوازده تا هفده ساله است. برای دستیابی به این محصولات هم راه سختی پیش رو نیست، کافی است تا سر خیابان قدم بزنید و تعداد دی‌وی‌دی فروش‌هایی را که کنار خیابان بساط کرده‌اند بشمارید تا دستتان بیاید، چقدر ساده می‌توان یک فیلم مستهجن تهیه کرد.

این درحالی است که نوجوانان در این سن هیچ منبع قابل اطمینانی برای آموزش بهداشت جنسی و چگونگی مواجه شدن با چنینی مسائلی را ندارند و بدتر از آن، این‌که هنوز بسیاری از والدین نمی‌دانند تماشای محصولات هرزه‌نگاری چه تاثیرات منفی و عمیقی بر روان فرزندشان خواهد داشت.

حتی بسیاری از خانواده‌ها با دیدن سریال‌های شبانه ماهواره بستری را برای فرزندانشان فراهم می‌کنند که آنها را به سوی محصولات هرزه‌نگاری می‌کشاند، این والدین معمولا می‌گویند که سریال‌ها صحنه‌های زننده یا تحریک‌کننده ندارد، در حالی که موضوع سریال حول محور مسائل جنسی می‌چرخد و همین مساله کافی است تا کودک و نوجوان را به کنجکاوی وا دارد.

بلوغ زودرس:

وقتی کودک و نوجوان با تصاویر مهیج یا با موضوعات مختلف جنسی مواجه می‌شود، احتمال بلوغ زودرس در او بسیار بالاتر می‌رود، این مساله برای پسران خطرآفرین و برای دختران ناخوشایند است و زمینه را برایرفتار جنسی زودهنگام، بروز هیجانات منفی ناشی از تغییرات بدنی و حتی طرد شدن از سوی همسالان فراهم می‌کند.

شکل‌گیری باورهای نادرست:

محصولات هرزه‌نگاری تصویری اغراق‌آمیز و نادرست از روابط جنسی را به نمایش می‌گذارد و فرد با همین تصویر نادرست و افراطی بزرگ می‌شود و آن را به عنوان الگوی درست جنسی می‌پذیرد، او با این تصویر نادرست وارد یک زندگی واقعی و دچار مشکلات متعدد می‌شود.

تقلید و تجربه کردن:

مشاهده یک فیلم مستهجن ممکن است نوجوان را به سوی تجربه کردن ترغیب ‌کند و باعث ‌شود او وارد روابط خطرناکی شود که هم از نظر جسمی، هم از نظر روانی و هم از نظر قانونی و شرعی بشدت آسیب‌زاست.

بروز خودارضایی و عوارض پس از آن:

خودارضایی در پسران و دختران یکی دیگر از نتایج مشاهده تصاویر و فیلم‌های مستهجن است، کسانی کهخودارضایی می‌کنند، در دام تکرار آن می‌افتند و کم‌کم عوارض جسمانی ناشی از خودارضایی، آنان را ضعیف می‌کند، علاوه بر عوارض جسمانی، معمولا نوجوانانی که درگیر این مساله هستند، دچار عوارض روانی مثل احساس گناه می‌شوند و کم‌کم خود را خارج از دایره رحمت الهی می‌بینند. این وضع، روان فرد را آماده بیماری‌هایی همچون افسردگی و اضطراب می‌کند.

چه باید کرد ؟

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مسائل جنسی نوعی تابو محسوب می‌شود تا جایی که هنوز بسیاری از والدین نمی‌دانند چگونه باب گفت‌وگو درباره مسائل جنسی را باز کنند و فرزندانشان را در این زمینه آگاهی دهند.

این حریم به گونه‌ای حفظ می‌شود که حتی فرزندان هم به مرور زمان می‌فهمند نباید در این زمینه سوالی بپرسند، در حالی که هیچ منبع معتبری برای ارضای حس کنجکاوی‌شان نمی‌یابند، بنابراین اگر خودشان دست به کار نشوند و به دنبال کسب اطلاعات ممنوعه(!) نگردند، مجبورند به اطلاعات ناکافی و ناقصی بسنده کنند که در دوران بلوغ، از طریق معلمان مدرسه یاد گرفته‌اند.

پس دو راه باقی می‌ماند، دوستان و رسانه‌هایی که در کنار اطلاعاتی که می‌دهد تصاویر و فیلم‌های هرزه‌نگاری را هم عرضه می‌کند. لازم است والدین بدانند که آسیب‌های ناشی از این محصولات در افراد مختلف، متفاوت است و تاثیرات آن معمولا بتدریج بر روان فرزندان اثر می‌گذارد، پس اگر فرزند شما یک بار به صورت تصادفی با چنین صحنه‌هایی مواجه شده، نباید دچار وسواس و وحشت شوید.

نوجوانتان را به رسمیت بشناسید:

بررسی‌ها نشان داده است که معمولا مادران اطلاعاتی درباره بلوغ و مسائل جنسی به دختران خود می‌آموزند و پدران برای آموزش این مسائل به پسرانشان کمتر تلاش می‌کنند.

چرا والدین با فرزندان درباره مسائل جنسی و بلوغ صحبت نمی کنند ؟

معمولا سه مساله اصلی مانع می‌شود تا والدین فرزندان را به رسمیت شناخته و با آنها در این‌باره صحبت کنند:

۱ ـ فقدان آگاهی والدین از چگونگی آموزش جنسی

۲ ـ ترس از شکستن حریم‌های خانوادگی

۳ ـ ناآگاهی از زمان مناسب برای چنین گفت‌وگویی.

پس والدین باید ابتدا آگاهی خودشان را بالا ببرند و بدانند صحبت کردن در این حوزه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و به دنبال زمانی باشند که برای صحبت در این حوزه مناسب است و بهترین زمان، وقتی است که فرزند خودش از والدین سوال می‌پرسد، حتی اگر سوال کودک نشان‌دهنده یک کنجکاوی است، فرصت را غنیمت شمرده و با او در این مورد صحبت کنید. نکاتی که ذکر شد را با زبانی پدرانه و اندکی قاطعیت برایش بگویید.

