خانه > مهارت زندگی > زن و سبک زتدگی

زن و سبک زتدگی

مفهوم سبک زندگی ،ابعاد مختلفی از زندگی انسان را شامل می شود ؛
نوع توزیع وقت روزانه در زندگی ،
نوع روابط اجتماعی در حوزه های مختلف ،
الگوی مصرف (خوراک ،
پوشاک ،
مسکن ،
دکوراسیون ،
نوع هزینه جهت گذران اوقات فراغت
و آثار هنری ) ،
برخی از مصادیق مفهوم سبک زندگی هستند .
✅رهبری فرمودند: ”
یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبک زندگى کردن، رفتار اجتماعى، شیوه‌ى زیستن – این‌ها عبارةٌ أخراى یکدیگر است – این یک بُعد مهم است؛
این موضوع را می‌خواهیم امروز یک قدرى بحث کنیم.
ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم – که هدف انسان، رستگارى و فلاح و نجاح است -
باید به سبک زندگى اهمیت دهیم؛
اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است.
بنابراین مسئله، مسئله‌ى اساسى و مهمى است.

بحث کنیم درباره‌ى اینکه در زمینه‌ى سبک زندگى چه باید گفت، چه می‌توان گفت. عرض کردیم؛ این سرآغاز و سرفصل یک بحث است.”

مؤلفه های اصلی #سبک زندگی #غربی

“سبک زندگی مدرن”، به ویژه آن‌گونه‌ای که از نیم #قرن بیستم به خصوص از دهه ۸۰ حاکم شده چند مؤلفه اساسی دارد:

۱- عالم مدرن، اساساً #فرد انگارانه است.

عالم فرد انگار عالمی است که تعلقات #اجتماعی و خانوادگی را نمی‌تواند بپذیرد پس سبک زندگی مدرن، سبکی است که اقتصاد و پول، مسئله اصلی انسان می‌شود. بدین معنا که سبک زندگی مدرن پول محور است؛ همان‌طور که می‌توان گفت در عالم مدرن، انسان در ذیل پول تعریف می‌شود.

۲- فرد انگاری موجب می‌شود که انسان تدریجاً یا #خانواده #‌گریز و یا خانواده #ستیز ‌شود لذا در ابتدای امر، فرد از خانواده گسترده و فامیلی دور شده و به سوی خانواده هسته‌ای می‌آید. سپس از خانواده هسته‌ای نیز تدریجاً دور شده و به سمت تجرّد تمام عیار سیر می‌کند و این چیزی است که مطابق با آمار در عالم غرب مدرن مشاهده شده و متأسفانه جامعه ایران نیز به همین سو در حال حرکت است.

۳- سومین ویژگی‌ انسان مدرن و این سبک زندگی، #مصرف‌گرایی شدید است اساساً این خصیصه مربوط به نیمه دوم قرن بیستم است و چون #سرمایه‌داری وارد فاز #تولید انبوه شد از اوائل قرن بیستم به بعد فرهنگ #مصرف، جانشین فرهنگ امساک انباشت شده است و این به جزئی از #لایف‌استایل در زندگی مدرن شده است.

۴- دسته چهارم،
حضور #سرعت شتاب‌زده‌ای است که یک اضطراب زمان را ایجاد می‌کند و اضطراب ساعت یک حالت مکانیکی در روابط انسان‌ها ایجاد می‌کند.
همچنین تغییر #مدل‌های #غذایی از دیگر ویژگی سبک زندگی مدرن است عناصری مانند پول، اشتغال، اضطراب زمان، خانواده‌گریزی مدل غذایی انسان را نیز تغییر داده و به سوی مدل‌های #فست‌فودی و غذاهای بیرونی سوق می‌دهد از این رو کمپانی‌های غذا دخالت کرده و الگوهای غذایی را ارائه می‌دهند.

۵- ویژگی بعدی سبک زندگی مدرن، ‌#تنوع‌طلبی شدید است.

این مدل زندگی براساس فرد تنها تعریف می‌شود و نه براساس فرد در خانواده و اجتماع به صورت پیوسته بلکه انسان فقط به صورت #اتمی است که براساس نیازهای خود، به سمت یک اتم و یا یک انسان دیگر می‌رود و سپس به‌‌ همان #غار تنهایی خویش باز می‌گردد که این موضوع به تعطیلی #روابط می‌انجامد.

حوزه های #متأثر از سبک زندگی #غربی

حوزه مصرف #سکونت گاه
سکونت گاه‌های سنتی که بر مبنای مدل ایرانی اسلامی تولید می‌شد تبدیل به #آپارتمان‌ها کوچک شده و شهرهای با هویت ایرانی- اسلامی نیز به تبع آن تبدیل به کلان شهرها و شهرک‌های اقماری بی هویت تبدیل شده آیا در حال تبدیل است. در نتیجه، خانه، #محله و شهر دیگر کار ویژه‌های مختلف خود را از دست داده‌اند و تبدیل به سکونت گاهی صرف با آسیب‌های مختلف شده‌اند. همچنین تغذیه و لوازم زندگی نیز مانند سکونت گاه به فراخور شرایط جدید مدرن گشته‌اند.

