خانه > احکام > احکام

احکام

شرایط نماز جماعت‏ چهار چیز است: ۱. مأموم نباید جلوتر از امام جماعت بایستد و باید کمى عقب ‏تر از امام بایستد.[۲۴] ۲. جاى ایستادن امام جماعت از جاى مأموم بلندتر نباشد.[۲۵] ۳. بین امام و مأموم مانع و پرده نباشد مگر بین زن و مرد.[۲۶] ۴. بین جاى سجده مأموم و ایستادن امام بیش از یک قدم بزرگ فاصله نباشد و اگر فاصله شد نمازش فرادى مى‏ شود و صحیح است.

در چهار صورت اگر خریدار بفهمد مال عیبى دارد نمى ‏تواند معامله را به هم بزند یا تفاوت قیمت بگیرد: ۱. موقع خریدن، عیب مال را بداند؛ ۲. به عیب مال راضى شود؛ ۳. در وقت معامله بگوید: اگر مال عیبى داشته باشد، پس نمى ‏دهم و تفاوت قیمت هم نمى ‏گیرم؛ ۴. فروشنده در وقت معامله بگوید: این مال را با هر عیبى که دارد مى ‏فروشم. ولى اگر عیبى را معین کند و بگوید مال را با این عیب مى ‏فروشم و معلوم شود عیب دیگرى هم دارد، خریدار مى ‏تواند براى عیبى که فروشنده معین نکرده مال را پس دهد یا تفاوت بگیرد.بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام‌ روایت شده است که می‌فرمایند‌:‌
اَفضَلُ ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به،‌الصَلوةُ‌.‌
بهترین ‌چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به در گاه الهى تقرب پیدا مى‌کند، نماز‌است‌. (تحف‌العقول‌ص‌۴۵۵)

چند نکته کوتاه درباره نماز احتیاط:
۱- برخی از شکیات نماز سبب واجب شدن نماز احتیاط می شود مثلا نمازگزاری که در هر حالتی از نماز شک کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت باید بنا را بر‌چهار بگذارد یعنی آن را رکعت چهارم خودش‌حساب‌کند. و بعد‌از اتمام نماز بلافاصله بدون اینکه حالت نماز‌بهم بخورد‌یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نماز احتیاط نشسته بجا بیاورد. (مشهور، مخالف‌: شبیری بنابر احتیاط واجب دو رکعت نشسته بجا بیاورد) (رساله مراجع م ۱۱۹۹)

۲- اما کیفیت نماز احتیاط: اگرنماز گزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند باید فورا بعد از سلام نماز نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید وحمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده نماید و بعد از دو سجده تشهد و سلام را بخواند و اگر وظیفه اش دو رکعت نماز احتیاط است بعد از دو سجده رکعت اول نماز احتیاط یک رکعت دیگر مانند رکعت اول بجا می آورد و بعد از دو سجده ی رکعت دوم، تشهد و سلام را می خواند.(رساله مراجع ۱۲۱۵)

۳-نماز احتیاط،سوره و قنوت ندارد و نباید نیت نماز احتیاط را به زبان بیاورد و باید حمد حتی بسم الله آنرا آهسته بخواند.(مشهور(بنابر فتوا یا احتیاط) آهسته خواندن حمد و بسم الله مخالف:سیستانی بنابر احتیاط حمد اهسته خوانده شود اما بسم الله احتیاط مستحب اهسته خوانده شود )رساله مراجع م ۱۲۱۶
این کارها پیش از سفر و هنگام آغاز آن مستحب است:
۱٫ طلب خیر از خداوند؛ بدین معنی که از خداوند ، خیر و خوبی در این سفر را درخواست کند.
۲٫ اطلاع دادن به دوستان و بستگان و حلالیّت طلبیدن از آنان.
۳٫ وصیت کردن، به خصوص نسبت به امور واجب.
۴٫ انتخاب همسفران مناسب و هم شأن خود از نظر اخلاقی و اقتصادی.
۵٫ انتخاب زمان مناسب برای سفر، که در ایام هفته، روزهای شنبه و پس از آن، روزهای سه شنبه و پنجشنبه مستحب است و روز جمعه، قبل از نماز جمعه به سفر رفتن مکروه است. اگر در سایر ایام هفته لازم شد به سفر برود، صدقه بدهد و برود.
۶٫ خواندن دعای سفر و آیات و سوره های قرآنی و دعاهای دیگری که وارد شده است و از جمله آنهاست، سوره قدر (انا انزلناه فی لیلة القدر…)، آیة الکرسی از (لا اله الاّ هو الحیّ القیوّم تا… هم فیها خالدون) و سوره های حمد (الحمد لله ربّ العالمین…)، ناس (قل أعوذ بربّ الناس …) و فلق (قل أعوذ بربّ الفلق…).
۷٫ صدقه دادن در آغاز سفر، و بهتر است هنگام سوار شدن به وسیله نقلیه صدقه بدهد.
۸٫ غسل کردن پیش از بیرون رفتن برای زیارت. ۱