با رسانه‌های جدید آشنا شوید:

بسیاری از والدین هنوز با محیطی مثل اینترنت آشنا نیستند و برای این آشنایی هم تلاش چندانی نمی‌کنند. در حالی که باید در نظر داشت اینترنت فضایی مجازی است که سراسر فرصت و تهدید است، همان‌طور که قطع مراوده با یک دوست ناباب برایتان مهم است و شما را نگران آینده فرزندتان می‌کند، شناختن این محیط و استفاده درست از آن هم باید دغدغه شما باشد.

والد کنترلر نباشید:

امروز اینترنت را قطع کنید، فردا ماهواره را جمع کنید، پس‌فردا موبایلش را چک کنید، با کافی‌نت و دوستان و سایر ارتباطاتش چه می‌کنید؟ اگر نشانه‌هایی مبنی بر مشاهده تصاویر و فیلم‌های مستهجن پیدا کرده‌اید به دنبال حل مشکل باشید و با او حرف بزنید چرا که محدود کردن او سبب می‌شود در این زمینه کنجکاوتر شود و با شما مقابله کند.

حفظ حریم را از سوءاستفاده شناسایی کنید:

خیلی وقت‌ها والدین شواهدی مبنی بر مشاهده فیلم‌ها و تصاویر مستهجن از طرف فرزندانشان دارند اما گمان می‌کنند سکوت سبب می‌شود حرمت بینشان حفظ شود، در حالی که برخی فرزندان از این سکوت سوء‌استفاده می‌کنند. اگر با یکی از محصولات هرزه‌نگاری مواجه شدید بدون این‌که پرخاشگری کنید یا او را از امکاناتش محروم کنید با او حرف بزنید، حتی می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و درباره آموزش این مسائل با او سخن بگویید. البته باید اطلاعات جنسی در یک چارچوب محترمانه و متناسب با سن به فرزندان ارائه شود.

منبع:روزنامه جام جم

 

آسیب های اجتماعی دوستی و روابط دختر و پسر

بنر تبلیغاتی آموزش خیاطی سیما عمرانی-468-60

دختران درباره روابط دختر و پسر به چه فکر می کنند ؟

پسران درباره روابط دختر و پسر به چه فکر می کنند ؟

بررسی دختربازی و پسربازی در بین جوانان و نوجوانان

نه تنها دختران و پسران بلکه مادران و پدران خانواده های ایرانی هم حتما این مطلب را که به بررسی یکی از آسیب های اجتماعی دختران و پسران جوان پرداخته را بخوانند. اما مسلما دختران ایرانی که در دوره های راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه تحصیل می کنند حتما این مطلب را از دست ندهند.

آسیب های اجتماعی-دوستی و روابط دختر و پسر

مشکلات و آسیب های  دوستی با جنس مخالف
از مشکلات و آسیب های دوستی دختر و پسر قبلا برایتان زیاد گفته ایم. اما این بار شاید بد نباشد نگاه متفاوت تری به این مساله بیندازیم. این که دخترها درباره دوستی با یک پسر چه فکری می کنند و ایندوستی از نگاه پسران چه شکلی دارد.

دخترها تصور می‌کنند دیدگاه پسرها همانند آنها است و همین‌طور بالعکس. اساس روابط دوستی، شناختن دیدگاه‌ها و طرز فکر جنس مخالف در رو‌به‌رو ‌شدن با وقایع و اتفاقات است، تا بتوان از این تجربه در زندگی مشترک استفاده کرد. اما این یک اصل گم‌شده در روابط دوستی دختران و پسران است. دختران تصور می‌کنند پسران تشنه احساسات هستند و پسران نیز تصور می‌کنند دختران نیاز جنسی زیادی دارند.

پسران در روابط دوستی به هوس و غریزه جنسی خود بیشتر بها می‌دهند و پس از اولین ارتباط جنسی دچار وابستگی جنسی می‌شوند یعنی رابطه جنسی آنها گسترده‌تر و بیشتر می‌شود. آنها در تمامی ملاقات‌های بعدی دنبال فرصتی برای تأمین نیازجنسی و شهوت خود هستند و تا زمانی که طرفشان پاسخ‌گوی این نیاز باشد این رابطه ادامه دارد. اما هر زمان که طرفشان از رابطه جنسی خودداری کند. آن موقع است که  اخلاق و رفتار پسر تغییر می‌کند یا مدام بهانه‌گیری می‌کند یا آن رابطه را برهم می‌زند(اینجا بیشترین لطمه را دختر می خورد).

دختران تا زمانی که به فردی احساس نداشته باشند و وابستگی احساسی پیدا نکنند نمی‌توانند رابطه جنسی را با آن فرد تجربه کنند. ترجیح می‌دهند این رابطه از روی عشق و محبت و دوطرفه باشد. از اینکه بدون احساس تن به چنین رابطه‌ای بدهند بیزارند. دختران پس از رابطه جنسی دچار وابستگی بیشتری می‌شوند و بیشتر دوست دارند مورد توجه احساسی طرف مقابل قرار بگیرند. در اکثر روابطی که در آنرابطه جنسی را تجربه کرده‌اند ولی رابطه دوستی آنها به اتمام رسیده دچار افسردگی موقتی می‌شوند. بیشتر تمایل دارند دوست داشته شوند تا اینکه دوست بدارند. آنها‌ می‌توانند بارها حس عاشقی را تجربه کنند. این در حالی است که معمولا پسرها فقط یک‌بار عاشق می‌شوند و اولین عشق را فراموش نمی‌کنند. آنها اگر واقعاً کسی را دوست داشته باشند، هرکاری برای به‌دست‌آوردنش می‌کنند و به‌اصطلاح به آب و آتش می‌زنند. ولی اشکال اینجاست که پسران جوان همه انرژی خود را قبل از ازدواج صرف طرف مقابل می‌کنند.

