ارسال سوالات

  1. ناشناس
    ۳ خرداد ۱۳۹۳ در ۰۳:۱۹ | #1

    ۱۰ خوراکی شاداب‌کننده زندگی

    انسان از همان آغاز خلقت به‌دنبال اکسیر جوانی بوده تا بتواند سالم و شاداب زندگی کند و طول عمر بیشتری داشته باشد. گرچه هنوز هم نتوانسته به این معجون خالص دست یابد، اما مصرف بعضی غذاها در رژیم غذایی روزانه دست‌کمی از اکسیر جوانی ندارد. این ده خوراکی نمونه‌ای از این اکسیر جوانی و سلامت است. تاثیر و ارزش غذایی بالای این غذاها به تائید مرکز تحقیقات تغذیه‌ و سلامت آمریکا رسیده است.

    لوبیای قهوه‌ای را نادیده نگیرید

    سویا یا لوبیای سویا یکی از خوراکی‌های مهم و ضروری برای زنان است. دلیل آن نیز کیفیت پروتئین آن است. این دانه‌ بیشتر برای تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌شود. آجیل سویا، شیرسویا و کره سویا نیز از دیگر محصولات این دانه معجزه‌گر هستند. پروتئین گیاهی سویا باعث کاهش میزان کلسترول خون بویژه کلسترول بد شده؛ بنابراین سلامت قلب و رگ‌ها تضمین می‌شود. فیتوکمیکال‌ها از دیگر ترکیب‌های مهم سویا هستند که عوارض ناشی از یائسگی را کنترل می‌کنند.

    * بهترین میزان مصرف: روزانه تا ۲۵ گرم سویا.

    خوردن غلات با پوست

    اگر غلات با سبوس مصرف شود، فیبر و ویتامین B مورد نیاز بدن تامین می‌شود و به این ترتیب مشکلات گوارشی بویژه پیش از شروع عادت ماهانه و در دوران یائسگی کنترل خواهد شد. با مصرف غلات کامل و دریافت فیبر، خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی بویژه سرطان کلون نیز کاهش می‌یابد.

    * بهترین منابع فیبر: برنج قهوه‌ای، جو، نان سبوس‌دار، نان جو و چاودار.

    * بهترین میزان مصرف: روزانه یک فنجان غلات پخته یا سه تکه نان حاوی سبوس.

    فولات معجزه می​کند

    کم‌خونی یکی از مشکلات زنان و دختران در اغلب رده‌های سنی بویژه در دوره بلوغ و پس از بارداری است. بنابراین مصرف موادغذایی حاوی فولات یا اسید فولیک یکی از نیازهای ضروری زنان در رده‌های سنی مختلف است. مارچوبه، پرتقال و انواع لوبیاها حاوی فولات هستند.‌ مصرف این خوراکی‌ها در دوران بلوغ، بارداری و پس از آن ضروری است.

    * بهترین منابع فولات: انواع آجیل‌های خام، سبزی‌های پهن برگ و مکمل‌های حاوی این ویتامین.

    * بهترین میزان دریافت: روزانه ۴۰۰ میکروگرم.

    آجیل‌ها دوست شما هستند

    این خوراکی‌ها سرشار از چربی‌های تک غیراشباعی هستند. بنابراین مصرف آنها میزان چربی خون و چربی‌های چند اشباعی تجمع یافته در بدن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب این چربی‌ها در دیواره رگ‌ها رسوب نکرده و باعث بروز سکته قلبی نمی‌شوند. از طرفی با از بین رفتن چربی‌های اضافی، مشکل اضافه وزن نیز برطرف می‌شود. این دانه‌ها منبع خوب پروتئین گیاهی هستند. از دیگر ترکیب‌های مهم این دانه‌ها می‌توان به ویتامین‌های E، A، کلسیم، فسفر، روی، مس، سلنیوم و فولات اشاره کرد.

    * نکته: آجیل‌ها سرشار از انرژی هستند. در واقع میزان کالری آنها بالاست. بنابراین باید میزان مصرف آنها کنترل شود. بهترین میزان مصرف روزانه ۲۸ عدد بادام زمینی یا ۱۴ عدد مغز گردو یا ۷ عدد فندق است. با تامین کالری به این شیوه، باید میزان جذب کالری از دیگر روش‌ها را کاهش دهید.

    خوراکی بنفش را به خاطر بسپارید

    خوراکی‌های بنفش حاوی «پروآنتی‌سیانیدین» یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این ترکیب‌ها مانع ابتلا به سرطان بویژه سرطان‌های رایج زنان یعنی سینه و گردن رحم می‌شوند. از طرفی مصرف این خوراکی‌ها مانع رسوب چربی در دیواره رگ‌ها شده و به این ترتیب خطر بروز سکته قلبی و مغزی کاهش می‌یابد.

    * بهترین میزان و منابع مصرف: روزانه یک تا دو فنجان آبمیوه طبیعی میوه‌های بنفش ـ قرمز یا مصرف ده عدد گیلاس، هشت عدد توت فرنگی، یک حبه انگور و سه عدد آلوی سیاه.

    زندگی شیرین با لیمو​ترش

    ویتامین C مهم‌ترین ویتامین برای زنان است. نخست این‌که این ویتامین آنتی‌اکسیدان است.

    به همین دلیل مصرف آن خطر ابتلا به سرطان را تاحد زیادی کاهش می‌دهد.

    دوم این‌که این ویتامین باعث شادابی پوست می‌شود. بنابراین خوردن میوه‌های حاوی ویتامین C یا استفاده از ماسک‌های خانگی حاوی این ویتامین می‌تواند خستگی پوست را از بین برده و روند پیری سلول‌های پوست را به تعویق بیندازد.

    سوم این‌که با مصرف موادغذایی حاوی ویتامین C خطر رسوب چربی در دیواره رگ‌ها به حداقل می‌رسد. این نکته بویژه برای زنانی که در دوره یائسگی به سر برده یا اضافه وزن دارند، بسیار مهم است.