پی نوشت ها:
۱٫ العروة الوثقی ، ج۲ ، کتاب الحج ، فی آداب السفر ، ص۴۱۱ و سراج الشیعه فی آداب الشریعه ، ص۲۵۵
نماز مسافر
نامه الکترونیک چاپ
۱٫ اگر برنامه سفر زائران عزیز به گونه ای باشد که کمتر از ده روز در یک محل می مانند، نمازهای چهار رکعتی را باید دو رکعتی(شکسته) بجا آورند، حتی افرادی که پیش از این به جهت آنکه شغلشان یا مقدمه شغلشان مسافرت بوده است، مانند خلبانان و ملوانان و برخی از رانندگان. و کسانی که برای انجام کار زیاد به سفر می روند ولی این سفر آنان زیارتی است و شغلی نیست باید نمازهای چهار رکعتی را شکسته بخوانند. آری اگر افرادی بدانند که می توانند حداقل ده روز در یک محل؛ مثلاً در کربلا یا نجف بمانند و با قصد ماندن حداقل ده روز به آنجا بروند، نمازشان تمام است.۱
۲٫ مسافری که قصد کرده ده روز بماند، اگر بیشتر از ده روز، مثلا ۱۳ یا ۱۵ روز بماند، تا وقتی که مسافرت نکرده و از آنجا نرفته، باید نمازش را تمام بخواند و لازم نیست دوباره قصد ماندن ده روز کند.۲
۳٫ مسافری که بنا دارد ده روز در جایی بماند ، اگر از قصد خود برگردد تکلیف او بدین شرح است:
الف : پیش از خواندن نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد و تصمیم بگیرد کمتر از ده روز بماند، باید نماز را شکسته بخواند.
ب : پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد؛ تا وقتی که در آنجاست باید نماز را تمام بخواند.۳
۴٫ مسافری که قصد کرده ده روز در جایی بماند، اگر در بین نماز چهار رکعتی از قصد خود برگردد، چنانچه مشغول رکعت سوم نشده، باید نماز را دو رکعتی تمام نماید و بقیه نمازهای خود را شکسته بخواند و اگر مشغول رکعت سوّم شده، نمازش باطل است و تا وقتی که در آنجاست باید نماز را شکسته بخواند، اگر چه داخل در رکوع رکعت سوم شده باشد.۴
۵ ـ مسافری که بنا دارد ده روز در جایی بماند اگر:
الف : تصمیم نداشته باشد به اطراف آنجا برود، یعنی تمام ده روز را در یک جا می ماند، نمازش تمام است.
ب : تصمیم دارد به اطراف(کمتر از ۵/۲۲ کیلومتر) برود و برگردد ولی کمتر از چند ساعت در آنجا می ماند، یعنی در تمام ده روز چند ساعتی بیرون آن محل خواهد بود، در این صورت نیز نمازش تمام است.
ج : تصمیم دارد پس از ده روز به اطراف(کمتر از ۵/۲۲ کیلومتر ) برود و برگردد، در این صورت نیز نمازش تمام است.
د : تصمیم دارد در بین ده روز به اطراف برود و می داند، بیش از چند ساعت طول می کشد، در این صورت قصد ده روز صحیح نیست و نمازش شکسته است.
هـ : تصمیم بیرون رفتن نداشته و پس از خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی ، بیرون رفت(کمتر از ۵/۲۲ کیلومتر) در این صورت نماز تمام است و ضرری به قصد ندارد، هر چند بیش از چند ساعت طول بکشد.۵
۶٫ مسافری که می خواهد ده روز در محلی بماند، در صورتی باید نماز را تمام بخواند که بخواهد تمام ده روز را در یک جا بماند، پس اگر بخواهد مثلاً ده روز در نجف و کوفه بماند، باید نماز را شکسته بخواند.۶
۷٫ مسافر می تواند در مسجدالحرام و مسجد النبی(صلّی الله علیه وآله) و مسجد کوفه و حرم امام حسین(علیه السلام) نماز را تمام یا شکسته بخواند ولی تمام خواندن با فضیلت تر است.۷
۸٫ تمام روضه شریفه(زیر گنبد) حرم مطهّر امام حسین(علیه السلام) و رواقها و مسجد متصل به آن، همین حکم را دارد و مسافر می تواند در آنجا نیز نماز را تمام بخواند، ولی در غیر از روضه شریفه؛ یعنی در رواق ها و مسجد متصل به آن احتیاط مستحب است که مسافر نماز را شکسته بخواند ولی در صحن و شهر کربلاء باید نماز را شکسته بخواند.۹٫ مسافر می تواند در این اماکن، بدون نیّتِ تمام یا شکسته، نماز را شروع کند و در وسط آن یکی را اختیار کند و بر همان اساس نماز را به پایان ببرد و حتی در اثنای نماز میتواند نیّت را برگرداند؛ مثلاً به نیت شکسته خواندن نماز را شروع کرده ولی در اثنای نماز قصد کند که نماز را چهار رکعتی تمام کند و همچنین به عکس، تا وقتی که محل عدول نگذشته باشد. پس اگر به نیت چهار رکعتی نماز را شروع کرده و در رکعت اوّل یا دوم تصمیم گرفت که نماز را شکسته بخواند، اشکال ندارد. ۹
۱۰٫ حکم تخییر بین تمام و شکسته مخصوص نماز است، بنابراین شخص مسافر حتی اگر تمام روز را در حرم امام حسین(علیه السلام) یا مسجد کوفه بماند نمی تواند روزه بگیرد. مگر روزه مستحب با نذر که حکم آن خواهد آمد.۱۰

پی نوشت ها:
۱٫ توضیح المسائل، نماز مسافر و تحریر الوسیله ، ج۱ ، ص۲۵۸ ، القول فی قواطع السفر ، الثانی
۲٫ توضیح المسائل، م۱۳۴۷
۳٫ همان، م۱۳۴۲
۴٫ همان، م۱۳۴۶
۵٫ العروة الوثقی، ج۱ ، فی قواطع السفر، م۸
۶٫ توضیح المسائل، م ۱۳۳۷ و تحریر الوسیله ، ج۱ ، ص۲۵۹ ، القول فی قواطع السفر ، م ۶
۷٫ توضیح المسائل، م ۱۳۵۶ و تحریر الوسیله ، ج۱ ، ص۲۶۴ ، القول فی احکام المسافر ، م ۸
۸٫ همان
۹٫ تحریر الوسیله، ج۱ ، ص۲۶۴ ، القول فی احکام المسافر ، م ۸
۱۰٫ همان، ج۱ ، ص۲۶۴ ، القول فی احکام المسافر ، م ۱۰