نیازهای احساسی و حتی جنسی زنان پس از ازدواج بیشتر از دوران قبل از ازدواج است، به همین دلیل است که مدام از سردی همسر خود شکایت دارند. دختران  پیش از ازدواج تمایل دارند طرفشان به‌سمت آنها بیاید، که این مورد بعد از ازدواج دگرگون می‌شود؛ این زنان هستند که به‌سمت همسر خود می‌روند و مردان در این‌باره تلاشی نمی‌کنند. نکته بسیار مهم اینکه بسیاری از دخترها و پسرها با شنیدن این مطالب و بررسی آسیب‌های جدی این روابط می‌گویند: از کجا معلوم که این آفات در دوستی ما به‌وجود آید؟ هر قاعده‌ای استثنایی دارد؛ از کجا معلوم که ما استثنای این قاعده نباشیم؟ این افراد گمان می‌کنند که رابطه آنها از روابط دیگران عمیق‌تر و مستحکم‌تر بوده و فقط روابط دیگران، سست و بر پایه علاقه جنسی بنا شده است.

دختران چگونه خود را گول می زنند ؟

دختر می‌گوید: دوستم گفته، که فقط مرا به‌خاطر خودم می‌خواهد نه برای سوء‌استفاده جنسی. در مقابل پسر هم می‌گوید: بیچاره دختر، نمی‌داند هدف واقعی من ازدواج و خوشبخت‌ کردن او نیست. حالا که پسر اعتماد دختر را جلب کرده است و با زرنگی هم به دختر قبولانده که او را زن آینده‌اش می‌داند و به‌عنوان شریک زندگی دوستش دارد، زمینه را برای منظورش مهیا می‌بیند و به او می‌گوید که :

ما اکنون از طریق قلب‌هایمان باهم زن و شوهر هستیم، چرا تا فراهم ‌شدن زمینه ازدواج، خودمان را از لذت جنسی محروم کنیم.بیا از همین حالا رابطه‌ی جنسی  برقرار ‌کنیم.

متأسفانه بعضی از دخترها هم برای اینکه رضایت پسر را جلب کنند مرتکب این اشتباه بزرگ می‌شوند و تقاضای رابطه جنسی او را قبول می‌کنند. غافل از اینکه پسرها هیچ‌وقت با کسی که قبلاً با او دوست بوده‌اند و یا رابطه جنسی داشته‌اند، هرگز ازدواج نمی‌کنند. چرا که پسرها برای ازدواج دنبال دختر سالم و پلمپ می گردند. و دخترانی که قبلا وا داده اند! و با دیگران رابطه داشته اند را دختر مناسب ازدواج نمی دانند (بازهم دخترها لطمه می خورند).
در این زمینه باید گفت که  دخترها با این اشتباه نه ‌تنها خودشان را ارزان فروخته‌اند و در حد یک چیز بی ارزش پایین آورده اند، بلکه پسران با دیدن این رفتار، آنها را افرادی هرزه تلقی می‌کنند. پسرها این کاردختران یعنی تن دادن به انواع رابطه با دوست پسر را به‌حساب سست ‌بودن و غیر قابل اعتماد بودنشان می‌گذارند و می‌گویند، اگر فرد دیگری هم این تقاضا را داشته باشد، احتمال دارد که به او هم جواب مثبت بدهد.

البته مطلب بالا، یکی از حالات دوستی دختر و پسر بود که پسرها با وعده ازدواج، دخترهای جوان را خام می‌کنند و به سوءاستفاده جنسی از آنها می‌پردازند.

حالات دیگری هم برای دوستی دختر و پسر قابل تصور است، که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم:

دوستی با جنس مخالف به منظور اخاذی
برخی دخترها می‌دانند که پسرها قصد ازدواج ندارند و پسرها نیز علناً به طرف مقابلشان می‌گویند که قصدشان از این دوستی برای شناخت و ازدواج نیست. آنها فقط برای خوش‌گذرانی باهم شریک جنسی و دوست می‌شوند و به‌ این طریق می‌خواهند از تنهایی دوران مجردی فرار کنند.

بعضی از دخترها به هر دلیلی حاضر به دوستی با این قبیل پسرها هستند و قصدشان را از این رابطه، تخلیه احساسات و ارضای غیراخلاقی جنسی خودشان معرفی می‌کنند. آنها گمان می‌کنند هر‌کاری که غریزه‌شان بخواهد، می‌توانند بکنند و الان که جوان هستند باید تا می توانند عشق و حال کنند ! و می‌گویند: شوهر آینده‌مان از کجا خواهد فهمید که ما در گذشته روابط جنسی داشته‌ایم؟

تا آنجا که بتوانند، با جنس مخالف رابطه برقرار می‌کنند و در انحای همین روابط ناسالم طرف مقابلشان را هم تیغ می زنند! یعنی مخارج خوش‌گذرانی خود را از طریق تن‌فروشی تأمین می‌کنند و با یک تیر دو نشان می‌زنند. آنها با خود می‌گویند بعد از ازدواج، این‌طور روابط نامشروع را کنار خواهیم گذاشت. ولی نمی‌دانند حتی اگر هم بخواهند، دوست‌پسرشان از این روابط، به‌ این سادگی‌ها ـ بعد از ازدواج آنها ـ نخواهند گذشت.

اتفاقاً می‌گویند اکنون موانع هم از میان برداشته شده و وقت برداشت محصول نقشه‌های شوم گذشته‌مان است‌. چراکه برخی از پسرها خیلی نامرد و بی وجدان هستند و بیشتر برای بعد از متأهل‌شدن دختر برنامه‌ریزی می‌کنند؛ در دوران دوستی از او عکس یا فیلم تهیه می‌کنند و این مدارک را برای بعد از ازدواج دخترها به‌منظور اخاذی جنسی نگه می‌دارند و در وقت مناسب طی تماسی با دختر، تهدید می‌کنند که اگر با آنها رابطه جنسی برقرار نکند، عکس، فیلم و یا صدای ضبط‌شده او را به همسرش می‌دهند. فاش‌شدن این موضوع عواقب وحشتناکی را برای دختر در پی خواهد داشت. باعث می‌شود زندگی مشترک او نابود و در بین فامیل آبرویش از بین برود و به دلیل خیانتش، برای ازدواج مجدد، به‌ سراغش نخواهد رفت.

