خانه > مهارت زندگی > کنترل خشم و عصبانیت ۲۰ راهکار عالی برای کنترل خشم

کنترل خشم و عصبانیت ۲۰ راهکار عالی برای کنترل خشم

وقتی در تنگنا قرار میگیرید  وقتی از طرف شخصی تهدید میشوید  چه عکس العملی انجام میدهید؟؟؟

زمانی که خشم تمام وجودت را گرفته فشار خونت بالا زده  تپش قلب وحشتناک بالا زده  آدرنالین بالا زده چه کار میکنی؟؟؟

دو راه داری یا به کسی اسیب برسانی یا به خودت

وقتی دیگران ما را محکوم میکنند ویا وقتی کسی حق ما را پایمال میکند و یا خاطره ای دردناک

فشار خون بالا میرود تپش قلب رخ میدهد هورمونهای  آدرنالین و نورآدرنالین افزایش می یابد.

علل خشم اتفاقات  درونی و بیرونیست البته  مقدار کمی خشم طبیعیست

خشم هم مانند بقیه احساسات ما یک واکنش طبیعی ست

 

ولی در دنیای مدرن امروزی و زمانی که بحث فرهنگ وانسانیت مطرح است

ما حق نداریم موقع عصبانیت به هر کسی که مطابق میل ما عمل نکرد حمله ور شویم

و با خشم خود به همنوع خود اسیب برسانیم  والبته حق هم نداریم خشم خود را درون خود بریزیم

وباعث افسرده شدن وفشار خون بالا در خودمان شویم .

زمان عصبانیت باید به خود و نه دیگران اسیبی وارد نکنیم  کنترل خشم وعصبانیت مدیریت وتمرین لازم دارد

کنترل خشم و عصبانیت

تمرین ۱) برای کنترل خشم

قضاوت نکنیم  بیشتر خشم های ما از قضاوت های نادرست ماست.

یه داستان براتون میگم اتوبوس درحال حرکت مردی با سه بچه شلوغکار سوار کرد.

بچه هاا از سرو کول مسافرین بالا میرفتند و اتوبوس را توی سر خود گرفته بودند

پدر بچه هاا به بیرون چشم دوخته بود و بی خیال بچه های خودش بود

مسافرین با  عصانیت و خشم به بچه هاانگاه میکردند و گاهی هم از زور خشم یواشکی بچه هاا را میزدند .

اخر یکی از مسافرین خشمگین  طاقت نیاورد به پدر گفت خجالت نمیکشی چرا جلوی بچه هات را نمیگیری؟

پدر با بغضی  درگلو در گوش مسافر عصبانی  گفت :مادر بچه هاا یک ساعته فوت شده

و من میخوام بچه هاا را  خانه مادرم ببرم وانجا بهشون بگم چه خاکی برسرشون شده

مسافر از این قضاوتی که کرده بود شرمنده شد و خشم او تبدیل به محبت شد

و درگوش بقیه مسافران عصبانی دیگر ماجرا را تعریف کرد

چیزی نگذشت همه اون مسافرانی که با خشم و عصبانیت به بچه هاا نگاه میکردند و انهاا را میزدند

عذاب وجدان گرفتند و هر کدام بچه هاا را روی پای خود میگرفتند و نوازش میکردند و به انها خوراکی میدادند .

ای وای بر ما که خیلی زود قضاوت میکنیم. عصبانی میشویم

تمرین ۲)کنترل خشم و عصبانیت

محل را ترک کنید

در زمان عصبانیت و خشم هر چه قدر که ماجرا را کش دهید بازم مجبورید دنبال جواب برای گلایه و تنفر و خشم طرفتون باشید  باید این ماجرا را از یه جایی قطع کتید .پس بهترین وعاقلانه ترین کار این است در زمان خشم  محل را ترک کنید حتما با یک عاقل و عدل ومحرم راز و بی طرف مشورت کنید

تمرین ۳)برای کنترل کردن خشم

هیچ وقت حق مسلم را به خود ندهیم.

انسان هاا جایز الخطا هستند و در مواقع خشم تصور میکنن حق با انهاست . ولی همیشه ممکن است اشتباه کنن. فک کنید  در زمان خشم عقل کاملا کنار میرود زمانی که خشمگین هستید با خود بگویید اگر اشتباه کرده باشید بعدا عذاب وجدان خواهید گرفت

تمرین۴)کنترل خشم و عصبانیت

پل های پشت سرتان را خراب نکنید.