تطهیر مسجد و حرم
نامه الکترونیک چاپ
۱٫ برطرف کردن نجاست از مسجد و حرم واجب است و فرقی در این مسأله بین داخل و سقف و پشت بام و حتی طرف داخل دیوار مسجد و حرم نیست. یعنی هر جای مسجد یا حرم نجس شود باید تطهیریا به گونه ای دیگر نجاست برطرف گردد.۱
۲٫ بنابر احیتاط واجب اگر طرف بیرون دیوار مسجد یا حرم نجس شود ، بر طرف کردن نجاست از آن واجب است.۲
۳٫ هنگامی که انسان از نجاست مسجد یا حرم مطلع شد ، فوراً باید آن را تطهیر کند ، پس نباید به قدری معطل کند که عرفاً بگویند تأخیر کرده است.۳
۴٫ بر طرف کردن نجاست از مسجد یا حرم واجب کفایی است و اختصاص به کسی که آنجا را نجس کرده یا سبب نجس شدن آن شده ندارد، بلکه بر همه افرادی که می توانند آنجا را تطهیر کنند واجب است.۴
۵٫ اگر فرش مسجد یا حرم نجس شود، بنابر احیتاط واجب باید آن را تطهیر کنند ولی چنانچه به واسطه آب کشیدن خراب می شود و بریدن و تراشیدن جای نجس بهتر است، باید محل نجس را بتراشند یا ببرّند و اگر کسی که می بُرد یا می تراشد خودش نجس کرده باشد، باید آن را اصلاح کند.۵
۶٫ اگر انسان نتواند جایی را که نجس شده تطهیر کند یا کمک لازم داشته باشد و پیدا نکند، تطهیر مسجد بر او واجب نیست ولی اگر بی احترامی به مسجد یا حرم باشد، بنابر احتیاط واجب باید به کسی که می تواند آن را تطهیر کند، اطلاع دهد. بنابراین چون زائران محترم خودشان نمی توانند به این امر اقدام کنند، باید به مسئولان نظافت و خدام حرم اطلاع دهند.۶

پی نوشت ها:
۱٫ العروة الوثقی، ج ۱ ، فی احکام النجاسات، ص ۸۴ ، م ۲
۲٫ العروة الوثقی، ج ۱ ، فی احکام النجاسات، ص ۸۴ ، م ۲
۳٫ العروة الوثقی، ج ۱ ، فی احکام النجاسات، ص ۸۴ ، م ۲
۴٫ العروة الوثقی، ج ۱ ، فی احکام النجاسات، ص ۸۴ ، م ۲
۵٫ العروة الوثقی، ج ۱ ، فی احکام النجاسات، ص ۸۶ ، م ۸ و توضیح المسائل، م ۹۰۵
۶٫ توضیح المسائل، م ۹۰۱
نماز جماعت
نامه الکترونیک چاپ
از آنجا که ایام زیارتی و مکان های مقدسی که زائران مشرف می شوند، فرصت مناسبی است برای شرکت در نماز جماعت و به تناسب سفری که دارند مسائل ویژه ای برای نمازشان در جماعت مطرح است. لذا بخشی از احکام نماز جماعت را در این قسمت می آوریم.

اهمیت نماز جماعت
گذشته از آن که در روایات، برای نماز جماعت اجر و پاداش بسیاری وارد شده است، با دقت در برخی از مسائل فقهی، به اهمیت نماز جماعت پی می بریم و در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.
۱٫ مستحب است نمازهای واجب، به خصوص نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و بر این مسأله در روایات تأکید فراوانی شده است.
۲٫ شرکت در نماز جماعت برای همه مستحب است به ویژه برای همسایه مسجد.
۳٫ مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند.
۴٫ نماز جماعت هر چند اول وقت خوانده نشود از نماز فُرادای اول وقت بهتر است.
۵٫ نماز جماعتی که مختصر خوانده می شود از نماز فرادایی که طول بدهد، بهتر است.
۶٫ سزاوار نیست انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک کند، به ویژه نماز جماعتی که در مسجد خوانده می شود.
۷٫ حاضر نشدن در نماز جماعت از روی بی اعتنایی به آن جایز نیست.
۸٫ وقتی که جماعت بر پا می شود، مستحب است کسی که نمازش را فرادا خوانده دوباره به جماعت بخواند.
۹٫ امام یا مأموم می تواند نمازی را که به جماعت خوانده، دوباره به جماعت بخواند در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد.۱

شرایط نماز جماعت
هنگام برپایی نماز جماعت، شرایط زیرا باید مراعات شود:
* مأموم از امام جلوتر نایستد و احتیاط واجب آن است که کمی عقب تر بایستد.
* جایگاه امام جماعت از جایگاه مأمومین بالاتر نباشد.
* فاصله امام و مأموم و فاصله صف ها زیاد نباشد.
* بین امام و مأموم و همچنین بین صف ها چیزی مانند دیوار یا پرده مانع نباشد. ولی نصب پرده بین صف مردها و زن ها اشکال ندارد.۲

اتصال صفوف جماعت
مأمومین باید با امام جماعت مرتبط باشند و ارتباط آنها یا بدون واسطه است که از محل سجده مأموم تا محل ایستادن امام نباید بیش از یک گام فاصله باشد. یا با واسطه سایر مأمومین که از جلو یا از سمت راست یا چپ باید این ارتباط بر قرار باشد و بین نمازگزار و صف جلو یا کسی که طرف راست یا چپ او قرار دارد بیش از یک گام فاصله نباشد.۳
مانع بین صفوف اگر نمازگزار در صف اول ایستاده، نباید مقابل او مانعی باشد که نتواند امام جماعت را ببیند. پس اگر امام جماعت در محراب باشد، کسانی که دو طرف محراب پشت دیوار می ایستند و امام جماعت را نمی بینند نمی توانند اقتدا کنند، ولی اگر مانعی در کار نباشد و به جهت طولانی بودن صف اول، امام جماعت را نبیند، اشکال ندارد.
و اگر در صفوف بعدی می ایستد، نباید مانعی از دیدن صف جلو وجود داشته باشد، پس اگر صفوف جماعت تا در شبستان برسد، کسی که بیرون شبستان، مقابل در ایستاده که صف جلو را می بیند و کسانی که پشت سر او ایستاده اند نمازشان صحیح است ولی کسانی که دو طرف پشت دیوار ایستاده اند و از صف جلو، هیچکس(حتی یک نفر) را نمی بینند، نمازشان باطل است.
خرید و فروش دارای اقسامی است:
قسم اول: خرید و فروش نقدی است
قسم دوم: خرید وفروش نسیه است یعنی فروشنده کالایش را بفروشد و بخواهد بعد از مدتی مشخصی، پولش را تحویل بگیرد.
قسم سوم: پیش خرید یا پیش فروش است یعنی اینکه مشتری تمام پول کالا را بدهد که بعد از مدت مشخصی کالا را تحویل بگیرد.که این سه قسم با رعایت شرایطش اشکالی ندارد.
قسم چهارم :اگر کسی کالایی را بفروشد و قرار بگذارد که بعد از مدتی آنرا تحویل بدهد و پول آنرا هم بعد مدتی تحویل بگیرد، این قسم از خرید وفروش باطل است.مثل اینکه کسی بگوید ده سکه فروختم برای یک هفته دیگر، و قرار بگذارد که همان یک هفته دیگر وجهش را دریافت کند، باطل و ناصحیح است.
بسم الله الرحمن الرحیم از امام کاظم علیه السلام روایت شده‌که فرمودند:
اَفضَلُ‌ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدَ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ.
بهترین چیزى‌که ‌بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى کند، نماز است.(تحف العقول ص ۴۵۵ )