اینجاست که دختر به‌رغم میل باطنی، برای فاش‌نشدن رابطه دوران مجردی‌اش، به رابطه جنسی با دوست‌پسر قبلی‌اش تن می‌دهد و خیانت آن دختر مجدداً در دوران متأهلی رقم می‌خورد. فاش‌شدن این خیانت مجدد، ممکن است خودکشی دختر را به دنبال داشته باشد.

تا پول داری رفیقتم !
در بین دخترها کسانی هستند که از سادگی و پاکی بعضی از پسرها سوء‌استفاده و آنها را در دام عشق پوشالی خودشان گرفتار می‌کنند. هر روز به بهانه‌های مختلف از جمله سالگرد تولد، جشن تولد فلان دوست، خرید لوازم آرایشی ـ بهداشتی، خوش‌گذرانی در کافی‌شاپ، خرید کارت شارژ موبایل و… شروع به خالی‌کردن جیب پسرها می‌کنند. این کار آنها هم بدون هزینه نیست و باید در عوض نیازهای جنسی پسر را برآورده کنند؛ که آن‌هم به قیمت از‌دست‌دادن نجابتشان تمام می‌شود.

عاشقان واقعی
تعداد اندکی از پسرها با نشان‌دادن جسارت، محبت، عشق پاک و… همه عمرشان را به‌پای معشوقشان می‌گذارند.

تعداد این دسته از افراد، خیلی کم است، چون پسرها اگر واقعاً کسی را دوست داشته باشند، با او دوست نمی‌شوند، سعی می‌کنند با آنکه دوستش دارند ازدواج کنند. در این گروه هم آفاتی وجود دارد، در برخی از موارد دخترها با دیدن یک پسر خوش‌ تیپ‌تر، شیفته می‌شوند و به پسر عاشق‌پیشه پشت می‌کند.به وفادار ماندن این دخترها هم نمی‌شود اعتماد کرد. بعضی از دخترها نیز در دوستی با پسری که قصد شناخت برای ازدواج دارد، همان رفتاری را بروز می‌دهند که انگار در میهمانی هستند.

دوست اجتماعی
دختر و پسر رابطه دوستی‌شان را با جنس مخالف، به رابطه دوستی با دو هم‌جنس تشبیه می‌کنند و می‌گویند ما اصلاً احساس نمی‌کنیم که با جنس مخالف دوست هستیم ما یک دوست اجتماعی هستیم؛ براساس خلقت انسان، هر جنس فقط برای جنس مخالفش نیروی جاذبه تولید می‌کند نه برای هم‌جنس خودش، بنابراین دختر و پسر هم اگر هم‌جنس‌اند، پس چرا برخلاف طبیعت همدیگر را دفع نمی‌کنند، بلکه بالعکس همدیگر را جذب می‌کنند؟! پس هر عقل سالمی تأیید می‌کند که این حرف برخلاف طبیعت و کذب محض است.

تمرین زندگی مشترک 
دخترها و پسرها به بهانه کسب تجربه و مهارت در زندگی باهم دوست می‌شوند، آنها می گویند برای هر کاری باید آموزش دید ما هم باید برای زندگی واقعی زناشویی و حتی سکس با همسر آینده مان آموزش و مهارت پیدا کنیم. ولی نمی‌دانند که همیشه اولین تجربه‌ها هستند که به یاد می‌مانند. آنها تجربه‌های به یادماندنی را با فرد بیگانه‌ای تجربه می‌کنند نه با بهترین یارشان.

آن چیزی که از یاد این دختران و پسران فراموش شده، جایگاه تعهد و وفاداری به همسر آینده‌شان است. آنها این موضوع را باید بدانند که اگر می‌خواهند همسر آینده‌شان هم متعهد باشد و به آنها وفادار بماند، باید خودشان هم متقابلاً به آنها وفادار باشند.

انسان فقط باید لذت ببرد
و) بالاخره گروه آخر مربوط به پسرهایی است که هیچ‌چیز به جز ارضای جنسی و خوش‌گذرانی برایشان مهم نیست و اصلاً خودشان را در قیدوبند تشکیل خانواده نمی‌دانند. هر روز با یکی هستند و تا آخر عمر هم تنوع‌طلب باقی می‌مانند. این افراد، مشتریان زن خاص خودشان را دارند و هیچ‌وقت هم سیر نمی‌شوند مگر در زیر خروارها خاک.

در انتهای این بحث سنگین و پرپیچ ‌و خم باید بگوییم، آن چیزی که از یاد این دختران و پسران فراموش شده، جایگاه تعهد و وفاداری به همسر آینده‌شان است. آنها این موضوع را باید بدانند که اگر می‌خواهند همسر آینده‌شان هم متعهد باشد و به آنها وفادار بماند، باید خودشان هم متقابلاً به آنها وفادار باشند. این‌طور نیست که به تبع نفس، در مجردی هرکاری که خواستیم انجام دهیم و بعد انتظار داشته باشیم که در زندگی مشترکمان یک فرد پاک و مقدس نصیب‌مان شود.

نکته آخر مهکام:
دختران و پسران برومند ایرانی آیا می شود هر کاری که دلمان خواست انجام دهیم و در آخر هم از زندگی مان خشنود باشیم و به اهداف زندگیمان برسیم.کدام انسان موفقی را دیده اید که بگوید در زندگی هر کاری دلم خواست انجام دادم و حالا هم موفق هستم. یک قهرمان ورزش یک دانشمند یک تاجر موفق یک سیاستمدار عالی رتبه یک دانش آموز و یا یک دانشجوی موفق برای موفق بودن بسیاری از مواقع کارهای مورد علاقه بسیاری را انجام نداده اند تا توانسته اند موفق شوند. چطور ممکن است ما در زندگی هر کاری که دوست داشتیم و به ما لذت می داد انجام دهیم و بازهم بگوییم در زندگی و تشکیل خانواده ما موفقبوده ایم !

