خانه > موضوعات قرآنی > سه پله رشدمعرفت،نماز،بروالدین

سه پله رشدمعرفت،نماز،بروالدین

تقرب به وسیله نماز

قال الکاظم – علیه السلام -:

افضل ما یتقرب به العبد الى الله بعد المعرفة به ، الصلوة ؛بروالدین

بهترین چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز و بر والدین است .(تحف العقول ، ص ۴۵۵)

ضرورت شناخت دین

شناخت و معرفت دین واجب است ، قرآن مى فرماید: چرا برخى از مردم به قصد شناخت دین و تفقّه در آن از وطن خود کوچ نمى کنند؟
تفقّه ، یعنى شناخت عمیق دین که بر عده اى واجب است در این راه تلاش کنند تا فقیه گردند و بر سایرین نیز لازم است در مسایل و احکام دینى از این فقیهان تقلید و پیروى کنند.
البتّه این ، بدان معنا نیست که لازم نباشد مردم عادى به دنبال معرفت و شناخت دین حرکت نمایند، بلکه وظیفه همه ماست که در حدّ توان ، دین را آن گونه که هست بشناسیم .
گفتنى است که تفقّه در دین و شناخت عمیق آن ، فقط نسبت به احکام دین – از قبیل نماز، روزه ، خمس و … – نیست ، بلکه شناخت نسبت به اصول دین و اعتقادات دینى و همچنین تاریخ اسلام نیز لازم است ، زیرا قرآن که بیش از شش هزار آیه دارد، فقط حدود پانصد آیه آن مربوط به احکام است
حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «لا خیر فی من لا یتفقه من اصحابنا» آن کس که از شیعیان ما باشد ولی فقیه در دین نشود در او خیری نیست، «إذا اراد الله بعبد خیرا فقهه فی الدین» اگر خداوند خیر بنده ای را بخواهد او را در دین فقیه می گرداند.

لزوم شناخت:
دنیا:
گذرگاه است محل امتحان ست..موقتی ست
قرآن کریم در این زمینه دو تعبیر دارد:
۱٫ دنیا متاع زودگذر: «وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَیْرَ سَاعَةٍ کَذَلِکَ کَانُوا یُوْفَکُونَ»؛ [۱] و روزى که قیامت برپا شود، مجرمان سوگند یاد می‌‏ کنند که جز ساعتى (در عالم برزخ) درنگ نکردند! این‌ چنین از درک حقیقت بازگردانده می ‌‏شوند.

«وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ کَأَن لَّمْ یَلْبَثُواْ إِلاَّ سَاعَةً مِّنَ النَّهَارِ یَتَعَارَفُونَ بَیْنَهُمْ…»؛ [۲] (به یاد آور) روزى را که (خداوند) آنها را جمع (و محشور) می ‌‏سازد آن ‌چنان‌که (احساس می‌‏کنند) گویى جز ساعتى از روز، (در دنیا) توقّف نکردند، به آن مقدار که یکدیگر را (ببینند و) بشناسند.

در این آیات اشاره به وضع دردناک مشرکان در قیامت کرده و می ‌‏گوید به خاطر بیاور آن ‌روز را که خداوند همه آنها را محشور می‌ کند، در حالى‌ که چنان احساس می‌‏کنند که تمام عمرشان در این دنیا بیش از ساعتى از یک روز نبود؛ به همان مقدار که یکدیگر را ببینند و بشناسند.

این احساس کم بودن مقدار اقامت در دنیا، یا به دلیل آن است که اصولاً در برابر زندگى جاویدان قیامت به مقدار ساعتى بیش نیست.
۲٫ دنیا متاع اندک: «لْ مَتَاعُ الدَّنْیَا قَلِیلٌ »‏؛ [۶] به آنها بگو سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است.

منظور از قلیل و ناچیز در این‌جا فنا پذیری و از بین رفتن سریع است. 

دنیا و توقف در آن به قدرى فانى و زودگذر است که انسان به هنگام مرگ و به هنگام قیامت این‌طور می‌‏پندارد که بیش از یک شب و یک روز، یا بیش از یکى دو ساعت در دنیا مکث ننموده است

خود:

«معرفت نفس» از مباحث بسیار مهم و ارزشمند در حوزه اخلاق و عرفان اسلامی است که جنبه­های مختلفی دارد اما به نظر می­رسد جنبه اخلاقی آن اهمیت بیشتری داشته باشد.