حوزه اوقات:
زندگی کار بخش عمده زمان افراد را به خود اختصاص داده است. آنچه در زندگی مدرن دارای اولویت اول است تولید درآمد و #سرمایه بیشتر است و از این رو زن و مرد ساعات زیادی از شبانه روز خود را صرف تولید درآمد می‌نمایند و از این رو ساعات تعامل زن و مرد با یکدیگر در خانواده و با فرزندان به شدت #تقلیل پیدا کرده است. همچنین شیوه گذران اوقات فراغت نیز تغییر نموده است و بسیار فردی گردیده است.

حوزه پوشش:
در این خصوص نیز می‌توان تغییر #ذائقه ایرانیان را مشاهده کرد.
#پوشش زنان و مردان ایرانی متأثر از پوشش‌های غرب تغییر نموده است و داشتن پوشش زنان غربی یعنی داشتن پرستیژ اجتماعی همچنین #استانداردهای #زیبایی را در افراد مخصوصا زنان تغییر یافته و این مسئله موجب شده است تا جراحی‌های زیبایی و مصرف مواد آرایشی افزایش پیدا کند.

حوزه تعاملات اجتماعی:
که با توجه به تغییرات پیشین روابط با #نامحرم توسعه یافته است.
ارتباطات خانوادگی بر خلاف تاکید اسلام مبنی بر #صله ارحام کاهش یافته است و مسئولیت‌های اجتماعی افراد نیز در حال کاهش است.

✅بررسی تاثیر‌ #تجمل‌ گرایی زنان بر مدیریت اقتصاد خانواده

در شرایط نامناسب اقتصادی، قطعاً رفتار زن خانواده است که در نقش مادر و همسر می‌تواند برای سایرین #الگوسازی کند. در نظام تربیتی اسلام، تنها تمکن اقتصادی نیست که آرامش و راحتی را برای خانواده به ارمغان می‌آورد

در شرایط نامناسب اقتصادی، قطعاً رفتار زن خانواده است که در نقش مادر و همسر می‌تواند برای سایرین الگوسازی کند. در نظام تربیتی اسلام، تنها #تمکن اقتصادی نیست که آرامش و راحتی را برای خانواده به ارمغان می‌آورد

بلکه خصایص نیکی همچون #قناعت و #ایثار، بسیار توصیه شده است؛ ویژگی‌هایی که متأسفانه در سبک زندگی موجود امروزه، به شدت از دامن خانواده رنگ باخته‌اند.

#تجمل‌گرایی موضوعی میان‌رشته‌ای است که نشان‌دهنده‌ی #سبک خاصی از زندگی فرهنگی‌اقتصادی افراد است. زمانی که افراد یک خانواده، به ویژه زن، به عنوان همسر و مادر، که اصلی‌ترین نقش را در تربیت فرزندان و آرامش‌بخشی به اعضای خانواده را بر عهده دارد، به تجمل‌گرایی و مصرف‌زدگی روی آورد،

کانون #خانواده را با مشکلات و #مخاطرات گسترده‌ای روبه‌رو خواهد نمود.

#اقتصاد خانواده از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل خانواده است و در حقیقت، می‌توان گفت که اقتصاد خانواده، طبق بررسی‌های دقیق کارشناسان و مسئولان دادگاه‌های خانواده، اساس و #ریشه‌ی اکثر #اختلافات خانوادگی است.

معنای #تجمل‌گرایی و #رواج آن در میان زنان

یکی از موانع جدی جهت مقابله با تجمل‌گرایی در جامعه، #مشخص نبودن #مفهوم و معنای دقیق از آن در #ذهن تمام افراد جامعه است؛

به گونه‌ای که هر قشر و گروهی از افراد جامعه، با در نظر گرفتن معیارها و تعابیری خاص از تجمل‌گرایی، خود را به نحوی از گرفتار شدن در این پدیده، مبرا می‌دانند یا آن را توجیه می‌کنند.

تجمل‌گرایی در لغت از دو بخش «تجمل» و «گرایش» تشکیل شده و به معنای زیبایی‌گرایی یا زیبایی‌دوستی است. لیکن در اصطلاح، به معنای #مال‌پرستی و #دنیاگرایی است که ناشی از روح خودبینی و فخرفروشی و پیروی از هواوهوس است که در شرایط عسر و عدم تمکن مالی، اقتصاد خانواده را دچار تزلزل و بی‌سامانی می‌سازد.

در حال حاضر، مصادیق تجمل‌گرایی در میان زنان و خانواده‌ها را در استفاده از زیورآلات، پوشاک، لوازم آرایشی، ظروف تزئینی، دکوراسیون و لوازم منزل، مهمانی‌ها و ولیمه‌های پُرخرج، جهیزیه‌ها و سیسمونی‌های آن‌چنانی (فقط برای نشان دادن و فخرفروشی به دیگران) می‌توان دید.