هزینه آرایش زنان و دختران چه مقدار می باشد ؟

آسیب های اجتماعی در دختران و زنان

امروره یکی از معضلات و آسیب های اجتماعی فرهنگی در دختران و زنان معضل استفاده بیش از حد لوازم آرایشی و بهداشتی  می باشد. که شاید در یک نگاه سطحی به این دلیل باشد که هر انسانی دوست دارد زیبا باشد یا بقول برخی خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد ! اما بدست آوردن زیبایی با چه قیمتی ؟ حتی اگر از شرع و اسلام هم صحبتی نکنیم . آیا واقعا دختران و زنان خانواده برترایرانی نباید به فکر سلامتی خود باشند. آیا نباید لحظه ای به این فکر کنیم که آرایش دختران و زنان با محصولات آرایشی و بهداشتیکه غالبا هم تقلبی هستند حتی همان هایی که با قیمت گزاف می خریم . مواد مصنوعی و شیمیایی هستند که  برای سلامتی ما ضرر دارد ؟ در ذیل به برخی از آمار و ضررهای استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتیمی پردازیم :

کشورمان ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی دنیا

اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاهها و حتی کنار خیابان به فروش می رسند. در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص است.

در نوع خود جالب است که بدانید کشورمان ایران بعد از کشور عربستان، مقام دوم مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال ۲۰۰۸ میلادی در حدود ۷/۲ میلیارد دلاراست که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر ۳۰ سال هستند. در این حال ۱۴ میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده اند به نحوی که تقریبا ۲۹ درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه ۱۵۵ میلیون نفر باشد، ۹ درصد این زنان یعنی ۱۴ میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی ۲/۱ میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از ۷/۲ میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می کنند.

آمریکا اولین صادرکننده محصولات آرایشی در جهان

بر اساس تحقیقاتی که مرکز گلوبال استادی در سال ۲۰۰۸ انجام داده است،  سهم ایالات متحده از بازار جهانی محصولات آرایشی در حدود ۳۸.۲ میلیارد یورو بوده است. لازم به ذکر است که شرکت پراکتر و گمبل که بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات آرایشی دنیا است، آمریکایی است.

نتایج به دست آمده از این تحقیقات حاکی از آن است که سهم ژاپن و چین از بازار محصولات آرایشی به ترتیب ۲۳.۷ و ۸.۲ میلیارد یورو است. اروپا با سهم کلی ۶۳.۵ میلیارد یورو، بیشترین سهم را داراست. در بین کشورهای اروپایی، کشور آلمان با سهم ۱۱.۷ میلیارد یورویی بیشترین سهم را داراست و کشورهای فرانسه (۱۰.۴ میلیارد یورو)، انگلستان (۱۰ میلیارد یورو)، ایتالیا (۸.۸ میلیارد یورو) و اسپانیا (۷.۴ میلیارد یورو) در رتبه های بعدی هستند.

رقابت برای تصرف بازار پرسود محصولات آرایشی

ده کشور برتر در زمینه لوازم آرایشی بیش از نیمی از بازار این محصولات را در اختیار دارند. این شرکت ها با ایجاد مافیایی قدرتمند، از تصویب قانون ها و انجام اقداماتی که با منافع شرکت های تولیدی مواد آرایشی سازگار نباشند، جلوگیری می کنند. طبق تحقیقات انجام گرفته توسط موسسه گلوبال تایمز در سال ۲۰۰۸، ده شرکت برتر در زمینه تولیدات محصولات آرایشی و سهم آنها در بازار بدین ترتیب است:

لوازم و محصولات آرایشی، ظاهرا زیبا و خوشبو باطنا مسموم و سمی

مقاله­ های زیادی درباره خطر استفاده از برخی روان­سازها در مواد آرایشی منتشر شده است. سدیم لوریل سولفات (SLS) استفاده شده در این مواد سبب مشکلات پوستی متعددی می­شود که آماس پوستی شایع­ترین آنهاست. از مواد رایجی که در بعضی محصول ها یافت می شود، می توان به ماده ای اشاره کرد که به ویژه در محصولات حاوی سورفاکتانت یافت می شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می شود، علاوه بر خشکی و التهاب پوست و مخاط ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز دارد.ایزوپروپیل الکل و الکل های مشابه که به وفور در این محصولات یافت می شود، می تواند باعث خشکی، التهاب و درماتیت آلرژیک و چروک خوردگی سریع تر پوست شود.

سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات که در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی یافت می شود، در دسته سورفاکتانت های آنیونی قرار می گیرند و در اکثر مواد شوینده و کف کننده استفاده می شوند. سورفاکتانت های کاتیونی نیز که بار الکتریکی مثبت دارند، در محصول هایی از قبیل نرم کننده ها و صاف کننده های مو و لباس به عنوان ضدالکتریسته ساکن وجود دارند. مصرف این مواد علاوه بر آثار التهابی و آلرژیک بر پوست و چشم، درصورت جذب سیستمیک یا خورده شدن به طور اشتباهی می تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

کلروفورم های حاوی آئروسل در ترکیبات عطرها و ماده ای به اسم ” دی متابروسالان وتری متابروسالان وتتراکللوروسال دئودرانت ها سی لانیلید” در دئودورانت ها زمانی که درمواجه با نور آفتاب قرار می گیرند حساسیت زا هستند.

پارابن که به عنوان ماده نگه دارنده در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می­گیرد در افراد دارای حساسیت به پارابن، سبب خارش و آماس پوستی می­شود. همچنین آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات حاکی از فعالیت استروژنی ضعیف این مواد است. این ماده شیمیایی می تواند فعالیت های غددی را کمی مختل کند یعنی به عبارت ساده تر می تواند وضعیت هورمون ها را در بدن شما به هم زند.این ماده به طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می شود و در واقع یک ماده نگهدارنده است که از رشد میکروب ها جلوگیری می کند. این ماده همچنین در ریمل، کرم های صورت، ضدآفتاب ها، دئودورانت ها و….وجود دارد.

فرمالدئید که در خیلی از محصول ها مثل رژ لب، لاک ناخن و.. یافت می شود، می تواند باعث التهاب و تحریک پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ های شیمیایی متعددی که در محصول های مختلف، به ویژه در محصول های زیبایی و آرایشی مصرف می شود، می تواند درصورت رعایت نکردن استانداردهای خاص، مشکل ساز باشد. گاهی این رنگ ها برای ایجاد رنگ خاصی با هم ترکیب می شوند که علاوه بر عوارض پوستی، می تواند عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد. به ویژه در مورد رژلب که در طول روز چند بار تکرار شده و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن مستقیما نیز وارد بدن شود.