دو نکته کوتاه درباره شکیات نماز:
۱-در نماز شکهایی برای نماز گزار پیش می آید:
برخی از شکها، شکهایی است که نباید اعتنا شود، مانند شکی که از محلش گذشته باشد مثل اینکه فرد در حالی که ایستاده شک می کند تشهد را خوانده است یا نه، در این صورت به شکش اعتنا نمی کند و برخی از شکها، شکهای صحیح است که باید طبق احکام شک عمل کند و نماز را ادامه بدهد. ، برخی از شکها، شکهای باطل کننده نماز است یعنی بعد از شک باید مقداری فکر کند و اگر به یک طرف احتمال بیشتر ندهد باید نماز را رها کند.

۲- شک در رکعات نمازهای دو رکعتی و سه رکعتی با طل کننده است و همچنین اگر کسی در نماز چهار رکعتی قبل از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت یا چهار رکعت، باطل کننده نماز است مثلا اگر در حال ایستاده یا در رکوع یا در سجده اول شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، باطل کننده نماز است.
خداوند توفیق عمل به دستورات الهی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین(ع) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
۱-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق (ع) مى‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج ۴ ،ص ۵۸۸) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
۲-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عج) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (ع) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود». (بحار، ج ۴۴ ،ص ۲۸۰)
و امام صادق(ع) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج ۱ ، ص ۲۶۸)
۳-شفا یافتن: فردی از امام صادق(ع) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین(ع) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص ۲۷۸)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