هرچند تجمل‌گرایی در عصر کنونی، به دلیل #تهاجم فرهنگی غرب به کشورها، به پدیده‌ای همگانی میان زنان و مردان جوامع، به خصوص جوامع در حال رشد، تبدیل شده است؛

لیکن در این میان، زنان جامعه، به دلیل #تفاوت‌های جسمی و روحی با مردان و تمایل و گرایش بیشتر به زیبا جلوه کردن و مورد ستایش قرار گرفتن از این منظر، شاید بیشتر در معرض تجمل‌گرایی قرار دارند

و البته به همین دلیل نیز آگاهی زنان و مادران جامعه نسبت به تبعات گسترده‌ی رواج تجمل‌گرایی در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی، نقش تعیین‌کننده‌ای در رفع این صفت مذموم از خانواده و جامعه خواهند داشت.

علل #تجمل‌گرایی و #مصرف‌گرایی زنان در جامعه

عوامل عبارت‌اند از:

۱٫ ترویج فرهنگ #مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی توسط #دشمنان جهت تبدیل کشور به بازار مصرف کالاهای خود و ترویج فرهنگ غربی.

۲٫ حرکت #رسانه‌های عمومی کشور در جهت #ترویج تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی در #فیلم‌ها و برنامه‌های زنده‌ی تلویزیونی و پیام‌های بازرگانی و…

۳٫ فقر #فرهنگی و #هویتی و رواج چشم‌وهم‌چشمی و تقلید کورکورانه، به ویژه در میان زنان.

۴٫ الگوی رفتار #مصرفی و تجمل‌گرایی برخی کارگزاران و سیاست‌مداران.

۵٫ عدم #سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص نهادهای #فرهنگی و اقتصادی در جهت رفع مصرف‌گرایی افراطی در جامعه.

۶٫ کم‌کاری #نخبگان حوزوی و دانشگاهی طراحی الگوی سبک زندگی اسلامی‌ایرانی.

۷٫ عدم توجه #جدی و بهره‌گیری از فرمایشات مقام معظم #رهبری توسط مردم و مسئولین.

۸٫ جدی نگرفتن #جهاد اقتصادی و احساس #تکلیف در عرصه‌ی اقتصادی توسط مردم و مسئولین.

۹٫ عدم اهتمام مردم به امر به معروف و #نهی از منکر در این موضوع.

۱۰٫ عدم بهره‌گیری صحیح از آموزه‌های #دینی در هدایت و مدیریت جامعه.

آثار و #تبعات تجمل‌گرایی زنان

رواج تجمل‌گرایی، تبعات فراوانی در ابعاد فردی، #خانوادگی و #اجتماعی و بر تمامی عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کشور دارد؛ لیکن در این مقاله، فقط به بُعد خانوادگی آن اشاره خواهد شد:

۱٫ دور شدن زنان از #نقش والای #مادری و همسری

یکی از اصلی‌ترین تبعات تجمل‌گرایی، پیروی از مد و مدگرایی است. در صورت گرفتاری زنان به دام تجمل‌گرایی، آن‌ها مجبور خواهند بود که همواره به دنبال #تغییرات #مد در جامعه باشند و این یعنی از دست رفتن فرصت‌های ناب مادی و معنوی زندگی برای رشد و #کمال علمی و معنوی زن.

چنین زنی در شرایط سخت زندگی، به دلیل عادت به مصرف‌زدگی، نمی‌تواند با همیاری همسرش، مشکلات را برطرف کند و تنها باعث #فشار مالی و #اقتصادی مضاعف به او خواهد شد. از سوی دیگر، مادری که توجه اصلی‌اش به ظواهر دنیاست،

چگونه می‌تواند الگوی مادر بالنده برای نسل آینده‌ی انقلاب اسلامی باشد و سایر آموزه‌های دینی را به فرزند خود انتقال دهد.

۲٫ اخلال در مدیریت #اقتصادی خانواده

در اسلام، مدیریت خانواده، به ویژه در امور مالی و اقتصادی، بر عهده‌ی مرد است؛ لیکن این مسئولیت پدر، جز با همکاری و همدلی سایر اعضای خانواده و به نحو صحیح، محقق نخواهد شد.

در صورتی که افراد خانواده به دنبال تجمل‌گرایی باشند، #هزینه‌های نابجا و #گزافی را بر خانواده تحمیل می‌کنند که موجب خواهد شد هزینه‌های زندگی در جای مناسب خود صرف نشود،

خانواده نتواند پس‌انداز مناسبی را برای مواقع #بحرانی و آینده داشته باشد و همواره بر پدر خانواده جهت افزایش درآمد به هر وسیله‌ای، فشار وارد می‌شود. در واقع در چنین خانواده‌هایی دسترنج پدر خانواده، بیهوده خرج می‌شود.