همچنین استفاده بلندمدت از مواد آرایشی سبب نازک شدن پلک می­شود.

استفاده از مواد خوشبو کننده در محصولات آرایشی بسیار مرسوم است. تحقیقات انجام گرفته درباره این مواد بیانگر آن است که این خوشبوکننده­ها از مواد افزودنی متعددی تشکیل شده­اند که اغلب آنهاحساسیت ­زا هستند.

بسیاری از صاحبنظران در زمینه مواد آرایشی شرکت های بزرگ در این زمینه را به دلیل ادعاهای علمی دروغ خود مورد انتقاد قرار می دهند. زیرا این شرکت ها با این ادعاهای علمی سبب گمراه شدن مردم و استفاده از این مواد بدون آگاهی از عوارض جانبی آنها می شوند.

آزمایش بر روی حیوانات

یکی از بحث برانگیزترین اقدامات انجام گرفته در صنعت لوازم آرایشی، انجام آزمایش ها بر روی حیوانات در آزمایشگاه های شرکت های تولید کننده مواد آرایشی است. این تست ها که همچنان در ایالات متحده در حال انجام شدن هستند، عبارتند از: مسمومیت کلی، خارش پوست و چشم ومسمومیت به هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید.

آزمایش بر روی حیوانات در کشورهای هلند، بلژیک و انگلستان ممنوع شده است و پس از ۱۳ سال بحث و مشاجره و اعمال فشار از سوی گروه های حامی حقوق حیوانات، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۲ قانونی تصویب کرد که طبق آن فروش آن دسته از لوازم آرایشی که بر روی حیوانات آزمایش شده اند، از سال ۲۰۰۹ به بعد در کشورهای عضو این اتحایده ممنوع می باشد. فرانسه که شرکت لورآل، بزرگترین شرکت سازنده مواد آرایشی در آن قرار دارد، با طرح دعوا در دیوان عدالت اروپا در لوکزامبورگ، خواستار لغو این محدودیت شد. این قانون همچنین از سوی فدراسیون افزودنی های آرایشی اروپا که نماینده بیش از ۷۰ شرکت در بلژیک، فرانسه، سوئد، آلمان و ایتالیا است، مورد مخالفت قرار گرفت.

غیرمسلمانان به لوازم آرایشی حلال علاقمند هستند

بدنبال نخستین همایش بین المللی شکل گیری خطوط تولید لوازم آرایشی حلال بسیاری از شرکتهای بزرگلوازم آرایشی حلال اقدام به ارائه محصولات طبیعی خود در این عرصه کرده و با استقبال خوبی مواجه شده است.

اهلام مومین مالک شرکت لوازم آرایشی شفا به عنوان یک شرکت داری مجوز محصولات آرایشی حلال که زمانی تنها در بازار خاورمیانه کار می کرد گفت: درحال حاضر تقاضا برای محصولات حلال در حال افزایش است، تمام محصولات ما دارای گواهی تأییدیه حلال هستند و در ساخت آنها از هیچ محصول حیوانی یا الکلی استفاده نمی شود، این محصولات کاملا طبیعی و گیاهی هستند.

در اکثر لوازم آرایشی از محصولات طبیعی استفاده می شود اما در برخی از محصولات ترکیبی از محتوایات برای مصرف کنندگان حلال چالش برانگیز است که در این میان می توان به محصولاتی اشاره کرد که از منابع حیوانی گرفته می شود و در ساخت آنها از کلاژن، اسید هیالورونیک، کارمین سدیم و گلیسیرین استفاده می شود.

براساس اظهارات مومین، درحال حاضر برای این مواد جایگزین حلال پیدا شده است و ما راهی یافته ایم تا برای مثال یک ماده گیاهی را جایگزین گلیسیرین کنیم که کارکرد آن درست به همان شکل است.

اگرچه برخی از استانداردهای منطقه ای برای شرکتهایی که خود را حلال معرفی می کند وجود دارد اما براساس اظهارات مومین شرکت لوازم آرایشی شفا تنها شرکت آمریکایی در این عرصه بوده که دارای گواهی تأیید محصولات حلال خود است.

در سال ۲۰۰۵ بخش لوازم آرایشی و بهداشتی ۹ درصد بازار جهانی محصولات حلال را دراختیار داشت اما اکنون براساس آمارهای موجود این بخش سهم بزرگی از بازار درحال رشد حلال را که محصولات آن را ۸/۱ میلیارد نفر در سراسر جهان استفاده می کنند در اختیار دارد.

ماه حسین گمبلز بنیانگذار شرکت محصولات مراقبت از پوست صاف پیور به عنوان یکی از شرکتهای دارای گوای حلال اظهار داشت: بسیاری از غیر مسلمانانی که از ماهیت این نوع محصولات آگاه هستند نیز سهم بسزای در رشد بازار محصولات حلال آرایشی و بهداشتی ایفا می کنند.

قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی

طبق اظهارات مقامات ایرانی سالانه ۸۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می شود. واردات قانونی کشور ما در لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار است که تولیدات ما در داخل جوابگوی ۱۰ درصد از این مقدار هم نیست و حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از نیاز ما از طریق قاچاق وارد می شود.

به دلیل عوارض پوستی استفاده از لوازم آرایشی از یک سو و استفاده از نوع نامرغوب و غیربهداشتی آن از سوی دیگر سلامت مصرف کنندگان به شدت به مخاطره افتاده است. در حال حاضر ایران فقط درصد کمی از نیاز خود به محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می کند و بیشتر این محصولات از کشورهای چین، ترکیه، کره و امارات وارد یا قاچاق می شوند.