    * بهترین منابع ویتامین C: لیموترش، نارنج، کیوی، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، گوجه‌سبز، کلم بروکلی، اسفناج و گریپ فروت

    * بهترین مقدار مصرف: روزانه ۷۵ میلی‌گرم

    آب بنوشید

    تعجب نکنید؛ آب بهترین نوشیدنی ممکن برای تنظیم عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن است. به این دلیل که تمام فعالیت‌های متابولیک بدن در محیط آبی انجام می‌شود. از طرفی نوشیدن آب به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. با دریافت آب کافی، وزن متعادل شده و پوست لطافت و شادابی‌اش را از دست نمی‌دهد. بنابراین نوشیدن روزانه تا هشت لیوان آب یا خوردن میوه‌های آبدار ضروری است. بهتر است میوه‌های آبداری که انتخاب می‌کنید شیرین باشند تا به این ترتیب میزان قند خون نیز کنترل شود. بنابراین در فصل گرما بهترین نوشیدنی آب و سپس میوه‌های آبدار است.

    * بهترین میوه‌های آبدار: هندوانه، طالبی، گرمک، خربزه، هلو و شلیل.

    پهن برگ‌های تیره‌رنگ بخورید

    مهم‌ترین ویژگی این خوراکی‌ها، فیبر موجود در آنهاست. بنابراین مصرف این خوراکی‌ها باعث کاهش و کنترل وزن می‌شود چون با خوردن آنها حجم معده پرشده و احساس سیری در فرد ایجاد می‌شود. از طرفی این خوراکی‌ها حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین هستند. برای آن‌که از دریافت میزان کافی این خوراکی‌ها مطمئن شوید، مصرف روزانه سه وعده از این خوراکی‌ها را در برنامه‌غذایی‌تان قرار دهید.

    * بهترین منابع فیبر: کاهو، کلم و اسفناج.

    * بهترین میزان مصرف: روزانه بین ۲۰ تا ۳۵ گرم.

    زیاد آهن بخورید

    میزان نیاز زنان به این ماده معدنی چند برابر مردان است. به این دلیل که در هر بار عادت ماهانه یا زایمان، مقدار زیادی آهن از بدن خارج می‌شود. کمبود آهن باعث کم‌خونی می‌شود که این مساله عوارض بسیاری را نیز به‌دنبال دارد. میزان نیاز روزانه زنان به آهن حدود ۱۲ تا ۱۵ میلی‌گرم است در حالی که مردان به روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلی‌گرم آهن نیاز دارند. مقدار مورد نیاز زنان در شرایط عادی محاسبه شده و بدیهی است در زمان عادت ماهیانه، بارداری و پس از آن میزان نیاز به آهن افزایش می‌یابد.

    * بهترین منابع آهن: زردآلو و برگه‌ آن، آلوی تازه، پسته، جگر و گوشت قرمز بدون چربی.

    کلسیم را فراموش نکنید

    کلسیم یکی از مهم‌ترین املاح مورد نیاز زنان است. به این دلیل که زنان همواره در معرض خطر پوکی استخوان بویژه پس از شروع دوره یائسگی قرار دارند. مصرف موادغذایی حاوی کلسیم همراه با ورزش روزانه، اسکلت استخوانی را در برابر پوکی استخوان مصون می‌کند.

    * بهترین منبع: انواع لبنیات کم چرب بویژه شیر و کشک.