۳٫ از دست رفتن #آرامش خانواده و ازهم‌پاشیدگی خانواده

در خانواده‌ی مصرف‌زده و تجمل‌گرا، همواره چشم‌وهم‌چشمی و #حسرت از داشته‌های دیگران وجود دارد و افراد هیچ گاه از وضعیت خود راضی نیستند

و پدر خانواده، به جای حضور در خانه، باید با مشغول شدن در چندین شغل و ساعات کاری زیاد، برخی از خواسته‌های نابجای خانواده را برآورده کند. در چنین خانواده‌ای، شکایت از داشته‌ها و نق زدن،

کار هر روزه‌ی مادر و فرزندان است و به تدریج، پدر خانواده احساس پوچی و بی‌فایده بودن می‌کند و نسبت به ادامه‌ی زندگی، دلسرد می‌شود یا حتی گاهی کار پدر خانواده به زندان می‌کشد!

۴٫ عدم تربیت #صحیح فرزندان

متأسفانه تجمل‌گرایی و مخارج فرعی و غیرضروری نه فقط سطح بهره‌وری اعضای خانواده را کاهش می‌دهد، بلکه به صورت فرهنگ و عادتی نامطلوب، به نسل‌های آینده منتقل می‌شود (نقش زن در اقتصاد خانواده، ص ۱۴۶). فرزندانی ولخرج، حسود، بی‌مسئولیت و رفاه‌زده که در آینده نیز نمی‌توانند عضو مفیدی برای خانواده و جامعه‌ی خود باشند، محصول چنین خانواده‌هایی هستند.

زنان #می‌توانند با پرهیز از تجمل‌گرایی و با اتخاذ موارد زیر، کمک شایانی در جهت مدیریت صحیح اقتصادی خانواده انجام دهند:

۱٫ در امور مالی و اقتصادی، تمام اعضای خانواده و به خصوص پدر و مادر، با هم باید با #صداقت برخورد کنند تا اعتماد میان اعضای خانواده تقویت شود و تا جایی که امکان دارد، همه‌ی اعضا در تصمیم‌گیری‌ها #مشارکت نمایند. البته نباید این امر بر مدیریت نهایی مرد در تصمیمات خللی وارد نماید.

۲٫ فهرست کردن نیازها بر اساس درآمد و امکانات مالی خانواده، #واقع‌بینی و هماهنگی میان #دخل و خرج، از مهم‌ترین مواردی است که باید در ارتباط با اقتصاد خانواده مورد توجه قرار گیرد.

۳٫ بهتر است مادر خانواده از منابع مالی خانواده و به ویژه #حقوق و درآمد مرد، آگاهی داشته باشد و این دو، با مشورت یکدیگر، بخشی از آن را برای روز مبادا و آینده‌ی #مالی خانواده، پس‌انداز کنند و مابقی را بنا بر اولویت‌بندی نیازها، خرج کنند.

۴٫ هم‌نشینی با خانواده‌هایی که به لحاظ مالی #ضعیف‌ترند یا خانواده‌هایی که با وجود تمکن مالی، مشی معتدلی را در زندگی خود اتخاذ کرده‌اند، می‌تواند الگوی خوبی برای تمام اعضای خانواده باشد.

۵٫ شرکت در جلسات #اخلاقی که موجب زنده شدن #قلب و یاد خدا و یادآوری احکام الهی است؛ چرا که مهم‌ترین عامل در تحکیم دین‌داری، ذکر است؛ یعنی تذکر دائمی به نفس که چه کسی هستی؟ از کجا آمده‌ای؟ و به کجا خواهی رفت؟

۶٫ انتقال مطالب ارزشمند جهت تقویت روحیه‌ی #قناعت و عدم روحیه‌ی فخرفروشی و چشم‌وهم‌چشمی و نگاه به مال دیگران توسط مادر به تمام اعضای خانواده.

۷٫ کسب مهارت‌ها یا #هنرهایی که از طریق آن‌ها هویت‌بخشی به اعضا صورت گیرد تا لازم نباشد با خودنمایی ظاهری، توجه دیگران را به خود جلب کنند؛ چنان که بسیاری از افراد موفق در جامعه که مورد احترام دیگران هستند، از وضع ظاهری معمولی برخوردارند، زیرا دلیلی برای جلب نظر دیگران از این راه نمی‌بینند.

۸٫ #برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی و اختصاص هزینه‌ی #خرید کالاهای تجملاتی گران‌قیمت که نفعی برای اعضای خانواده ندارد و بعد از مدت کمی، تکراری می‌شود و به اصطلاح، از چشم می‌افتد،

به خرید کتاب و محصولات فرهنگی و پرداخت هزینه‌ی کلاس‌های آموزشی و فعالیت‌هایی مثل مسافرت و گردشگری و گذراندن اوقات فراغت که به سلامت جسم و روح و تقویت بنیان خانواده کمک می‌کند.