«معرفت نفس» یعنی خود شناسی، خود شناسی اخلاقی بدان معناست که انسان به تامل درباره خود بپردازد و صفات، استعدادها و ملکات مثبت و منفی خود را در قدم اول بشناسد و در قدم دوم به یک سازندگی اصولی دست بزند. مسلم است که انسان تا از شناخت صفات و ملکات خود غافل باشد، نمی­تواند به اصلاح خود بپردازد.

 در روایات، بر خودشناسی تاکید فراوانی شده است که به عنوان نمونه به چند روایت از حضرت علی علیه السلام که در کتاب درر و غرر آمده ، اشاره می­کنیم:

«غایة المعرفة ان یعرف المرء  نفسه»: بالاترین حد شناخت، خود شناسی است

«اعظم الجهل جهل الانسان امر نفسه» : بزرگترین نادانی، جهل انسان نسبت به خود است.

«نال الفوز الاکبر من ظفر بمعرفة النفس»: کسی که به شناخت خویش دست یابد، به بالاترین سعادت رسیده است.

خدا

قرآن انسان‌هایی را که از ابزارهای شناخت خود بهره کافی‌ نمی‌گیرند نکوهش کرده آنان را همانند چهارپایان بلکه گمراهتر می‌داند:

« وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَ الإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْینٌ لاَّ یبْـــصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَّ یسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُــمْ أَضَـلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ » (اعراف/۱۷۹)

« در حقیقت بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفردیم (زیرا که) دل‌هایی دارند که با آن (حقایق را) دریافت نمی‌کنند و چشمانی دارند که با آنها نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند که با آنها نمی‌شنوند آنان همان چهارپایان بلکه گمراه‌ترند آنها همان غافلانند. »

درباره اهمیت شناخت خدا، قرآن در بیان هدف آفرینش جن و انس می‌فرماید:

« وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلَّا لیعْبُدُونِ » (ذاریات/۵۶)

« جنس و انس را نیافریدیم جز برای این که مرا عبادت کنند»

 

«لیعبدون» در روایات به «لَیعرِفون» تفسیر شده است. یعنی شناخت خدا مقدمۀ لازم برای عبادت خداوند است، زیرا شناخت خداوند به شناخت توحید، وجوب خدا، خالقیت، ربوبیت تکوینی و تشریعی و الوهیت خدا می‌انجامد.
۲- الصلوة ”

۳-بروالدین

  1. علی
    ۱۳ دی ۱۳۹۶ در ۱۵:۴۲ | #1

    فاطمی اظهار داشت: اعمال تحریم‌های اقتصادی، استمرار خشکسالی سبب شد تا به دولت و مردم فشارهای زیادی وارد شود.

    وی افزود: دشمنان همواره تلاش می‌کنند، به هر بهانه‌ای به انسجام و وحدت مردم آسیب زده و از بیان خواسته‌های به حق و انتظارات مردم سوءاستفاده کرده و موج سواری کنند.

    رئیس اداره تبلیغات اسلامی گفت: در این اغتشاشات شاهد بودیم که برخی اشرار در کنار افرادی که به مشکلات اقتصادی معترض بودند قرار گرفتند و کار را به جایی کشاندند که دشمنان کشور و بخصوص برخی مسؤولان آمریکا از این اغتشاشات حمایت کردند.

    این مقام مسئول وظیفه اصلی روحانیون را بصیرت افزایی در جامعه دانست و افزود: دشمنان به دنبال آن هستند تا هر حرکتی را در این کشور تبدیل به مخالفت با نظام کنند و از این فرصت برای اجرایی کردن توطئه های خود استفاده کنند.
    وی یادآور شد: امروز دشمنان با دخالت در امور داخلی کشور و هدایت برخی جریانات ضدانقلاب از ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور، هدفی جز ضربه زدن به امنیت کشور و نظام اسلامی ندارند و به دنبال منافع خود از اعتراض مردم به مسائل اقتصادی هستند.

    وی با تأکید بر لزوم پیگیری مطالبات به حق مردم از سوی مسئولان، افزود: مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با پیاده‌سازی منویات مقام معظم رهبری و اجرای فرامین ایشان و اجرای اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه برون رفت از مسائل و مشکلات موجود از تولید ملی برای غلبه بر مشکلات کشور استفاده کنند.

    فاطمی گفت: مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه مه ولات در اعتراض به ساختارشکنی عده‌ای اغتشاش‌گر در سطح کشور جمعه تجمع حمایت از نظام و بیعت با ولایت را برگزار می‌کنند.


− یک = 1