    جدول میزان مصرف روزانه کلسیم براساس سن

    سن به سال

    میزان نیاز روزانه به میلی‌گرم

    ۴ تا ۸

    ۸۰۰

    ۹ تا ۱۳

    ۱۳۰۰

    ۱۴ تا ۱۸

    ۱۳۰۰

    ۱۹ تا ۵۰

    ۱۰۰۰

    ۵۱ به بالا

  2. 10خوراکی
    ۱۸ تیر ۱۳۹۳ در ۱۰:۴۹ | #2

    باسمه تعالی
    مقدمه:
    درماه پربرکت رمضان سفره ضیافت الهی پهن می شود . بندگان خدا همه به مهمانسرای حضرت حق دعوت شده اند، مساجد و حسینیه ها و بسیاری از منازل مبارک و نورانی مؤمنان پایگاه پذیرایی از مهمانان خداست . عالمان دین ، این واسطه های فیض و نعمت الهی، برای استقبال و پذیرایی از دعوت شدگان الهی کمر همت می بندند و به آهنگ تبلیغ معارف دین و احکام شریعت، رهسپار شهرها و روستاهای میهن بزرگ اسلامی می شوند .
    مبلغان ومبلغات گرامی رسالت بزرگ رساندن غذای روحی امت و کل بشریت و پذیرایی مناسب و بموقع از مهمانان الهی را بر دوش دارند و قانون خدا را ابلاغ می کنند .
    شرط موفقیت در ایفای این مسئولیت بزرگ و دشوار، برداشتن پنج گام ضروری است:
    اخلاص و قصد قربت
    عامل بودن به احکام شریعت
    شناخت معارف و احکام الهی
    شناخت دقیق مخاطبان
    هماهنگی و برنامه ریزی جامع
    مبلغان گرامی برای ایام ویژه (ایام الله) مثل: شبهای قدر، شب و روز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام، روز جهانی قدس، روز عید فطر با هماهنگی کلیه دست اندرکاران، برنامه ریزی خاص داشته باشند .
    برای جلسات سخنرانی، کلاسهای آموزشی، جلسات تلاوت و تفسیر، مراسم دعا و زیارت، بر اساس نیازهای منطقه و آمادگیهای خویش محورهای ثابتی را انتخاب کنند و با تکیه بر قرآن و حدیث و تاریخ اسلام، پیامهای الهی را به گوش علاقه مندان برسانند . یادآوریهای زیر می تواند، در انتخاب عناوین سخن به مبلغان ومبلغات گرامی کمک کند .
    ۱ .در هر جلسه تفسیر، یک سوره کوتاه قرآن کریم با مطالعه قبلی و دقت کامل به روش تفسیر نور مطرح شود .
    ۲ ..در هر جلسه سخنرانی یک آیه که قبلا با توجه به نیازها برگزیده شده، مورد تلاوت و ترجمه و تفسیر قرار گیرد
    ۳٫ از سی شب ماه رمضان، هر دو شبانه روز، به گزارش و تحلیل زندگی یکی از چهارده معصوم اختصاص یابد و سخنرانیها، شامل زندگی، مناقب، سیره و تبیین مواضع و اقدامات آنان باشد و دو شب باقیمانده به اهمیت قرآن و عترت یا به مباحث نماز و روزه اختصاص یابد; در این گزینه لازم است تعادل نسبی در توضیح زندگی معصومین علیهم السلام رعایت شود .
    .۴٫معرفی سی کتاب مهم و کلیدی مثل قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، کافی، تهذیب، من لایحضره الفقیه، استبصار، توحید صدوق، معانی الاخبار، اکمال الدین، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ارشاد مفید، امالی صدوق، هر شب یک کتاب همراه با نحوه تدوین و زندگی مؤلف و نمونه های احادیث آن در محافل فرهنگی، کتابخانه ای و دانشگاهی می تواند مفید باشد .
    ۵٫سی چهره برگزیده از راویان نور و یاران معصومین علیهم السلام مثل سلمان، ابوذر، عمار، مقداد، کمیل، مالک اشتر، عبدالله بن عباس، ابن مسعود، حجربن عدی، رشید هجری، عدی بن حاتم طائی، زید بن صوحان، میثم تمار، جابر بن عبدالله انصاری، انتخاب شود و هر شب به بررسی زندگی یکی از آنان اختصاص یابد .
    ۶٫در جلسات ویژه خواهران می توان حقوق و وظایف بانوان، اخلاق همسرداری، آئین تربیت، زندگی بانوان صدر اسلام مانند حضرت فاطمه علیها السلام، خدیجه علیها السلام، ام سلمه، حضرت زینب علیها السلام، نفیسه، حبابه والبیه، فضه، نسیبه و … را مورد بررسی قرار داد .
    ۷٫قصه های پیامبران مثل آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، یوسف، یعقوب، یونس و سلیمان علیهم السلام می تواند، عنوان سخنرانی در جلسات قرار گیرد و با تکیه بر آیات و احادیث معتبر و کتب دقیق، داستانهای زندگی پیامبران، هر سه یا پنج شب به زندگی یکی از بزرگواران اختصاص یابد .
    ۸٫مبلغان گرامی می توانند، فروع دین یعنی نماز و روزه و خمس و زکات و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری را محور آموزشی و موعظه قرار دهند و هر سه شب را به یکی از این فروع دهگانه بپردازند .
    ۹٫در برنامه های ویژه جوانان می توان هر جلسه زندگینامه یکی از نائبان عام امام زمان علیه السلام و فقهای بزرگ تاریخ اسلام مثل: شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، سید رضی، علامه حلی، علامه مجلسی، فیض کاشانی، محدث قمی، امام خمینی قدس سره را محور بحث و گفتگو قرار داد و الگوهای عصر غیبت را به نسل جوان معرفی نمود . کتاب گلشن ابرار و مجموعه ستارگان حرم می تواند در این کار به مبلغان گرامی کمک کند .
    ۱۰٫در جلسات ویژه بازاریان، مباحث فقهی اصناف و معاملات مثل احکام خرید و فروش، مسائل اجاره و کرایه، رهن و ضمانت، شرکت، قرض، امانت، وکالت را می توان برای عنوان سخن برگزید و احکام آن را با توجه به نیازهای روز تشریح کرد .
    ۱۱٫برای ادارات، مسائلی مثل وجدان کاری، انصاف، اسراف، حق الناس، رشوه و انواع و احکام آن، بیت المال، رعایت نوبت مردم، مشاوره و همفکری، اخلاق کارگزاران و ارزش خدمت و خدمت رسانی و غیره، می تواند عنوان سخن باشد
    فضائل ماه مبارک رمضان:
    رمضان از ماده “رمض ” به معنای سوزاندن است البته سوزاندنی که دود و خاکستر به همراه نداشته باشد . علت نامگذاری این ماه از آن روست که در ماه رمضان گناهان انسان سوزانده ونابود می شود
    ماه رمضان ماه نزول قران و تنها ماهی است که نامش در قران آمده است وشب قدر نیز در این ماه می باشد
    پیامبر اکرم فرمودند: تمام کتابهای آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند
    رسول الله (ص) از ماه مبارک به شهرالله یاد فرمودند : ” قد اقبل الیکم شهرالله ” ماه خدا به شما روی کرد، چون در این ماه صوم الله مطرح است ، چون روزه مال خداست و این ماه ، ماه روزه است ، لذا ماه مبارک رمضان را شهر الله می نامند ، چه این که ماه رجب شهر ولایت است و ماه شعبان هم شهر نبوت و رسالت . و در دعاهای ماه رجب فرمودند که از خداوند متعال بخواهید که زمینه توفیق ماه مبارک رمضان از هم اکنون برای شما مهیا و فراهم بشود .
    از حضرت علی (ع) روایت شده است که حضرت فرمودند : “رمضان نگوئید ، زیرا شما نمی دانید که رمضان چیست ؟ اگر کسی اینگونه گفت ، باید صدقه بدهد و روزه بگیرد ، همانگونه که خداوند آن را ماه رمضان نامیده ، شما هم به آن “ماه رمضان ” بگویید.
    فضیلت روزه دار :
    حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) فرمودند : خواب روزه دار عبادت وسکوتش تسبیح ودعایش مستجاب و ثواب عملش مضاعف است . روزه دار هنگام افطار دعای بدون رد دارد. ” میزان الحکمه ج ۲ ”
    امام حسین (ع) فرمودند : روزه گرفتن ، تنها به خویشنت داری از نوشیدن و خوردن نیست . مریم ( مادر عیسی “ع”) گفت : “من نذر کرده ام که برای خدای رحمان روزه باشم ” یعنی جز به ستایش خدای رحمان ، دهان خود را باز نکنم . اگر روزه گرفتید ، زبان خود را حفظ کنید ، چشم خود را فرو بندید ، نزاع مکنید ، حسد مورزید . ” کافی ج۴ ص۸۷″
    امام حسین (ع) فرمودند : هرگاه روزه گرفتی ، باید گوش و چشم و مو و پوست و همه اعضایت روزه بگیرد و گفت : باید روزه روزه ات ، مانند روزهای دیگر نباشد . ” کافی ج۴ ص۸۷″
    فلسفه وحکمت روزه :
    در حدیث معروفی از امام صادق (ع) نقل شده که هشام از علت روزه پرسید ، امام (ع) فرمودند : روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد . و این به خاطر آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشند و نسبت به فقیر ادای حق کند ، چرا که اغنیاء معمولا هرچه را بخواهند برای آنها فراهم است . خدا می خواهد میان بندگان خود مساوات باشد . و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند .
    از پیامبرخدا (ص) روایت شده است که حضرت فرمودند : به وسیله تشنگی و گرسنگ با نفس خود جهاد کنید ، زیرا پاداش جهاد کننده با نفس ، مانند جهاد کننده در راه خدا می باشد ، به درستی که عملی ، دوست داشتنی تر از گرسنگی و تشنگی (روزه ) نزد خدا نیست .
    در روایت دیگر فرمودند: برترین شما در روز قیامت ، نزد خداوند متعال ، کسی است که بیشتر گرسنگی کشیده و درباره خداوند متعال ، بیشتر فکر کرده است .
    آثار و برکات روزه :
    الف ) شادمانی روزه دار
    امام حسین فرمودند : کسی که روزه می گیرد در انتظار دو شادمانی به سر می برد ، یک شادمانی به هنگام افطار شب و یک شادمانی به هنگام دیدار حق . “الکافی ج ۴ ص۶۵ ”
    ب) دور شدن شیطان از آدمی
    پیامبر (ص) فرمودند : آیا می خواهید راه دور شدن شیطان از شما را نشان دهم ؟ عرض کردند : آری ، فرمودند : روزه روی شیطان را سیاه می کند ، و انفاق در راه خدا پشت او را می شکند ، و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع می کند و استغفار رگ قلب او را می برد . ” الکافی ج۴ ص ۶۴ ”
    ج) پرورش روح اخلاص
    امیر المومنان علی (ع)فرمودند: خداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابد . نهج البلاغه ،ح ۲۵۲
    د) سپر آتش
    پیامبر فرمودند : روزه سپر آتش است . ” الکافی، ج ۲ ص ۱۹ ”
    ه) دری از درهای بهشت
    پیامبر فرموند : بهشت دری دارد به نام ” ریان ” ( سیراب شده) که تنها روزه داران از آن وارد می شوند . مرحوم صدوق در معانی الاخبار در شرح این حدیث می نویسد : انتخاب این نام برای این در بهشت ، به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه دار از ناحیه عطش است ، هنگامی که روزه داران از این در وارد می شوند چنان سیراب می گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد . ” معانی الاخبار، ص ۴۰۹ ”
    و) یادآور گرسنگی و تشنگی روز قیامت
    پیامبر فرمودند : … و یادکنید با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را . ” عیون الاخبار، ج ۵۹، ص ۲۶۷ ”
    روزی حضرت یحیی بن زکریا (ع) شیطان را دید و گفت : هیچ وقت بر من مسلط شده ای، اگر چه به یک کلمه حرف باشد که بی جا گفته باشم یا با گوشه چشمم به نامحرمی نگاه کرده باشم یا در دلم خیال معصیتی کرده باشم ؟
    شیطان گفت : نه ، تو از افرادی نیستی که من بتوانم بر تو مسلط شوم چنان که خداوند در قرآن می فرماید : ای شیطان ، تو بر بندگان ( خالص) من تسلط نداری …”
    یحیی (ع) فرمودند : راستش را بگو . شیطان گفت : یک وقت است که من خیلی از تو خوشم می آید . یحیی گفت : آن جه وقت است ؟
    شیطان گفت : تو گاهی زیاد غذا می خوری و همین تو را از بعضی از عبادات بازمیدارد . یحیی (ع) گفت : با خدا عهد کردم که دیگر تا آخر عمر غذای سیر نخورم .
    شیطان گفت : من هم عهد کردم که دیگر به مومنی سخن راست نگویم و او را نصیحت نکنم . آن گاه شیطان از نزد یحیی (ع) دور شد . ” جامع النورین، ص ۲۲۱- بحار الانوار، ج ۱۷۳، ص ۱۴ ”
    ز) تقوا و خدا ترسی در ظاهر وباطن :
    روزه یگانه عبادت مخفی است نماز ، حج ، جهاد و زکات وخمس را مردم می بینند اما روزه دیدنی نیست . روزه اراده انسان را تقویت می کند ، کسی که یک ماه نان وآب و شهوت خود را کنترل کند می تواند نسبت به مال وناموس دیگران نیز خود را کنترل کند .
    ح) اثر بهداشتی
    پیامبر فرمودند : روزه بگیرید تا تندرست باشید .