۹٫ تربیت صحیح فرزندان و آشنا نمودن آن‌ها با #مدیریت صحیح اقتصادی خانواده. فرزندان باید با #روحیه‌ی قناعت و پس‌انداز کردن آشنا شوند. این شیوه‌ی تربیتی باید از دوران کودکی شروع شود تا در خانواده نهادینه گردد.

اصول اقتصاد مقاومتی در زندگی:

برای اقتصاد مقاومتی اصولی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

۱- #کار و تلاش عمومی برای تولید، کشاورزی، عمران و آبادانی امام رضا(ع) فرمود:

پاداش کسی که برای #مخارج زندگی خود تلاش و کوشش می کند از پاداش کسی که در راه خدا جهاد می کند بیشتراست. در روایتی دیگر پیامبراکرم(ص) فرمود: هرکس از دسترنج خود روزی حلال بخورد

الجنه نظر الله درهای بهشت به روی او گشوده می شود، خداوند با دیده رحمت به او نگاه می کند، روز قیامت در شمار پیامبران باشد.»ما باید کار و تلاش را یک وظیفه بدانیم، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کار کردن برای کسب مال حلال، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.» در تاریخ آمده،
⭕️امام صادق(ع) روزی از حال«عمرو بن مسلم» پرسید، گفتند او برای عبادت کمر #همت بسته و از کار و تجارت دست کشیده، امام(ع) از این خبر ناراحت شد، فرمود:
وای بر او، مگر نمی داند که هرکس دنبال کار نرود، دعایش مستجاب نمی شود.
۲- #قناعت و اعتدال در زندگی ،یکی دیگر از اصول اقتصاد مقاومتی، قناعت و اعتدال در زندگی است.اسلام بر اصل اعتدال در بخش اقتصاد تأکید فراوان کرده است، قرآن می فرماید:
«و لا تجعل یدک مغلوله ً لی عنقک و لا تبسطها کل البسط؛ هرگز دستت را به گردنت مبند و بسیار هم گشاده دستی مکن، بلکه حد وسط را انتخاب کن.» قناعت به عنوان یک ویژگی نفسانیکه فردرادر مقابل زیاده خواهی وطمع ورزی در امان می دارد ،از ارزش های مهم در فعالیت های معیشتی است .
در اقتصاد مقاومتی هرگز برمعیشت مردم سخت گرفته نمی شود، بلکه تأکید بر اعتدال می شود.
⭕️در حدیثی امام باقر(ع) فرمود: سه چیز است که #نجات دهنده انسان است.
الف: ترس از خداوند در نهان و آشکار
ب: میانه روی در هنگام ثروتمندی و تهیدستی
ج: به عدالت رفتار کردن، چه در حال خشنودی و چه هنگام غضب
ـ پرهیز از فساد و حرام اقتصادی برای جلوگیری از آسیب پذیری و ایجاد مقاومت در برابر تهدیدها و فشارها.اقتصاد مقاومتی بر پایه معنویت و دیانت افراد و جامعه استوار است، بدون معنویت و سلامت معنوی، مقاومت، شکننده است. زیاده روی و اسراف زمینه سقوط مـلت ها و عامل مـهم
بدبختی ها است.

در مقابل، میانه روی و اعتدال، آینده افراد را تأمین می کند.علی(ع) فرمود: کسی که میانه روی و اعتدال را شیوه خود قرار دهد، ثروت و بی نیازی او دوام خواهد داشت و فقر و مشکلات او جبران خواهد شد.

– روی آوردن به ایمان و تقوا و معنویت،یکی دیگر از اصول اقتصاد مقاومتی روی آوردن به ایمان و تقوا و معنویت است.قرآن می فرماید: وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه کرده بودند، برکات آسمان و زمین را به روی شان می گشودیم، ولی پیامبران را به دروغگویی نسبت دادند ما نیز به کیفر کردارشان مواخذه شان کردیم.»
۴- #الگوی مشخص از #شیوه زندگی،یکی از اصول و لوازم اقتصاد مقاومتی، طراحی یک الگوی مشخص ازشیوه زندگی
۳ برای عموم مردم است، طراحی الگویی که دانش بنیان باشد، الگویی که سبک زندگی مردم براساس آن متناسب با اقتصاد مقاومتی طراحی شود.

الگوی شیوه زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان دارای دو ضلع است:
۱- داشتن روحیه جهادی برای کار و تلاش
۲- اعتماد به نفس برای تولید و پیشرفت

اقتصاد #مقاومتی، هماهنگ با سیاست های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای #مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل می گیرد تا بتواند در برابر #ضربات اقتصادی تحریم ها و توطئه های گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی، منطقه ای و جهانی حفظ کند پس اقتصاد مقاومتی رابطه زندکی با انسجام ملی نیز دارد

#اولویت بندی مخارج و توجه به #ضروریات زندگی در وهله نخست مورد توجه زنان است چرا که بایستی با توجه به منابع محدود، نیازهای متعدد یک خانواده را برآورده سازد

: زن در خانواده با #تربیت صحیح و مناسب می تواند فرزندانی به جامعه تحویل دهد که #دغدغه کار داشته باشند و نسبت به فرهنگ کار و تلاش نگاه مثبت و ارزشمند داشته باشند.