آمار سرانه یک خانم ایرانی حدود ۱۵۰ دلار است که اغلب آنها از مواد آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد را با مارک های متفاوت خریداری می کنند. درصد از اقلام آرایشی و بهداشتی وارد شده به کشور به صورت قاچاق و بدون مجاز صادره از گمرک و وزارت بهداشت می باشد و همچنین ۹۰ درصد از آنها به صورت غیربهداشتی ساخته می شوند. اغلب قاچاق کالاها از طریق شبکه های ماهواره به افراد تبلیغ شده و بسیاری از مردم که اطلاع کافی از پخش و عرضه آن را ندارند، و به صورت تلفنی و پیک موتوری خریداری می کنند.

سرانه مصرف مواد آرایشی یک خانم ایرانی حدود ۱۵۰ دلار می باشد.

براساس تحقیقی که در موسسه تحقیقاتی TMBA انجام شده، حدود ۱۴ میلیون دختر و زن بین ۱۵ تا ۴۵سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، بطور متوسط ماهانه ۷/۵ یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می کنند و این درحالی است که متوسط حقوق بین ۴۹۰ تا۵۷۰ یورو است. زنان و دختران ایرانی به دلیل حجاب توجه خاصی به چهره خود می کنند. دخترانی هستند که بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش می کنند.

اگر در اروپا مردم ترجیح می دهند طبیعی باشند، در ایران جوانان ترجیح می دهند آرایش کنند. زنان و دختران ایرانی سالانه حدود ۱۶۳۰ میلیون یورو برای کالای آرایشی هزینه می کنند و بیشتر محصولات آرایشی وارداتی هستند، ولی قسمت اعظم این واردات خارج از شیوه قانونی انجام می شود و اکثر کار شناسان معتقدند که حجم محصولات وارداتی غیرقانونی بین ۵۷۰ تا۶۱۰میلیون یورو است.

در گزارشی دیگر ۱۴ میلیون نفر زن ایرانی در برابر ۱۴۰ میلیون نفر زن در خاورمیانه به میزان ۱.۲ میلیارد دلار از بازار ۲.۷ میلیارد دلار بازار فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه و بازار ۱۶۰ میلیارد دلاری محصولات آرایشی در جهان را به خود اختصاص داده اند. این آمار حاکی از آن است که نزدیک به پنجاه درصد مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه توسط تنها ده درصد زنان این منطقه صورت می پذیرد.

این ارقام نشان دهنده آن است که هر زن ایرانی در سال ۱۵۰ دلار یا به عبارتی بیش از ۱۵۰ هزارتومان و هر زن در خاورمیانه تقریبا ۳۶ دلار یا به عبارتی بیش از ۳۶ هزارتومان لوازم آرایشی مصرف می کند. ضمن آن که زنان ایرانی اغلب از اجناس چینی استفاده می کنند و در این زمینه شاید حجم بیشتری از لوازم آرایشی را مصرف کنند. سهم برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمت های بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می شود. متاسفانه سهم تولیدکننده های ایرانی از این بازار بزرگ ورو به گسترش بسیار ناچیز است و حداکثر در حدود پنج درصد تخمین زده می شود.

نکته جالب این گزارش این است مصرف لوازم آرایش در ایران صرفا در انحصار زنان نیست. در همین زمینه مجید ابهری؛ کار شناس علوم رفتاری دانشگاه شهید بهشتی، از تحقیقی خبر می دهد که بر مبنای نتایج آن، مردان ایرانی، مصرف کننده ۱۲ درصد از لوازم آرایش موجود در بازار هستند.

درباره افزایش گرایش جوانان به استفاده از مواد آرایش، جامعه شناسان معتقدند گاه آرایش بیش از حد و غیرمتعارف در دختران و پسران، جدای از دلایل شخصیتی و رفتاری فردی (ازجمله به عدم اعتماد به نفس، اختلالات شخصیتی و…)، تبدیل به ابزاری برای کسب قدرت اجتماعی و لجبازی می شود، آنها کج دهنی خود به برخوردهای نسنجیده خانواده و اجتماع را با رنگهای تند صورت هایشان یا هر نوع هنجارشکنی ممکن نشان می دهند. روش های پرورشی نسنجیده، تعصبات کور و بی منطق جوانان را عصیان زده خواهد کرد، که بی احترامی به عرف جامعه از پیامدهای آن است.

همچنین بالاتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران و تغییر ملاک های ازدواج از دیگر علل علاقه مندی آنها به متفاوت بودن است. به گفته بسیاری از جوانان، اولین ملاک ها برای ازدواج، ثروت و زیبایی هستند و قابلیت فرد برای درآمدزایی و رشته و مدرک تحصیلی در درجه دوم قرار دارند. به این ترتیب زمانی که چهره اولین عامل انتخاب محسوب شود، طبیعی است که فرد از بابت ظاهرش نگران باشد.

به هر حال، استفاده از لوازم آرایشی در ایران دیگر نه سن خاصی دارد و نه قشر خاصی. امروزه برخی از دختران و زنان ایرانی استفاده از لوازم آرایشی را جزو لاینفک زندگی خود می دانند. از سوی دیگر سن مصرف لوازم آرایشی نیز به ۱۵ سال رسیده و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تمایل به آرایش بیشتر در بین زنان مسن دیده می شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند. همه این موارد نشان دهنده یک مشکل ساختاری فرهنگی در کشور ماست. مشکلی که اگر برای ان چاره اندیشی نشود چه بسا مس تواند به بحرانی برای سلامت و هنجارهای جامعه ما تبدیل شود.

” شرکت هرمی اورف الیم”: عرضه کننده محصولات آرایشی با فعالیت های سیاسی!

شرکت هرمی اوریف لیم که چندی پیش با دخالت نیروهای پلیس و آگاهی فعالیت هایش متوقف شد، یکی از شرکت هایی بود که زیر پوست لوازم آرایشی به فعالیت های هرمی و سیاسی می پرداخت. این شرکت لوازم آرایشی و بهداشی که در کل ایران تنها یک شعبه برای عرضه محصولات خود در پایتخت داشت، فروش سالیانه محصولاتش در دنیا بیش از یک میلیارد یورو است. برای خرید محصولات این شرکت در ایران تنها یک راه وجود داشت و آن هم ورود به سیستم هرمی آن بود. یعنی هیچ خریداری به طور مستقیم نمی توانست به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریدرای کند.