    توصیه های تغذیه ای برای روزه داران
    اگرچه برای روزه داران واقعی فواید روزه و آثاری که بر جسم آنها دارد هدف اصلی نیست ، اما به هرحال در روایات بر این نکته تاکید شده است که گذشته از آثار معنوی، روزه ماه رمضان در سلامت جسمی روزه داران هم مؤثر است. اما نباید فراموش کرد که تنها در شرایطی می توان انتظار داشت که روزه دار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق اصول صحیحی باشد. مثلاً روزه می تواند با کاهش وزن بدن، سبب کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، کمر و سایر اندام شود؛ البته در صورتی که شخص روزه دار در خوردن افطاری و سحری طوری زیاده روی نکند که بعد از پایان ماه رمضان اضافه وزن پیدا کند. رعایت توصیه های زیر می تواند به یک روزه داری سالم کمک کند.
    توصیه هایی برای افطار :
    ۱ – بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود. پس افطار را سبک بخورید تا شکم سنگین نشود.
    ۲ – غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود. مثل: خرما ، شله زرد ، مقداری کمی شیر و چای کمرنگ. شما هم حتماً از غذاهای کم حجم استفاده کنید تا به معده فشاری وارد نشود.
    ۳ – بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز کنید و حتی المقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید؛ چون این کار باعث بی حالی، ضعف و درد معده خواهد شد.
    غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود. مثل: خرما ، شله زرد ، مقداری کمی شیر و چای کمرنگ.
    ۴ – موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان، سبب سوء هاضمه می شود، اگرچه در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است.
    ۵ – در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید.
    توصیه هایی برای سحری :
    ۱ – فراموش نکنید که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.
    ۲ – در ماه رمضان سعی کنید شب ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع ( تقریباً ۵/۱ ساعت قبل از اذان صبح ) بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری می کنید و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.
    ۳ – بیدار نشدن برای سحری کاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.
    ۴ – در سحر از مواد غذایی پروتئین دار ( تخم مرغ ، حبوبات ، لبنیات و گوشت ) استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار بخورید.
    ۵ – مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.
    در سحر از مواد غذایی پروتئین دار ( تخم مرغ ،حبوبات ، لبنیات و گوشت ) استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار بخورید.
    ۶ – رژیم غذایی سحر بهتراست شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند.
    ۷ – از مصرف نمک زیاد خودداری کنید، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.
    ۸ – بعد از خوردن سحری حتی الامکان نخوابید، چون وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می شود و گذشته از آن فردای آن روز احساس خوبی نخواهید داشت. این کار در دراز مدت باعث سوزش سردل و بیماری ” رفلکس معده و مری ” می شود. در این بیماری غذا از معده و مری بر می گردد و به اصطلاح احساس ” ترش کردن” را گویند.
    توصیه هایی دیگر برای روزه داران :
    ۱ –اول ساعات بعد از سحری و سپس ساعات بعد از افطار به ترتیب برای مطالعه دانش آموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.
    ۲ – ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین ، قند و ویتامین ها دارند. باید حدود ۳ ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند. بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله ای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.
    ۳ – درماه رمضان تمرینات ورزشی سبک تر باشد، زیرا بدن نمک و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد و در ورزش های شدید منجر به ضعف شدید بدن می شود. ورزشکار باید تا سحر به تدریج مایعات زیادی مصرف کند که نیازهای بدنش تامین شود.
    ۴ – خرما ، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران توصیه می شود.
    ۵ – در صورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند. مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه ها قبل از ورزش هم مناسب است.
    ۶ – میزان انرژی تامین شده از پروتئین در ورزشکاران باید حدود ۱۵ درصد و حداکثر ۲۰ درصد باشد؛ چون پروتئین زیاد، مناسب نیست و سبب تولید مواد زاید در خون و احساس خستگی در حین ورزش می شود
    روزه ، درمان بیماری های روح و جسم :
    روزه‌ از برنامه‌ های‌ مترقی‌ و متعالی‌ دین‌ مبین‌ اسلام‌ و ضامن‌ سعادت‌ دنیا و آخرت، بهداشت‌ جسم، و تزکیهِ نفس‌ و اخلاق‌ است.
    روزه‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ امساک‌ و ترک‌ مطلق‌ چیزها اعم‌ از خوردنی‌ و آشامیدنی‌ یا هر عمل‌ ناپسند است.
    این‌ فریضه‌ از نظر جسمی، روحی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، روانی، بهداشتی‌ و… فضایل‌ فراوان‌ دارد.
    روزه‌ و بهداشت‌ فردی‌ :
    روزه‌ از نظر بهداشت‌ جسم‌ و سلامت‌ بدن‌ دارای‌ فواید فراوانی‌ است. این‌ عمل‌ در سلامت‌ معده‌ و پاکسازی‌ آن‌ از انواع‌ غذاها که‌ موجب‌ بیماری‌ هستند اثرات‌ فوق‌العاده‌ دارد.
    پیامبر اسلام (ص) فرمود:
    معده‌ مرکز و خانه‌ هر دردی‌ است‌ و پرهیز از غذاهای‌ نامناسب‌ و زیادخوری، اساس‌ و رأس‌ هر داروی‌ شفابخش‌ است. همچنین‌ ایشان‌ فرموده‌اند:روزه‌ بگیرید تا سالم‌ بمانید.