زنان به عنوان مهم ترین افراد #متقاضی تأمین کالای #خانگی، اگر به مصرف کالای ایرانی بپردازند به طور قطع شاهد رونق تولید شکل خواهد گرفت.

نهادینه شدن #حمایت از تولید ملی در خانواده ها ها نیازمند #برنامه ریزی دقیق است و در این زمینه باید تلاش شود که محصولات داخلی با کیفیت مطلوب تولید شوند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.

زنان در جامعه باید بدانند که مصرف کالاهای #داخلی باعث کاهش بیکاری، #اشتغال زایی و مهمتر از همه باعث پویایی اقتصاد کشور می شود.

سه خصلت متانت، احتیاط و حسابگری را از #ویژگی مهم زن مسلمان می داند

ساده اما #زیبا زیستن مهمترین راهکاری است که یک زن ایرانی می تواند جایگزین الگوهای #فخرفروشی، #اشرافی گری و تجمل گرایی علی الخصوص تحت تأثیر برنامه های #ماهواره ای سازد چرا که معمولا بیشترین خرید مورد نیاز لوازم خانگی توسط زنان صورت می گیرد و #چشم و هم چشمی در تأمین لوازم لوکس و #غیرضروری منزل و تعویض فصلی و سالی لوازم طبق مد روز در قالب گول زننده ” تنوع طلبی” به وسیله زنان، برای بسیاری از خانواده ها دردسر ساز بوده است.

زنان می توانند در اقتصاد #خانواده در سطح کلان جامعه، نقش اساسی و #محوری داشته باشند. آن ها به عنوان عامل نیروی #کیفی کار در جریان بهره وری و #تولید ناخالص ملی ایفای نقش می کنند و با تأسی از سیره ی حضرت #زهرا(س) نقش مؤثر و کلیدی در سلامت جامعه، پرورش نیروهای فعال و مولد در رشد و توسعه ی اقتصادی اجتماع دارند.

مقام معظم رهبری پیرامون حضور زنان در عرصه ی اقتصاد، چنین تأکید دارند که اقتصاد  #خانواده به معنای چگونگی سامان دهی مالیِ منابع خانه است. #

زنان بدون مناقشه در این سازمان دهی و #مدیریت اقتصادی نقش کلیدی دارند. با مدیریت صحیح آنان، توازن بین #تولید و #مصرف فراهم می آید و با برنامه ریزی و اجرای صحیح آن، رشد و توسعه ی اقتصاد خانواده محقق می گردد.

روی کرد #عملی مادر در خانواده

دست یابی به #بهترین #موفقیت های کاری بسیار مهم است. یکی از اساسی ترین #اهداف تشکیل خانواده، #بقای نسل و #تربیت انسانی مورد نیاز جامعه است و #توسعه و رشد اقتصادی در گرو نیروی کار فعال و تحصیل کرده است که این افراد نوعاً از میان خانواده های برنامه ریز، #منظم و مشوق بیرون می آیند.

زنان با #فراهم کردن و آماده ساختن #محیطی با #نشاط و صمیمی برای تأمین نیازهای #مادی و #معنوی و توجه به بهداشت #روحی، جسمی و روانی اعضای خانواده اثر #مستقیم بر اقتصاد جامعه می گذارند.

سیره ی عملی حضرت #زهرا(س) جهت گیری صحیح این رویکرد را نشان می دهد. حضرت زهرا(س) کار خانه را تا جایی که برای افراد خانواده و حتی #فرزندان شیرخوار مطلوبیت و رضایت خاطر داشته باشد، انجام می دادند.

خانواده حافظ #منافع ملی است!
لازم است خانواده ها مسائل خود را بر پایه ی منافع مادی و معنوی خود و هم چنین منافع ملی تحلیل و مقدار مصرف خود را مشخص کنند؛
زیرا در بعضی موارد به نظر می رسد که هزینه های زیادی به خانواده تحمیل نمی شود؛ اما در واقع به دلیل این که منافع مالی به خطر می افتد به طور #مستقیم یا غیرمستقیم بر اقتصاد خانواده اثر می گذارد به #نمونه هایی از عدم توجه به منافع ملی در کشور توجه کنید:

- #بازیافت:
زباله ها که امروزه #طلای کثیف نامیده می شود در صورت تفکیک و بازیافت صحیح فقط در تهران می توانند سالانه ۱۰۰میلیون دلار سود به کشور برسانند.

- ضایعات #نان:
ضایعات نان در ایران سالانه دو تا ۵/۲ میلیون تن است که اگر این مقدار اسراف نمی شد حدود ۵۰۰میلیون دلار خروج ارز جلوگیری می شد. سالانه ۸۰۰۰۰ شغل دایمی ایجاد می شد.