همیشه راهی برای بازگشت باقی بگذارید  حتی برای بدترین دشمنانتان هم پلهای پشت سرتان را خراب نکنید. زمان خشم هرگزچیزی نگویید .چون ممکن است موقع عصبانیت چیزاهایی به زبان بیاورید  که دیگر جای برای جبران نماند و ان زمان پشیمانی دیگر سودی ندارد

تمرین۵)برای کنترل خشم

هشت ساعت در شبانه روز بخوابید

بیشتر فشار های عصبی ناشی از بی خوابی و کم حوصله گی ست.اکثر مشاجره هاا اخر شب اتفاق میافتد زمانی که مغز خسته ست  سلولهای مغز برای ترمیم و باز سازی خود  به هشت ساعت استراحت نیاز دارن .خواب باعث میشود مغز راحتتر و هوشیار تر تصمیم بگیرد

تمرین۶)کنترل خشم و عصبانیت

فرو خوردن خشم عبادت است.

پدر بزرگ مرحومم این داستان را تعریف میکرد .امام علی (ع) به غلام خود فرمود فلان کار را انجام بده .غلام انجام نداد دو باره و سه باره فرمودند بازم انجام نداد .اخرش امام علی (ع) به غلام خود فرمود نمیترسی من خشمگین شوم؟؟؟غلام گفت علی که من میشناسم خشمگین نمیشود امام علی (ع) رو به اسمان کردند وفرمودند خدایا این بنده تو شهادت داد که علی خشمگین نمیشود و غلام را ازاد کرد

نتیجه اینکه خشمگین نشدن یک امتیاز بزرگ است

تمرین ۷) برای کنترل خشم

صریع عکس العمل نشان ندهید

زمان برای ابراز  عصبانیت زیاد است  وزمانی که فکرتان ازاد شد و توانستید منطقی واضح  به موضوع نگاه کنید میتوانید قاطع و منطقی ناراحتی خود را بازگو کنیدو برایش شرح دهید از این مسئله خوشم نمیاید

تمرین ۸) کنترل خشم و عصبانیت

پیاده روی یا ورزش کنید

ورزش برای خالی کردن استرس هاا وفشار های عصبی معجزه میکند ومواد شیمیایی ضد درد را تولید میکند این هورمونهاا مسکن وارامش بخش وخواب اور هستند ترشح این مواد در هین ورزش نگرانی و اضطراب را ارام میکند وافسردگی را درمان میکند

 

تمرین۹)برای کنترل خشم

برای رسیدن به نتیجه دلخواه هزار راه وجود دارد .

اگر فقط با یه راه کار به مشکلتان بنگرید دیوانه میشوید دنبال راه های دیگری بگردید مهم این است که به نتیجه دلخواه تان برسید  خشم و عصبانیت تنها راه حل مشکل فعلی نیست  از ابعاد دیگر به مشکلتان بنگرید و به ایده های متفاوت تمرکز کنید

تمرین۱۰)کنترل خشم و عصبانیت

به شخصیت طرف مقابل هیچ وقت توهین نکنید

اکثرا در زمان خشم چشمهاتان را میبندید و هر چه میخواهید میگوید و اخر سر پشیمان میشوید .اگر کمی فکر کنید  در زمان خشم به دوست یا همسر یا فرزند خود حرفهایی میزنید و که ان حرف هاا را به دشمن خود هم  نمیزنید وشخصیت او را له می کنید این حرفهایی که  در عصبانیت میزنید  صدمه ای جبران ناپذیر  در روحیه و شخصیت  انها وارد میکند و زمانی که خشمتان فرو کش کرد هر چه قدر پوزش بخواهید و انها  هر چند زبانی شما را ببخشند ولی از ته دل از شما متنفر  باقی میمانند

تمرین ۱۱)برای کنترل خشم

یوگا وتمرین های  تمرکزی انجام دهید

چند دقیقه تمرکز به شما در تصمیم گیری کمک شایانی میکند تمام عصبانیت های روزمره فقط به خاطر پراکندگی افکار و احساسات فرد است من تمرین یوگا را به همه کسانی که زیاد خشمگین میشوند توصیه میکنم

تمرین ۱۲)کنترل خشم و عصبانیت

مثبت اندیش باشید

افکار منفی را از خود دور کنید که خانمان برانداز است شماهمیشه باید  به قضایا مثبت بیندیشید مگر خلاف ان ثابت شود با منفی نگری هیچ چیز عاید شما نخواهد شد به جز ناراحتی های قلبی و عروقی و افسردگی

تمرین۱۳)برای کنترل خشم

کینه ای نباشید

انسانهای کینه جو همیشه در بررخ زندگی میکنن بخشش بزرکترین هدیه شما به خودتان است مثالی میزنم من با اقای (فلانی) دعوایی داشتم و از دست او درحال انفجار هستم به زمین و زمان فحش میدهم .این تنفر و کینه چه کمکی به زندگی من میکند  او هم اینک که من در حال  حرص خوری هستم در حال زندگی کردن خودش است و فقط من لحظه اکنون خود را خراب میکنم اگر واقعا نمی توانید او را حلال کنید پس لااقل در ذهن خودت او را ببخش تا لحظه اکنونت را خراب نکنی