    برای‌ بهداشت‌ و تندرستی، باید غذا کمتر مصرف‌ شود و هنوز اشتها تمام‌ نشده، دست‌ از غذاخوردن‌ کشید. به‌ تجربه‌ ثابت‌ شده‌ است، افرادی‌ که‌ کم‌ می‌ خورند از کسانی‌ که‌ همیشه‌ سیر می‌ خورند سالم‌ ترند.
    تأثیر روزه بر سلامت روان :
    روان‌شناسان معتقدند که روزه برای سلامت روان مفید است و موجب افزایش خودباوری و اعتماد به نفس می‏شود و توان و مقاومت افراد را در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی بیشتر می‏کند. اما پیش از آغاز ماه رمضان، در کنار کسب آمادگی‌های جسمی لازم، باید برای آمادگی‌های روانی هم برنامه‌ریزی کنیم
    آیا به هم خوردن نظم خواب یا تغذیه موجب تحریک‌پذیری نمی‌شود؟
    این یک حقیقت کتمان‌ناپذیر است که روزه گرفتن در کنار همه خوبی‌هایش، رنج‌هایی را در پی دارد. اختلال در خواب یا تغذیه باعث می‌شود که فرد از نظر روانی تحریک‌پذیر و زودرنج شود و واکنش سریعی نسبت به کارها از خود نشان دهد و هرچه زمان بیشتر می‌گذرد و به ساعات افطار نزدیک‌تر می‌شود، افراد توجه و تمرکز خود را بیشتر از دست می‌دهند و گرسنگی و تشنگی باعث خستگی، ضعف و کج‌خلقی آنها می‌شود. همه اینها درست؛ اما کسی که هدفی والا را در پی می‌گیرد، به سادگی و با یک برنامه‌ریزی جامع می‌تواند هدفش را دنبال کند.
    مثلا:شاید باران بهاری سبب آب‌گرفتگی معابر و کمی ترافیک شود ولی هیچ‌کس از آن بدش نمی‌آید زیرا همه به خوبی می‌دانند که نتیجه این باران، آبادانی، سبزی و رهایی از قحطی است. روزه هم مثل باران بهاری می‌ماند و اگر برای رسیدن به برکات این ماه برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، می‌توانیم به آبادانی روح‌مان کمک کنیم.
    روزه وکاهش اضطراب
    روزه داری در کاهش اضطراب نقش مهمی دارد. این نقش در امید به آینده و اعتقاد به عادلانه وهدفمند بودن نظام خلقت، در جلوگیری از بسیاری بدبینی‏ها و ناامیدی‏های شدید که گریبانگیر افراد و جوامع غیر دینی است، انکار ناپذیر است. مفاهیم و آموزه‏های دینی، همچون توکل، تقدیر الهی و… فرد دیندار را در دو راهی‏ها و تصمیم‏گیری‏های مشکل، از استرس‏ها و اضطراب‏های بیماری‏زا دور نگه می‏دارد. علاوه بر این، تأثیر هر یک از اعمال عبادی از قبیل نماز، روزه، حج و… در تقویت اراده و بالا بردن سطح اعتماد به نفس، و در نتیجه حفظ آرامش و سلامت روانی فرد و جامعه قابل توجّه است.
    روزه‌و کاهش استرس
    براساس آخرین یافته‌ها و تحقیقات علمی، ” روزه داری اسلامی ” موجب کاهش استرس و اضطراب در بین افراد می‌شود.
    روزه‌داری اسلامی همان روزه‌داری صحیح و اصولی است و با روزه‌داری برای ترس از عسر و حرج و روزه‌داری برای رژیم لاغری متفاوت است.
    روزه‌داری نباید موجب پرخوری به هنگام سحر و تغییرات بی‌نظم خواب شود و در صورت رعایت این مسایل ، روزه‌داری صحیح به‌کاهش استرسها منجر می‌شود.
    پژوهشهای علمی نشان می‌دهد درطول ماه‌مبارک رمضان کاهش کامل وصددرصدی خودکشی‌ها وکاهش نسبی جرایم عمومی مانند جرایم راهنمایی و رانندگی و جرایم خاص می‌شود.
    غذاهای سحر روزه‌داران‌باید کم حجم و خواب آنها نیز متناسب باشد و روزه‌داران از خوابیدن پس از خوردن سحری اجتناب کنند.
    روزه‌داری موجب امتناع افراد حتی از خوردن مواد حلال مانند آب می‌شود و این امتناع از حلال ‌ها نیز اراده انسان را قوی می‌کند.
    عصبانیت‌های برخی از افراد به هنگام روزه‌داری به علت پرخوری آنها به هنگام سحراست که بدن را در طول روزبرای جذب آب‌فعال می‌کند.روزه‌داری صحیح یک روش ایده‌آل برای زندگی افراد است و نیت کرده یک اصل در این ماه به حساب می‌آید.
    روزه و وسواس
    برای درمان وسواس‏های فکری و عملی، شیوه‏های متعددی چون دارو درمانی (که تنها می‏تواند به طور موقت و برای‏زمینه‏سازی درمان اصلی مورد استفاده قرار گیرد)، روان درمانی‏های شناختی، روان تحلیلی و… ارائه شده است. در اینجا می‏توان تأثیر روزه در مقابله با بروز یا پیشرفت وسواس را از دو نظر مورد ملاحظه قرار داد:
    کاهش اضطراب که بسیاری از وسواس ها در نتیجه استقرار اضطراب مزمن در روان فرد پدید می آید، روزه داری تأثیر مثبتی بر کاهش یا پیشگیری از وسواس دارد .
    تقویت اراده که یکی از عوامل در تداوم عمل وسواسی، ناتوانی فرد در مقابله و مقاومت در برابر اضطراب ناشی از ترک عمل وسواسی خویش است.
    فرهنگ اسلام مشحون از مباحث نظری و برنامه‏های تربیتی و اخلاقی است که بر محور اختیار و اراده انسان استوار است؛ به علاوه بعضی فرایض مذهبی چون روزه که ماهیت آنها خودداری از ارضای فوری برخی تمایلات و نیازهای سطح پایین است، به تقویت این نیرو کمک می‏رساند. روزه‏داری را می‏توان به عنوان یک روش روان درمانی از نوع رفتار درمانی‏ قلمداد کرد که برای تقویت اراده و ایجاد تغییر در رفتارها، روش تمرین عملی روزانه در طی یک برنامه مستمر یک ماهه به کار گرفته شده است.
    نتایج روانی روزه گرفتن
    در کنار علت‌ها، باید فواید کاری را هم که انجام می‌دهیم، باید بدانیم که هر چند روزه باعث گرسنگی، تشنگی یا به هم خوردن نظم خواب در طول روز می‌گردد اما مشکلات ذکر شده در برابر آثار روانی مطلوبی که روزه در فرد به جای می‌گذارد، هیچ است. یک ماه روزه گرفتن سبب بالا رفتن روحیه فرد می‌شود. مقاومت او را در برابر مشکلات بالا می‌برد و با افزایش مکانیسم انطباقی فرد موجب می‌شود که اعتماد به نفس او افزایش پیدا کند زیرا وقتی فردی می‌تواند یک ماه روش جدید و متنوعی از زندگی را تجربه کند، حتما می‌تواند بعدها در برابر مشکلات و فشارهای زندگی مقاومت کند. روزه گرفتن باعث می‌شود که فرد به توانایی‌های ذاتی خود پی ببرد و حس «خواستن توانستن است» را در خود بارورتر کند. در نتیجه روزه گرفتن دفاع روانی افراد در برابر مشکلات بیشتر می‌شود و در نتیجه آن تحمل‌پذیری‌ افراد افزایش می‌یابد…