- مصرف #برق:
سالانه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه برای برق #مصرف می شود که معادل ایجاد ۱۶۰ هزار شغل دائمی برای جوانان کشورمان است.
ایران دومین رکورددار #مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و #هفتمین کشور رکورددار در این زمینه در سطح جهان است.
تخمین این سایت از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور ایران، ۳.۶۸ میلیارد دلار معادل ۱۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان است. به تعبیر این مجله اینترنتی، زنان ایرانی ۳۰ درصد از درآمد قابل تصرف خود را خرج محصولات زیبایی می کنند و مصرف‌کنندگان محصولات زیبایی در ایران، سالانه ۲۳ بطری عطر می خرند.

بیشترین هزینه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی به میزان ۱۴ هزار و ۵۴۷ تومان متعلق به گروه سنی «۱۹-۲۴» سال است. در کمال تعجب و حیرت، باید بگوییم که دومین رده سنی پرمصرف لوازم آرایشی و بهداشتی، گروه سنی «۱۵-۲۴» سال است که متوسط هزینه او برای خرید چنین کالا و خدماتی ۱۴ هزار و ۴۷۱ تومان است.

مواد غذایی

۱- نان: مردم ما پرمصرف‌ترین مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و با سرانه ۱۶۰ کیلوگرم بالاترین مصرف سرانه نان را در جهان دارا هستیم. لازم به توضیح است. میزان تولید نان در ایران ۲۵ میلیارد عدد است.

منطقه

سرانه مصرف سالیانه نان (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۱۶۰

ایران ۶ برابر میانگین جهانی

جهان

۲۵

۲- تخم مرغ:

منطقه

سرانه مصرف تخم مرغ (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۸ تا ۹

ایران یک‌سوم میانگین جهانی

کشورهای پیشرفته

۲۴

۳- شیر: براساس آخرین آمار در مورد سبد غذایی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه ۱۳۹ گرم است که فقط ۲۸ گرم از این میزان را شیر تشکیل می‌دهد؛ در حالیکه مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه ۲۲۵ تا ۲۴۰ گرم باشد.

منطقه

سرانه مصرف #شیر (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۹۰

ایران یک‌سوم میانگین اروپا

اروپا

۳۰۰

۴- شکر:

منطقه

سرانه مصرف شکر (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۳۰

ایران ۶ برابر میانگین جهانی

جهان

۵

۵- سویا:

منطقه

سرانه مصرف سویا (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۵/۰

ایران یک‌بیستم میانگین جهانی

جهان

۱۰

۶- نوشابه: ایرانیان سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان نوشابه استفاده می‌کنند. بنابراین از نظر سرانه مصرف نوشابه گازدار در ایران، رتبه اول جهان را داریم.

منطقه

سرانه مصرف نوشابه (واحد لیتر)

نسبت

ایران

۴۲

ایران ۴ برابر میانگین جهانی

جهان

۱۰

۷- نمک: میزان استاندارد مصرف نمک بین ۴ تا ۵ گرم در روز است؛ در حالی که ایرانیان بطور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ گرم نمک مصرف می‌کنند.

منطقه

سرانه مصرف نمک در سال (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۶

ایران ۲ برابر میانگین جهانی

جهان

۳

۸- میوه و سبزیجات: ایران در تولید ۱۵ محصول اصلی باغی دنیا مقام اول تا دهم را دارد و بیش از ۴ درصد از میوه و مرکبات جهان را تولید می‌کند. اما مصرف سبزی و میوه در کشورمان کمتر از میزان استاندارد جهانی است. روزانه هر فرد باید حداقل ۴۰۰ گرم میوه و سبزی مصرف کند. سرانه مصرف در ایران ۱۰۰ گرم است.

منطقه

سرانه مصرف سالیانه میوه و سبزی (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۳۰

ایران یک‌چهارم میانگین جهانی

جهان

۱۲۰

۹- ماهی:

منطقه

سرانه مصرف سالیانه ماهی (واحد کیلوگرم)

نسبت

ایران

۷

ایران حدود یک‌سوم میانگین جهانی

جهان

۱۸

انرژی

۱- برق:

منطقه

سرانه مصرف سالیانه (کیلووات)

نسبت

ایران

۲۵۰۰

ایران ۳ برابر میانگین جهانی

جهان

۸۰۰

۲- آب:

منطقه

سرانه مصرف روزانه (لیتر)

نسبت

ایران

۳۰۰

ایران ۲ برابر میانگین جهانی

جهان

۱۵۰

۳- بنزین:

منطقه

سرانه مصرف روزانه (لیتر)

نسبت

ایران

۹۰

ایران ۶ برابر میانگین جهانی

جهان

۱۵

۴- گاز:

منطقه

سرانه مصرف سالانه (مترمکعب)

نسبت

ایران

۱۷۰۰

ایران ۳ برابر میانگین جهانی

جهان

۶۰۰

دارو

منطقه

میانگین سرانه اقلام دارو در هر نسخه

نسبت

ایران

۶ قلم

ایران ۳ برابر جهان

جهان

۲ قلم

زمان مکالمه با تلفن (ثابت و همراه)