حمید رضا پارسا، مدیر عامل این شرکت هرمی در ایران درباره عملکرد این شرکت می گوید: «این شرکت در سال ۱۹۶۷ در سوئد تشکیل شده و در ۶۱ کشور دنیا به همین شیوه فعالیت می کند.» اما نکته جالب این است که این شرکت در ابتدا در ایران تنها در حد یک مغازه لوازم آرایشی بوده و یک سال است که به گفته گردانندگان آن پس از روان شناسی نحوه جذب مشتری های ایرانی به شیوه فروش هرمی روی آورده اند و توانسته اند ۳۰ هزار نفر را جذب کنند.

پس از افشای فعالیت های سیاسی، رسانه ها به شدت به دفاع از این شرکت پرداختند و موضع گیری های تندی علیه مقامات ایرانی اتخاذ کردند.

این در حالی است که شرکت هرمی «اوریف لیم پرشیا» براساس گزارش دستگاههای اطلاعاتی و قضایی کشور، علاوه بر فعالیت ناسالم هرمی و فرار مالیاتی، در پوشش فروش لوازم آرایشی و بهداشتی از برخی جریانات سیاسی حمایت مالی می کرد.

استفاده از مواد آرایشی از دیرباز مرسوم بوده است و شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. اما در سال های اخیر میزان استفاده از این مواد رشد چشمگیری داشته است و صنایع فعال در این حوزه بازار بسیار وسیعی را در پیش روی خود مشاهده می کنند.

مهکام استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نیز باید به جا مصرف شود . و از استفاده بی رویه آن باید پرهیز شود چرا که هر ماده شیمیایی مصنوعی که مدام با بدن ما تماس داشته باشد  بدون ضرر نخواهد بود. پس بخاطر سلامتی خودمان استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی را تا حد امکان کاهش دهیم.

آسیب های اجتماعی اینترنت و ماهواره بر دختران

خطراتی که دختران را در فضای مجازی تهدید می کند ؟

پیشرفت های تکنولوژی و فن آوری ، تأثیرات محسوس و نامحسوس بسیاری را بر زندگی امروز دختران نوجوان و جوان گذاشته است. دسترسی دختران جوان به دلایل مختلف و جذاب رسانه ها به هیچ وجه قابل قیای با گذشته نمی باشد . بنا بر تحقیقی در غرب، نوجوانان تقریباً ۳۸ ساعت در هر هفته، را صرف دیدن گشت و گذار در رسانه ها می گذارند ؛ به رادیو گوش می دهند، تلویزیون تماشا می کنند، از سی دی استفاده می کنند، به بازی های ویدیویی کامپیوتری مشغول می شوند یا پای رایانه می نشینند.

اینترنت و دختران

در میان تمام رسانه های مدرن و قدیمی، اینترنت با تمام آثار مثبتی که روی دختران می تواند داشته باشد، دنیایی خطرناک از ناشناخته ها و گاه تبهکاران را به حریم خانه می آورد. اینترنت طی سال های اخیر رشدی تصاعدی داشته است و به نظر کارشناسان، شناخت تأثیرات بلندمدت آن بر دختران به این زودی میسر نیست.
ورود به اینترنت امکان سر زدن رفتارهایی را به دختران می دهد که ضرورتاً در دنیای واقعی آنها جایی ندارد. بعضی از این رفتارها، واقعاً منفی هستند. مانند چت هایی که ماهیتی جنسی دارند. اینترنت جایی است که دختران می توانند هرچه می خواهند باشند و شخصیتی را به نمایش بگذرانند که نیستند.
روش استفاده از این فن آوری، به بافت خانوادگی کاربر بستگی دارد. نوجوانانی که با والدین یا بزرگ سالان نزدیک، ارتباطی مستمر و بازدارند و این افراد نحوه استفاده مثبت از اینترنت را به آنها آموزش می دهند، استفاده مفیدتری از آن می کنند. برعکس، دخترانی که از شبکه اینترنت استفاده منفی می کنند، افرادی هستند که خانواده بر کارشان نظارتی ندارد و آنها ساعت های متمادی به شبکه وصل می شوند.

اینترنت همانند دیگر وسایل ارتباطی می تواند نعمت یا نقمت باشد. نوع استفاده از این امکان گسترده و شگفت، سودمندی یا زیان مندی آن را رقم می زند.
امروزه نوجوانان زیادی به اینترنت دسترسی دارند یا حداقل روش های استفاده از آن را به خوبی می دانند.تصور کنید نوجوانی با یک دنیا کنجکاوی بر سفره سرشار از تنوع و اطلاعات حاضر شود.
در این شرایط طبیعی است که عطش کنجکاوی، وی را به هر سویی خواهد کشاند و تنها وجود پاره ای از قوانین و شرایط محیطی و فردی است که می تواند او را از آسیب ها و جنبه های منفی اینترنت محفوظ دارد.

برخی کارشناسان معتقدند:

۸۰ درصد پرسه زدن اینترنتی نوجوانان در دنیا و از جمله در ایران، در سایت های ضد اخلاقی و گاه جنسی است.

دوست یابی های اینترنتی از طریق چت، خودکشی اینترنتی، سرقت اینترنتی، افزایش فاصله میان دنیای واقعی و تخیلی و مجازی، پرسه زدن در سایت های به شدت غیر اخلاقی و ضد ارزشی و دینی، مقوله ای است که هویت یابی و هویت جویی نسل جوان و نوجوان در ابعاد جنسی، فکری، اخلاقی و دینی را تحت تأثیر قرار می دهد.
معمولاً کودکان و نوجوانان برای از دست ندادن امکانات استفاده از اینترنت و پرسه زدن در فضای اینترنت، گاهی مجبور به نوعی پنهان کاری از والدین می شوند. از این رو باید ضمن اینکه خلوت کودکان و نوجوانان را به رسمیت می شناسیم، به جای رفتارهای خشن و قهرآمیز، بیاموزیم چه طور اعتماد فرزندان را جلب کنیم و جریان مسائل خصوصی آنها قرار شگیریم.

 


هفت − = 1