    کریم اهل بیت
    در پانزدهم رمضان سال دوم یا سوم هجرت خداوند سبحان بالاترین هدیه خویش را به بیت نبوی و امامت اهدا کرد.مولود سعیدی که صورت و سیرتش آیینه ی تمام نمای سیمای نبوی وعلوی بود و امتیازات فاطمی نیز در اندامش درخشش داشت.
    نام گذاری:
    در سیره ی پیامبر و اهل بیت (ع) انتخاب نام نیک وپسندیده برای فرزندان از حقوق اولیه آنان شمرده شد و رسول خدا (ص) بدان توصیه کرده بود.
    رسول خدا پس ازتولد فرزند اورا در آغوش گرفته و حمد و ثنای الهی را بجا آورد اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپش خواند و بعد از نزول جبرئیل که درود وسلام خدا راابلاغ کرد وضمن تبریک گفت خداوند به تو فرمان میدهد که نام فرزند هارون برادر موسی را برای فرزندت انتخاب کن.پرسیدنامش چه بود؟جبرئیل عرض کرد:شبر.فرمود زبان من عربی است.گفت نامش راحسن بگذار آنگاه نام نوزاد راحسن گذاشتند.
    القاب امام:
    ریحانه رسول خدا،امام دوم،زکی،سبط اول؛سید،طیب،مصلح،نقی،ولی و…
    کنیه ایشان:ابوالقاسم وابومحمد.
    سیمای امام:زیبایی صورت واندام سلاله پیامبر زبانزد عام وخاص بود هرکس به او نگاه کردسیمای محمد(ص) وعلی(ع) را در او میدید.
    سنت های ارزشمند: با ولادت سبط اکبر رسول خدا مسلمانان همگی توجه داشتند که رسول خدا جه برخوردی خواهد داشت وسنت های به یادماندنی آن حضرت چه خواهد بود.همانند اذان واقامه ،چگونگی انتخاب نام نیک ودیگر سنت های الهی که به برخی دیگر اشاره می کنیم.
    الف)عقیقه: پیامبر روز هفتم ولادت امام حسن (ع)راعقیقه کردند.
    ب)اطعام :در روایت امده است رسول خدا (ص)فرمود عقیقه رابخورید و به دیگران اطعام کنید وفرمود یک ران عقیقه را برای قابله آن بفرستید.(ترجمه امام الحسن،ابن سعد،ص۲۹)
    ج)تراشیدن موی سر وصدقه دادن:در روز هفتم پیامبر سر نوزاد را تراشید و به اندازه مزن آن نقره در راه خدا صدقه داد آنگاه سر مبارک امام را با ماده ای خوش به نام خلوق آغشته کردند.
    د) ختنه: باز در همان روز هفتم رسول خدا (ص)دستور داد فرزندش را ختنه کردند تا به این سنت الهی جامه ی عمل بپوشاند.
    وجود مشکلات به خاطر قطع صله ی رحم
    جناب آقای حاج سید جلال رئیس السادات تعریف کردند: روزی آقای امیری ،استاد قرآن نزد من آمده و جریانی را برایم نقل کردند. ایشان گفتند:مدتی قبل همراه آقای مرویان از مشهد عازم تهران بودم،دربین راه اتوبوس ماخراب شد.هنگامی که پیاده شدیم و منتظر ماشین دیگری بودیم متوجه شدم که در بیابان نزدیک کوه یک نفر سفید پوش همچون خواجه ی خضر ایستاده است. به طرف او رفتم وقتی نزدیک او رسیدم دیدم اصلا متوجه من نیست و درعالم دیگری به سر میبرد.
    هنگامی که به ایشان سلام کردم .جوابم را دادند وپرسیدند :شما از مشهد می آیید؟
    عرض کردم :بله .فرمودند:ارآیه الله قمی چه خبر؟ عرض کردم:حالشان خوب بود.
    فرمودند:خیر آقاجان.مثل اینکه شما خبر ندارید:من دیدم که آیه الله قمی را دستگیر کرده وبا خود بردند
    حاج آقای امیری می گفتند:آنچه که بیش ازهرچیز برایم شگفت آور بد این بود که با زبان قرآن با ن تکلم میکردند. وبا اینکه تا آن موقع ایشان را ندیده بودم ونگفته بودم که من استاد قرآن هستم.
    بالاخره با ایشان خداحافظی کرده وبا آقای مرویان به تهران رفتیم.اما از موقعی که از ایشان خداحافظی کردم وبه تهران رفتم تا وقتی که به مشهد بازگشتم در فکر ایشان بودم وبا خودم گفتم :این شخص چه کسی بود؟وازینکه نام ایشان را نپرسیدم بسیار ناراحت بودم.
    بعدازمدتی در حالی که سخت در همین فکر بودم به یکی از دوستانم برخورد کردم،او از من پرسید:چرا اینقدر ناراحت هستید ؟واصرار کرد تاعلت ناراحتیم را فهمید.
    بنده هم جریانی که برایم اتفاق افتاده بود برایش نقل کردم.او بازگو کردم. او تبسمی نموده و گفت: شخصی که به دنبالش میگردی زمانی درخانه ی حاج سید جلال رئیس السادات به سر میبرد. به آنجا بروشاید ایشان راببینی. آقای حاج سید جلال میگفتند:بعد از اینکه آقای امیری ماجرای خود رابازگو کردند،به ایشان گفتم شخصی که با او برخورد کردید آقای مجتهدی میباشد که هم اکنون درخانه ی ما به سر میبرد.
    آقای امیری تقاضا کردند که ایشان را نزد آقا ببرم ،گفتم: مانعی ندارد.
    چندروز بعد آقای امیری به منزل ما آمدند ومشاهده کردند که ایشان مان آقایی هستند که در بیابان دیدند.آقای امیری میگفتند:هنگامی که خدمت آقای مجتهدی رسیدم به ایشان عرض کردم :مدتی است عیالم مریض میباشد وخود نیز دچار گرفتاریهای متعددی شده ام وبه طور کلی زندگی نابسامانی پیدا کردم ،اگر ممکن است دعایی بفرمایید تا گرفتاریهایم برطرف شود.
    آقا تاملی کرده و فرمودند:بله،کسی که رحمش را از خانه دور کند،این چیزها را هم دارد. پیرمردی از بستگانتان از شما دلگیر و ناراحت شده است ،شما دل او را شکسته اید ،او درآن حال آهی کشیده که به سبب آن گرفتاری به شما روی آورده و تا هنگامی که دل او رابدست نیاوردید این گرفتاریها برطرف نخواهد شد.
    آقای امیری گفتند: هرچه آن موقع فک کردم چه کسی از من دل آزرده شده به نتیجه ای نرسیدم وقتی به خانه رفتم و مطلب را با عیالم در میان گذاشتم بالاخره به یاد آوردیم. چندی پیش پیر مردی به درب منزل ما آمد و گفت که ازبستگان پدرم است و ز ما طلب کمک کرد. بنده که تا آن موقع ایشان را ندیده بودم گفتم :دروغ نگو من تابه حال تورا اینجا ندیده ام و درب را به روی او بستم واو با حال ناراحتی آنجا راتر کرد..وقتی متوجه شدم رفتم اورا یافتم و از او دلجویی کردم وفهمیدمپیر مرد راست میگفته واز اقوام دور پدرم بوده.پس از آن زندگی ما به حالت عادی بازگشت و عیالم بهبود یافت.