منطقه

سرانه زمان مکالمه روزانه (دقیقه)

نسبت

ایران

۴۰

ایران ۴ برابر میانگین جهانی

جهان

۱۰

ساعات کار

منطقه

سرانه ساعات کار سالانه

نسبت

ایران

۲۴۰۰

ایران ۵/۱ برابر میانگین جهانی

جهان

۱۹۰۰

ساعات کار مفید

منطقه

سرانه ساعات کار سالانه

نسبت

ایران

۳۰۰

ایران یک‌چهارم میانگین جهانی

جهان

۱۴۰۰

مطالعه

منطقه

سرانه زمان مطالعه روزانه (دقیقه)

نسبت

ایران

۱۸

ایران یک‌چهارم میانگین جهانی

جهان

۷۰

فضای سبز

منطقه

میانگین سرانه فضای سبز مترمربع

نسبت

ایران

۵

ایران یک‌سوم جهان

جهان

۱۵

فضای ورزشی

منطقه

سرانه (متر مربع)

نسبت

ایران

۶۱ سانتی متر مربع

ایران یک‌سوم میانگین جهانی

جهان

۲ متر مربع

مروی بر فعالیت اقتصادی زنان در اسلام
اسلام، زن را انسانی چون مرد که در همه ی #شئون زندگی از قبیل تحصیل، کار و آن چه مایه ی قوام حیات انسانی است با مرد مساوی می داند و او می تواند به طور #مستقل کار کند و #مالک حاصل کار و کوشش و نیز نفع و ضرر خود باشد(بهزادپور، ۱۳۷۸، ۱۴۷).

بنابراین، اسلام زنان را برای فعالیت اقتصادی #آزاد گذاشته و به آنان استقلال و آزادی داده و آنان را #مالک مسائل و کار خویش کرده و حق قیومیت را در معامله های زن از دیگران سلب کرده و در عین حال با برداشتن #مسئولیت تأمین بودجه ی خانوادگی از دوش زن، او را از هر نوع اجبار و الزامی برای #پذیرش فعالیت اقتصادی معاف کرده است.

اگر زن مالی را بدست آورد، مرد #حق ندارد بدون رضای او در آن #ثروت تصرف کند در عین حال بر مرد لازم است که #مخارج و هزینه های خانواده را تأمین کند(اسحاقی، ۱۳۹۰، ۱۶۳)

اسلام به زن حق #تحصیل ثروت و استقلال کامل اقتصادی داده است. قرآن مجید ۱۴۰۰سال پیش فرموده «للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن» مردان را از آن چه کسب می کنند بهره است و زنان نیز از آن چه به دست آورند بهره است(نساء، آیه ی۳۲).

قرآن مجید در آیه ی فوق، همان طور که «مردان را از نتایج کار و فعالیت شان ذی حق دانسته، زنان را نیز در نتیجه ی کار و فعالیت شان ذی حق شمرده است»(مطهری، ۱۳۰، ۲۰۲).

اگر زن، #عقدی مانند اجاره ی بیع، مزارعه، مساقات و مانند آن انجام دهد، کسی نیست که آن را غیر #معتبر بداند. اسلام انواع و اقسام ارتباطات مالی و اقتصادی را برای زن بلامانع دانسته و فرقی ندارد که آن اموال را قبل از ازدواج به دست آورده باشد یا بعد از ازدواج.
بنابراین قرآن کریم برای دارایی زن، استقلال و #مالکیت تام قائل شده است و در اصل حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی تردیدی وجود ندارد؛
اما بانوان برای #حضور در عرصه های اجتماعی و دست یافتن به آنچه سبب رشد و تعالی آنان می گردد، مختارند(همان، ص۱۶۵).
اکثر کارشناسان خانه داری، توالد و حفظ فرزندان را مناسب ترین شغل برای زن می دانند؛ زیرا دوران بارداری و سپس شیردهی که پایه ی بقای نسل است به عهده ی زنان است.
اسلام نیز این شیوه را که طبیعت زن بر آن بنا شده و تاریخ بشریت بر اساس آن پیش رفته، تأیید کرده است. گرچه خانه داری شغلی نیست که اسلام آن را بر زن تکلیف کرده باشد، بلکه سنت و عرف در دنیا این چنین پایه گذاری شده است؛ زیرا زنان این کار را بهتر انجام می دهند، حتی می تواند در قبال #شیردهی و بچه داری مطالبه ی حق کند.

این منزلتی است که خداوند برای زن در نظر گرفته و او را از مسئولیت های اقتصادی در قبال خانواده معاف نموده و شغل #خانه داری را برای او به عنوان #عبادتی بزرگ و شایسته پذیرفته است. حضرت علی(ع) می فرماید: «جهاد زن خوب، شوهرداری کردن است»(وسایل الشیعه، ج ۱۱، ص ۱۵).
منبر #مجازی
@fatemi17


− یک = 6