آیا رقص زن و مرد اشکال دارد؟
امام و خامنه ای: رقص اگر باعث تحریک شهوت، ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده شود و یا زن در بین مردان نامحرم بر قصد، حرام است.(۲۷۷۵)
تبریزی: رقص زن برای شوهر و رقص زن برای زنانت در مجالس عروسی و مانند آن – در صورتی که در معرض گناه مرد (حتی پسر ممیز) نبوده و مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی و مانند آن نباشد – اشکال ندارد. رقص در غیر این دو مورد، از مصادیق لهو بوده و سزاوار است که مؤمن، از لهو اجتناب کند.(۲۷۷۶)
سیستانی و وحید: تنها رقص زن برای شوهر و بر عکس آن، جایز است.(۲۷۷۷)
صافی، فاضل و مکارم: تنها رقص زن برای شوهر جایز است.(۲۷۷۸)
بهجت: به طور کلی رقص اشکال دارد.(۲۷۷۹)
(۹۷) آیا زن می تواند برای شوهرش برقصد و همراه با آن، موسیقی طرب انگیز و شاد گوش کنند؟
همه مراجع (به جز بهجت): رقص زن برای شوهرش، در صورتی که با موسیقی حرام همراه نشود، جایز است.(۲۷۸۰)
بهجت: اگر همراه با موسیقی حرام انجام گیرد، جایز نیست و اگر بدون آن باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(۲۷۸۱)
(۹۸) آیا نگاه به رقص از تلویزیون داخلی و خارجی، اشکال دارد؟
همه مراجع: نگاه به رقص از تلویزیون، اگر باعث تحریک شهوت یا استماع موسیقی حرام و یا مفسده گردد، جایز نیست.(۲۷۸۲)
تبصره. نگاه به رقص از طریق تلویزیون، حکم حضور در مجلس گناه را ندارد؛ مگر آنکه باعث گناه و مفسده شود.
(۹۹) گوش دادن به نواری که خواننده اش زن باشد و از سروده های شعرایی مثل حافظ و مولوی و… استفاده کند، چه حکمی دارد؟
امام، بهجت، صاف، فاضل، مکارم و وحید: گوش دادن به آن جایز نیست.(۲۷۸۳)
تبریزی، سیستانی، خامنه ای و نوری: گوش دادن به آواز زن، اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسده ای بر آن متر() نگردد، اشکال ندارد.(۲۷۸۴)
تبصره. غنا عبارت است از ترجیح صدا، به نحوی که طرب انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد.
(۱۰۰) در برخی موارد مرثیه خوانی و یا مداحی زنان در مجلس خودشان، به گونه ای است که صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر می رسد؛ آیا این عمل جایز است؟
همه مراجع (به جز مکارم): اگر صدای آنان در معرض ریبه، تلذذ و تهییج شهوت باشد، جایز نیست.(۲۷۸۵)
مکارم: خیر، جایز نیست.(۲۷۸۶
آیا در موسیقی لهوی بودن آن مطرح است یا محتوای شعرهایی که خوانده می شود؟ به تعبیر دیگر اگر اشعار خوب و مذهبی در قالب موسیقی مطرب و لهوی خوانده شود، آیا باز حرام است؟
همه مراجع: معیار در حرمت موسیقی، مطرب و لهوی بودن آن است؛ هر چند محتوای آن اشعار مذهبی و اسلامی باشد.(۲۷۵۸)
تبصره. برخی از مراجع تقلید (آیات عظام: تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید)، قید مطرب را جزء موسیقی حرام نمی دانند.
(۸۶) ویژگی های موسیقی حرام (بدون کلام) کدام است؛ داشتن ریتم تند، ایجاد رقص در شنونده، طرب انگیزی آن و یا هیچ کدام؟
امام، خامنه ای، فاضل و نوری: معیار حرمت موسیقی، طرب انگیزی و لهوی بودن آن است که با مجالس گناه و خوش گذرانی و فساد تناسب دارد.(۲۷۵۹)
بهجت و صافی: استفاده از آلات موسیقی به طور مطلق حرام است.(۲۷۶۰)
تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید: معیار حرمت موسیقی، لهوی بودن آن است که با مجالس گناه، خوش گذرانی و فساد تناسب دارد.(۲۷۶۱)
(۸۷) آیا زن و شوهر به جهت تمایل به یکدیگر و افزایش شهوت، می توانند به موسیقی لهوی گوش فرا دهند؟
همه مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام، جایز نیست و صرف افزایش تمایل به همسر، مجوز شرعی برای استماع آن محسوب نمی شود.(۲۷۶۲)
(۸۸) در صورتی که در مجلسی، مجبور باشیم موسیقی مطرب و لهوی را تحمل کنیم، آیا باز هم مرتکب گناه شده ایم؟
همه مراجع: اگر احتمال تأثیر می دهید – با فراهم بودن سایر شرایط – باید نهی از منکر کنید. اگر نمی پذیرند – چنانچه حضور شما در آنجا باعث استماع موسیقی حرام و یا تأیید گناه گردد – مجلس را ترک کنید؛ مگر آنکه باعث فتنه و فساد شود. در این صورت ماندن در آن محل به مقدار ضرورت، اشکال ندارد، البته در صورت امکان باید از گوش دادن به موسیقی حرام، اجتناب ورزید و اگر صدای آن بدون دلخواه به گوش شما رسید، اشکال ندارد.(۲۷۶۳)
(۸۹) شرکت در مجالسی که موسیقی و ترانه مبتذل پخش می کنند – در حالی که تذکر دادن فایده ندارد – چگونه است؟
همه مراجع: شرکت در مجالسی که باعث استماع موسیقی حرام و یا تأیید گناه می گردد، جایز نیست، مگر آنکه بتواند نهی از منکر کند.(۲۷۶۴)
(۹۰) ملاک و مرجع تشخیص موسیقی و غنای حرام در نظام اسلامی کیست: وزارت ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کارشناسان موسیقی، فقیهان، عرف مردم و یا شخص؟
همه مراجع: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد.(۲۷۶۵)
تبصره. فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی نیز می توانند در زمینه موضوعات، اظهار نظر کرده و موسیقی حرام و حلال را (بر اساس نظر عرفی خود) معرفی کنند.
(۹۱) درآمدی که از رهگذر تکثیر و توزیع نوار و سی دی های موسیقی به دست می آید، حلال است یا حرام؟
همه مراجع: اگر از نوع موسیقی حرام است، خرید و فروش و درآمد حاصل از آن، حرام می باشد.(۲۷۶۶)
(۹۲) حکم استفاده از دف و دایره زنگی در عروسی چیست؟
امام، خامنه ای و فاضل: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی مطرب و لهوی (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی)، جایز نیست و بین مجلس عروسی و غیر آن، تفاوتی وجود ندارد.(۲۷۶۷)
تبریزی، سیستانی، مکارم، نوری و وحید: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی)، جایز نیست و بین مجلس عروسی و غیر آن، تفاوتی وجود ندارد.(۲۷۶۸)
بهجت و صافی: استفاده از آلات موسیقی به طور کلی جایز نیست و بین مجلس عروسی و غیر آن، تفاوتی وجود ندارد.(۲۷۶۹)
(۹۳) آیا جایز است زن در شب عروسی (در مجلس زنان)، غنا و آواز بخواند و عده ای به رقص و زدن بر رویمیز و صندلی مشغول شوند؟ حکم شرعی چنین مجلسی چیست (البته از آلات موسیقی استفاده نمی شود) ؟
همه مراجع (به جز تبریزی و خامنه ای): در فرض مذکور اشکال دارد.(۲۷۷۰)
تبریزی: اگر مرد یا پسر ممیز در مجلس زنانه حضور نداشته باشد و از موسیقی لهوی نیز استفاده نکنند؛ آواز زن در مجلس زنان و رقص زن برای زنان و زدن بر میز و صندلی و مانند آن – که از آلات موسیقی محسوب نمی شود – اشکال ندارد.(۲۷۷۱)
خامنه ای: اگر کیفیت زدن به شیوه متداول در عروسی های سنتی باشد و لهو محسوب نشود و نیز رقص زن برای زنان، باعث تحریک شهوت و یا مفسده دیگر نگردد، اشکال ندارد.(۲۷۷۲)
(۹۴) اگر به مجلس عروسی و مانند آن دعوت شدیم؛ ولی در آنجا موسیقی و ترانه مبتذل پخش کردند، تکلیف چیست؟ آیا باید محل را ترک کنیم؟
همه مراجع: اگر احتمال تأثیر می دهید، با فراهم بودن شرایط، نهی از منکر کنید و اگر نمی پذیرند – چنانچه حضور شما باعث استماع موسیقی حرام یا تأیید گناه گردد – باید مجلس را ترک کنید؛ مگر آنکه عسر و حرج لازم آید.(۲۷۷۳)
(۹۵) استفاده از آهنگ های مبتذل (موسیقی حرام)، در مجالس عروسی زنان چه حکمی دارد؟
همه مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام – هر چند در مجالس عروسی زنان – جایز نیست.(۲۷۷۴)
تبصره. موسیقی و غنا و آواز خوانی دو مقوله است. آنچه که در مجالس عروسی زنان جایز شمرده شده، غنا و آواز خوانی زن است؛ ولی موسیقی لهوی، در هر حال و زمانی حرام است.