تمرین۱۴)کنترل خشم و عصبانیت

شوخ طبع باشید

نقطه مقابل خشم وعصبانیت ارامش و شوخ طبعیست  خنده بر هر درد بی درمان دواست شوخی وخنده به شرطی که به کسی اسیب نرساند بهترین راه برای تخلیه فشارهای عصبی ست .سعی کنید همیشه تصویری که از خود در ذهنها باقی میگذارید تصویری شاد و پر انرژی باشد

تمرین ۱۵)برای کنترل خشم

با خود صادق باشید

همیشه از خود سوال کنید این همه خشم واقعا لازم است ایا چندین سال اینده که به این موضوع نگاه کنم بازم اندازه الان ناراحت خواهم شد؟؟ به عصبانیت های چندین  سال قبل خود فکر کنید خودتان خنده تان میگیرد که چرا به خاطر مسئله ای قابل حل “اینقدر خودم و طرف مقابلم  اذیت شدیم

تمرین ۱۶)کنترل خشم و عصبانیت

از خود سوال کنید آیا ارزشش را دارد؟؟

با خودتان بیندیشید بعد از خشم من چه اتفاقاتی ممکن است پیش بیاید همکارم از من دور میشود/ همسرم طلاق میگیرد ؟ والدینم عاقم میکنن؟ رئیسم مرا بازخواست میکند ؟اعتبارم از دستم میرود؟؟؟موقعیت شغلیم به خطر میافتد؟؟

اگر بر اثر عصبانیت وفشار عصبی با کسی دعوا کنی؟؟ دو حالت دارد یا کتک میخوری که عزت نفست له میشود… یا میزنی که اخرش کلانتری ؟؟؟دادگاه ؟؟؟؟ماه ها استرس و اعصاب خورد؟؟دیه کلان داری بدهی؟؟؟ اگر از اول اخر کار را ببینی امکان ندارد الکی خشمگین شوی

تمرین۱۷)برای کنترل خشم

قبل از هر واکنشی  اب بخورید یا تا  بیست بشمارید.

در زمان عصبانیت اگر ایستاده هستید بنشینید و با هر جرعه اب یا شمارش ” نفس عمیقی بکشید  نفس های عمیق و طولانی بکشید تا خون به مغزتان برسد و اضطراب هایتان را کاهش دهد. تنفس از دیافراگم به ما کمک میکند تا حس تازه بودن و راحتی کنیم

تمرین۱۸)کنترل خشم و عصبانیت

تصویر سازی ذهنی.

برای کنترل عصبانیتتان به اتاقی دیگر بروید برای مدت کوتاهی چشمهایتان را ببندید و به یه چیز خوب ویه کودکی که دوستش دارید  یا یه سفر خوشایند یا یه غذای لذیذ تمرکز کنید تجسم کردن چیزهایی که دوستش دارید به شما امید به زندگی میدهد

تمرین ۱۹)برای کنترل خشم

هیچ وقت قولی ندهید که نتوانید عمل کنید

بیشترجر و بحثها  وفشار های عصبی به خاطر بد قولی هایی شما به وجود میاید.اگر خواهان مشاجره و دعوا نیستید چکی ننویسید که توان پاس کردن ان را ندارید به همسرتان قول فلان وسیله ویا مسافرت را ندهید که توان  براورده کردن ان را ندارید. واگر کسی به شما بدقولی کرد برای ارامش خودتان هم شده گذشت کنید

تمرین۲۰)کنترل خشم و عصبانیت

زمان دعوا و خشم وعصبانیت حرکتی خنده دار از خودتان در بیاورید

مستر انتونی رابینز میگوید:در اوج دعوا و مشاجره با همسرتان بدون مقدمه و ناگهانی لودگی کنید وحرکتی خنده دار یا کاری که همسرتان خوشش میاید  از خودتان در بیاورید طرف مقابل خودش را برای ادامه دعوا اماده کرده با این حرکت شما متعجب خواهد شد و فکرش  از عصبانیت منحرف خواهد شد و بعد از جند ثانیه  نمی تواند جلوی خنده خودش را بگیرد. حتما با خنده خواهد گفت دیوانه من دارم جدی میگم وبا حرکت خنده دار بعدی شما تمرکز ازمسیر دعوا به خنده و شادی ختم خواهد شد .

 

 

دسته هامهارت زندگی برچسب ها:


+ 6 = هشت