چند نکته درباره غصب:
۱-یکی از محرمات و گناهان الهی غصب کردن مال و حق دیگران‌است‌،‌مانند برداشتن پول از جیب یا کیف همسر هر چند فرد بخواهد در زندگی همسر هزینه کند یا برداشتن اموال پدر یا فرزند بدون اجازه و رضایت و یا نشستن در جایی از مسجد‌که‌دیگری گرفته است.
۲-اگر انسان چیزی را غصب کند باید فورا به صاحبش برگرداند و هر مقدارکه تاخیر کند گناه بیشتری برای او نوشته می شود.(رساله مراجع م ۲۵۴۸)
۳-خرید وفروش مال غصبی حرام و باطل است و صاحب مال به هرکسی که مالش در دست او باشد می تواند مراجعه کند و مالش را بگیرد اما اگر شک داشته باشد که غصبی است یانه؛ خریدو فروش اشکال ندارد.(رساله مراجع م ۲۵۶۱)
دو نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
۱-یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد در زمان کنونی که با کمبود آب مواجه هستم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۲٫اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعداز برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و‌نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگربا آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست .(صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله ۱۵۹: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و…در آب کر‌فشار‌لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط) و مکارم (فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )

۳٫به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دومرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. (مخالف: سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است) (رساله مراجع مساله ۱۶۰ و ۲۷)
چند‌نکته درباره حجاب وپوشش:
۱٫یکی از واجبات ضروری دین حجاب است که بی اعتنایی به آن گناه است، زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند.

۲٫بر زن واجب است موی سر و بدن وپا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل بپوشاند ،آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده ای‌نداشته باشد مثلا خودش یا‌‌دیگران‌به گناه نیفتند

۳ .رعایت حجاب و پوشش دربرابر نامحرم واجب‌است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد. (‌مشهور مراجع مساله ۲۴۳۳؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را‌لازم می‌دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س ۱۲۲۱؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م ۳۱؛ التحریر الوسیله،‌النکاح‌۱۸۲‌سیستانی‌،رساله جامع ج ۲م ۱۴۵۵،۱۴۴۶)
دو مورد از تفاوتهای نماز واجب و مستحب :
۱٫‌نمازهای مستحبی را می توان ایستاده یا نشسته یا درحال راه رفتن یا حرکت وسیله نقلیه خواند و رعایت قبله فقط در حال حرکت شرط نیست و در حال حرکت می توان رکوع و سجده را با اشاره انجام داد مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد، بخلاف نمازهای واجب مثل نماز قضا که باید ایستاده و درحال آرامش بدن بارعایت قبله خوانده شود. (‌رساله مراجع مسأله۷۶۶- عروه الوثقی،)

۲٫ نماز های مستحبی را بجز نماز باران و نماز عید سعید فطر و عید قربان نمی توان به جماعت خواند لذا نمی توان نماز زیارت را به جماعت خواند بخلاف نمازهای واجب روزانه که مستحب موکد است که انسان نمازهای واجب روزانه را به جماعت خواند. رساله مراجع جلد ۱ مساله ۱ نماز جماعت (عروه الوثقی، احکام صلوات المندوبه، قبل از مسآله ۱- عروه الوثقی، فی ما یستقبل له، قبل از مسأله ۱)

احکام مسجد و حرم

۱٫ نماز خواندن در مساجد مستحب است، بلکه حاضر نشدن در مسجد به خصوص برای همسایگان مسجد، در صورتی که عذری مثل بارش باران نباشد، مکروه است.
۱
۲٫ وقتی انسان وارد مسجد می شود، مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحیّت و احترام به مسجد بخواند و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری هم بخواند کافی است.۲ شایسته یادآوری است که برخی مساجد؛ از جمله مسجد کوفه و سهله، دارای نمازها و آداب ویژه ای است که در کتاب های ادعیه و زیارات آمده است و چنانچه زائران بتوانند آن آداب را مراعات کنند و آن نمازها را بخوانند خوب است.

۳٫ ترتیب اولویت مساجد برای نماز خواندن از نظر ثواب بدین شرح است:
* مسجد الحرام، هر نماز در آنجا، معادل یک میلیون نماز است.
* مسجد النبی(صلّی الله علیه و آله) هر نماز در آنجا، معادل ده هزار نماز است.
* مسجد جامع کوفه، هر نماز در آنجا معادل هزار نماز است.
* مسجد الاقصی، هر نماز آن معادل هزار نماز است.
* مسجد جامع هر شهر، هر نماز در آنجا معادل یکصد نماز است.
* مسجد قبیله، هر نماز در آنجا معادل بیست و پنج نماز است.
* مسجد بازار، هر نماز در آن، معادل دوازده نماز است.۳
با توجه به این مسأله و اهمیت بسیار زیاد مسجد کوفه، زائران عزیز فرصت را غنیمت شمرده، و در وقت حضور در آن مسجد، از عبادت و نماز و ادعیه و آداب آن غفلت نکنند.

۴٫ نماز خواندن در حرم امامان(علیهم السلام) ثواب بسیار دارد به خصوص در حرم امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) و در روایتی وارد شده است نماز کنار قبر حضرت علی(علیه السلام) معادل دویست هزار نماز است.۴
۵٫ انسان باید رعایت ادب را بکند و جلوتر از قبر پیغمبر(صلّی الله علیه و آله) و امام(علیه السلام) نماز نخواند و چنانچه نماز خواندن بی احترامی باشد حرام است۵ ولی نماز باطل نیست.۶

۶٫ اگر در نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهر باشد که بی احترامی نشود اشکال ندارد ولی فاصله شدن صندوق شریف ضریح و پارچه ای که روی آن افتاده است کافی نیست.۷

۷٫ تعطیل کردن مسجد مکروه است و مستحب است انسان نماز را در مسجدی بخواند که نمازگزار ندارد تا تعطیل نشود. از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که – سه چیز در قیامت از مردم شکایت می کنند: اول، مسجد متروکی که اهالی آنجا در آن نماز نمی خوانند. دوم، عالمی که بین عده ای جاهل قرار دارد و از او استفاده نمی کنند. و سوم، قرآنی که متروک مانده و غبار گرفته است و آن را تلاوت نمی کنند.۸
۸٫ زیاد رفتن به مسجد مستحب است. از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) روایت شده است که هرکس به مسجد رود از وقتی که روانه مسجد می شود تا به خانه بر گردد، برای هر قدم که بر می دارد ده حسنه نوشته می شود.۹

۹٫ س : نماز اول وقت که در غیرمسجد خوانده شود افضل است یا نماز درمسجد که با تأخیر از اول وقت خوانده می شود ؟
ج : ظاهراً فضیلت نماز در مسجد بیشتر است به شرط اینکه تأخیر زیاد نباشد.۱۰

پی نوشت ها:
۱٫ تحریرالوسیله ، ج۱ ، فی مکان المصلی ، ص۱۵۱ ، م ۱۶
۲٫ توضیح المسائل ، م ۹۱۳
۳٫ تحریرالوسیله ، ج۱ ، فی مکان المصلی ، ص۱۵۱ ، م ۱۶ والعروة الوثقی ، ج۱ ، مکان المصلی ، ص۵۹۶ ، م۴
۴٫ تحریر الوسیلة ، ج۱ ، ص۱۵۱ ، م۱۶ و العروة الوثقی ، ج۱ ، ص۵۹۶ ، م۵
۵٫ برخی از فقها نماز را نیز باطل می دانند .
۶٫ توضیح المسائل ، م۸۸۴
۷٫ توضیح المسائل ، م۸۸۵
۸٫ العروة الوثقی ، ج ۱ ، فی مکان المصلی ، ص ۵۹۶ ، م ۶
۹٫ العروة الوثقی ، ج ۱ ، فی مکان المصلی ، ص ۵۹۷ ، م ۹
۱۰٫ استفتاء

چند نکته کوتاه در مورد احکام حرم:

۱- بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد.و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.

۲٫خانم که عذر شرعی دارد یا فردی که حالت جنابت دارد می توانند‌به صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند اما توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است.

(مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام‌است)

اما حرم امام زاده ها اگر‌مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (توضیح المسائل مراجع مساله ۳۵۵)

آیا ورود زن حائض به داخل حرم امام زادگان مانند حرم حضرت معصومه (علیهاالسلام) جایز است؟

همه مراجع: آرى جایز است/

یکی از اعمالی که قبل از وارد شدن به حرم امامان انجام می دهیم، غسل زیارت است.

این غسل را عده زیادی با نیت مستحب انجام می دهند،
در حالیکه بسیاری از مراجع غسل ورود به حرم امامان را مستحب نمی داند بلکه فتوا می دهند که با نیت رجاء انجام شود.
[​IMG]
سوال: آیا غسل برای ورود به حرم امامان، مانند حرم امام رضا« علیه السلام» مستحب است؟
اکثر مراجع: برای داخل شدن در حرم امامان رجاءا غسل کند.
حضرات آیات خوئی و تبریزی: فقهاء در بیان اغسال مستحبی زیادی را نقل فرموده اند من جمله: غسل برای زیارت معصومین از دور یا نزدیک، که احوط آن است که این غسل را به قصد رجاء بجا بیاورند.
حضرات آیات سیستانی و زنجانی: استحباب این غسل ثابت نیست، آن را به قصد رجا می توان انجام داد.
حضرت ایت الله بهجت: غسل پیش از وارد شدن به حرم امامان مستحب است.
حضرت ایت الله مکارم شیرازی: غسل کردن برای ورود در مکانهای مقدس به امید ثواب پروردگار مستحب است، مانند حرم امامان.
#احکام_تیمم

#احکام و کیفیت #تیمم

♻️در هفت مورد، به جاى #وضو و #غسل باید تیمم کرد:

۱ – پیدا نکردن آب
۲ – مشقت بیش از حد
۳ – ترس از ضرر
۴ – نیاز به آب براى حفظ جان
۵ – نیاز به آب براى تطهیر
۶ – نداشتن آب مباح
۷ – نداشتن وقت براى وضو یا غسل

♻️چیزهایى که تیمم بر آنها #صحیح است:

تیمم به خاک ، ریگ ، کلوخ و سنگ ، اگر پاک باشند، صحیح است .

به آجر و کوزه قبل از پخته شدن نیز صحیح است . تیمم بر سنگ گچ و سنگ و سنگ آهک قبل از پخته شدن ، صحیح است .

دستور تیمم

♻️در تیمم ، چهار چیز #واجب است :

اول : #نیت

دوم : زدن تمام کف دو دست ، با هم ، بر چیزى که تیمم به آن صحیح است و بنابر #احتیاط_واجب ، همراه با ضربه باشد و گذاشتن دو دست بر زمین کافى نیست

سوم : کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف آن ، از جایى که موى سر مى روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابراحتیاط واجب باید دستها روى ابروها هم کشیده شود

چهارم : کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ .

♻️ احکام_تیمم

✨تیمم بدل از غسل و بدل از وضو، با هم فرقى ندارند، ولى #احتیاط_مستحب است در تیمم بدل از غسل ، بلکه در هر تیممى ، بعد از مسح پیشانى ، یک بار دیگر کف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را به همین صورتى که گفته شد، با کف دست دیگر مسح کند.

✨پیشانى و پشت دستها را باید از بالا به پایین مسح کند و کارهاى آن را باید پشت سر هم بجا آورد.

✨انسان باید براى تیمم ، انگشتر را از دست بیرون آورد و اگر در پیشانى یا پشت دستها یا در کف دستها، مانعى باشد،مثلاً چیزى به آنها چسبیده باشد، باید بر طرف کند.
حائض و نماز آیات

پرسش ۱۰۷ . اگر زن در گرفتگى خورشید و ماه، حائض باشد، آیا پس از پاک شدن، باید نماز آیات را قضا کند؟

همه مراجع (به جز فاضل و وحید): قضاى آن واجب نیست.

آیه اللّه فاضل: بنابر احتیاط واجب، باید قضا کند.[۲]

آیه اللّه وحید: اگر در هنگام گرفتگى خورشید و ماه حائض بوده، قضاى آن واجب نیست؛ ولى اگر در هنگام زلزله بوده، باید پس از پاک شدن آن را بدون نیت ادا و قضا به جا آورد.[۳]
کراهت خواندن قرآن

پرسش ۱۶۲ . مى دانیم که خواندن قرآن به جز سوره هاى سجده دار براى زن حائض مکروه است؛ آیا این به این معناست که ترک تلاوت قرآن بهتر است؟

همه مراجع: براى زن حائض خواندن قرآن (به جز سوره هاى سجده دار) بهتر از ترک آن است؛ هر چند ثواب آن از ثواب خواندن قرآن توسط زن پاک، کمتر است

خواندن سوره سجده دار

پرسش ۱۶۳ . آیا براى زن حائض تنها خواندن آیه سجده دار حرام است؛ یا علاوه بر آن خواندن بقیه سوره نیز حرام است؟

آیات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آیه سجده دار، خواندن بقیه آن سوره نیز حرام است.[۷۵]

آیات عظام تبریزى، خامنه اى، سیستانى، صافى و مکارم: تنها خواندن آیه سجده دار، حرام است و خواندن بقیه سوره حرام نیست.[۷۶]
شاید این مطالب را هم بپسندید:

سجده های واجب قرآن و احکام آن

شنیدن آیه سجده واجب در نماز

خواندن سوره سجده دار در نماز

استحاضه و قرائت سوره سجده دار

آیه اللّه وحید: خواندن آیه سجده دار، حرام است و بنابر احتیاط واجب، خواندن بقیه سوره نیز حرام است.[۷۷]

استماع سوره سجده دار

پرسش ۱۶۴ . آیا خانم هاى حافظ قرآن، مى توانند در ایام عادت، با استفاده از نوار و سى دى هاى قرآنى، به سوره هاى سجده دار گوش فرادهند؟

همه مراجع: آرى، گوش دادن به تلاوت سوره هاى سجده دار اشکال ندارد؛ ولى اگر به آیه سجده دار گوش دهد، باید سجده آن را به جا آورد.[۷۸]

پرسش ۱۶۵ . آیا زن حائض مى تواند در مجالس ختم قرآن شرکت کند و تنها به قرآن گوش فرا دهد، بى آنکه خودش تلاوت کند؟

همه مراجع: آنچه که بر زن حائض حرام است، تنها خواندن سوره هاى سجده دار است؛ ولى گوش دادن به آن اشکال ندارد و اگر به آیه سجده دار گوش دهد، باید سجده آن را به جا آورد.[۷۹]
سوال:‌هر گاه هنگام سجده متوجه شود که پیشانی وی به خاطر مانع از قبیل چادر، روسری و مانند آن با مهر
تماس ندارد
واجب است بدون این که سر خود را از زمین بلند کند، پیشانی اش را حرکت دهد تا روی مهر قرار بگیرد و اگر سرش را از زمین بلند کند، چنانچه این کار بر اثر جهل یا فراموشی بوده و فقط در یکی از دو سجده ی یک رکعت آن را انجام داده نمازش صحیح است و اعاده واجب نیست،
ولی اگر این کار با علم و عمد بوده و یا در هر دو سجده ی یک رکعت آن را انجام داده نمازش باطل و اعاده ی آن واجب است.
۹ . گذاشتن پیشانی بر چیزی که سجده بر آن صحیح است: پیشانی باید روی چیزی قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است
۱۰ . نشستن بعد از سجده ی دوم در رکعاتی که تشهد ندارد بنابر احتیاط واجب: در رکعت اول و نیز در
رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجده ی دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد.

کسی که می داند آرام بودن بدن در حال ذکر سجود واجب است :

۱- قبل از آن که پیشانی به زمین برسد و بدن آرام بگیرد ذکر بگوید الف : عمداً باشد: نمازش باطل است
ب : سهوا باشد دو حالت دارد :‌ در حال سجده متوجه شود: باید دوباره در حال آرامش بدن، ذکر را بگوید.
بعد از آن که سر از سجده برداشت متوجه شود: نمازش صحیح است

۲- قبل از تمام شدن ذکر، سر از سجده بردارد عمداً باشد: نمازش باطل است.
سهواً باشد: نمازش صحیح است

- اگر بر روی تشک و امثال آن سجده کند که بدن در اول آرام نیست و بعد آرام می گیرد، اشکال ندارد.

۴- بر زمین بودن هفت عضو در هنگام ذکر: هنگام گفتن ذکر تمام هفت بر روی زمین باشند
اگر در هنگامی که ذکر سجده را می گوید یکی از هفت عضو را عمداً از زمین بردارد، نماز باطل می شود، ولی موقعی که مشغول ذکر گفتن نیست اگر غیر پیشانی جاهای دیگر را از زمین بردارد و دوباره بگذارد اشکال ندارد.

- اگر پیش از تمام شدن ذکر سجده، پیشانی را سهواً از زمین بردارد نمی تواند دوباره به زمین بگذارد و باید آن را یک سجده حساب کند، ولی اگر جاهای دیگر را سهواً از زمین بردارد باید دو مرتبه به زمین بگذارد و ذکر را بگوید.
- اگر هنگام سجده ، سر بی اختیار از روی مهر بلند شود و دوباره به مهر برخورد نماید، آیا یک سجده محسوب می شود؟ یا دو سجده؟
اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می شود چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگه دارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد ، روی هم یک سجده حساب می شود و اگر ذکر نگفته باشد باید بگوید.

۵- سر برداشتن و نشستن و آرامش بین دو سجده: بعد از تمام شدن ذکر سجد ه ی اول، باید بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود. کتاب …..

۶- مساوی بودن جاهای سجده، مگر به انداز ه ی چهار انگشت بسته: در حال سجده باید جای پیشانی از جای زانوها و سر انگشتان پا، بلندتر یا پایین تر از چهار انگشت بسته نباشد.

۷- پاک بودن جایی که پیشانی را بر آن می گذارد: مهر هر یا چیز دیگری که بر آن سجده می کند باید پاک باشد، ولی اگر آن را روی فرش نجس بگذارد یا یک طرف آن نجس باشد و پیشانی را بر طرف دیگر بگذارد، اشکال ندارد.

۸ . حایل نبودن چیزی بین پیشانی و آنچه بر آن سجده می کند: باید میان پیشانی و آنچه بر آن سجده می
کند، چیزی حایل نشود،
بنابراین اگر حایلی در این وسط باشد، مانند موی سر یا گلاه یا چرک بودن مهر به حدی که پیشانی به خود مهر نرسد و غیره، سجده و نماز باطل است.

دسته هااحکام برچسب ها:


9 − دو =