    توبه:
    توبه چیست؟
    توبه عبارت است از پشیمانی قلبی ،آمرزش خواستن با زبان ترک کردن گناه و تصمیم به اینکه دیگر این گناه را انجام نمیدهد.. (غرر ودررآمدی ج۲ص ۱۲۶ )
    توبه معراج آدمی است نشان عروج انسان وراز بندگی ودل به حق دادن است راهی است که سر منزلش وصال محبوب است.
    از نکته های مهمی که علمای اخلاق بدان توجه ویژه دارند وجوب توبه است از معصیت. شکلی نیست که انسانها معصوم نیستند جاذبه های گناه آنها را بدام خود میکشد.شیطان رانده شده قسم یاد کرده که همه بندگان را گمراه کند و خداوند در رحمت توبه را بر بندگانش گشود.
    رسول گرامی نیز فرمودند تمامی فرزندان آدم خطا هستند و بهترین خطاکاران کسانی هستند کهتوبه کنند.(محجه البیضاء،ج۷ص۸۱)
    از مجموع روایات بر می آید گناه نوعی مرض است و برمریض لازم است که علاج مرض خودرا بیابد. گناه به گردنبندی می ماند که همیشه به گردن انسان آویزان است وبه وسیله توبه است که آدمی از دام گناهان رهایی میابد.
    لزوم توبه درقرآن:
    قرآن کریم در موارد زیادی با صیغه امر فرمان به توبه کردن میدهد چنانکه میفرماید:((وتوبوا الی الله جمیعا ایها المومنون لعلکم تفلحون)) ای اهل ایمان همه به درگاه خدا توبه کنید باشد که رستگار شوید.(نور،۳۱)
    خطاب پروردگار در این آیه شامل جمیع مومنان میشود یعنی اگر یکی از مومنان گناهی مرتکب شد لازم است توبه کند.
    شرایط توبه:
    توبه مائده آسمانی است که خداوند به سبب ان گناهان بیشماری از گناهکاران میبخشد و به دیده اغماض به آنها می نگرد.
    بخشش گناهان نه تنها در آخرت عذاب الهی رادربر میدارد بلکه در دنیا سبب نجات میشود و عملی که در دنیا وآخرت این همه نفوذ معنوی دارد بایستی شرایط ویژه ای داشته باشد. یک کلمه یا چند جمله استغاثه نیست که فقط به زبان آورده شود باید همه بدهکاریهای دنیایش را بپردازد حقوق الهی و حقوق مردم که بر عهده اوست را توبه کند هرستمی که کرده جبران کند.حساب و کتاب خود را باخدا وخلق خدا صاف کند.آنگاه الهی اتوب الیک گوید.
    استغفار:
    استغفار محتاج به لفظ خاصی نیست مراسم ویژه ای ندارد . امام باقر (ع)فرمود: رسول خدا(ص) و استغفار دو دژمحکم در برابرعذاب پس یکی از دو دژ گذشت و استغفار مانده است.پس زیاد استغفار کنید که استغفار محو کننده گناهان است چنان که خداوند میفرماید تا تو در میان آنها هستی،خداوند آنها را عذاب نخواهد کرد مادامی که از نافرمانی خدا پشیمان شوند به درگاه خدا توبه و استغفار کنند باز آنها راعذاب نکند.(وسائل الشیعه.ج۱۱،ص۳۵۴)
    نکات:
    توبه یکی از نعمت های بزرگ الهی است.یعنی خداوند متعال باب توبه را بر روی بندگان باز کرده استتا اینهابتوانند در راه کمال پیش بروندو گناه آن ها را زمین گیر نکند.
    با توبه از گناهان،خود را برای ظهور حضرت حجت_عجل الله تعالی فرجه الشریف_آماده کنیم! اگر ظهور حضرت حجت_عجل الله تعالی فرجه الشریف_نزدیک باشد،باید هرکس خود را برای آن روز مهیا سازد،از جمله این که از گناهان توبه کند. همین توبه باعث می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است،که واقعا بی سابقه است و بلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید،از سر شیعه رفع و دفع گردد.
    معمولا قرآن کریم به دنبال آیات عذاب،جمله ((الا الذین تابوا)) یا جمله ((الا من تاب)) را آورده تا بگوید: راه اصلاح، هرگز بر کسی بسته نیست.
    توبه ، واجب است. زیرا فرمان خداوند است. (( توبوا الی الله )). ( تحریم،۸)
    قبول توبه واقعی قطعی است،زیرا نمی توان باور کرد که ما به امر او توبه کنیم ولی او نپذیرد.<> (شوری،۳۷) ، <> (بقره ،۳۷٫)
    خداوند هم توبه می پذیرد و هم کسانی که توبه می کنند دوست دارد. <> (بقره ،۲۲۲)
    توبه ، باید با عمل نیک و جبران گناهان همراه باشد. <> (فرقان، ۷۱) ،<>(انعام،۵۴٫) ، <> (بقره ۱۶۰٫)
    توبه رمز رستگاری است. <> (نور،۳۱٫)
    توبه،وسیله تبدیل سیئات به حسنات است. <> (فرقان،۷۰٫)
    توبه ، سبب نزول باران است. <> (هود،۵۲٫)
    توبه سبب رزق نیکو است. <>
    توبه در هنگام دیدن آثار مرگ و عذاب پذیرفته نمی شود. <>
    خداوند علاوه بر قبول توبه،لطف ویژه نیز دارد.<> <> ، <> <> <> در این آیات در کنار توبه به مسئله رحمت و رافت و محبت الهی اشاره شده است.
    قرآن ترک توبه را ظلم و هلاکت دانسته است. <> <>
    توبه، وسیله جبران است.
    هم چنان که توفیق توبه از خداست، باید چگونگی و راه توبه را نیز از خداوند دریافت کنیم.
    اگر توبه واقعی باشد، خداوند آن را می پذیرد.
    اگر توبه را شکستیم، باز هم خداوند توبه را می پذیرد.
    اسباب بخشش گناهان در دنیا سه چیز است :
    ۱_توبه . <> (بقره ،۱۶۰٫)
    ۲_ترک گناهان کبیره. <> (نسا ،۳۱٫)
    ۳_حسنات و کارهای نیک. <> (هود،۱۱۴٫)
    حتی برای شرک و گوساله پرستی نیز راه توبه و بازگشت وجود دارد.
    برای گناه کتمان، همچون سایر گناهان، راه توبه و بازگشت باز است. اما توبه واقعی، با پشیمانی قلبی و اصلاح عمل و بیان موارد کتمان صورت می گیرد.
    توبه کسی که نماز نخوانده آن است که نماز های خود را قضا کند. توبه کسی که مال مردم را تلف کردهآن است که باید همان مقدار را به صاحبش برگرداند.در مورد کتمان حقایق، که شخص به دنیای علم، اندیشه و نسل ها، خیانت کرده، فقط با تبیین حقایق و بازگویی آنهاست که می تواند گذشته را جبران نماید.
    به توبه کنندگان،نباید بخاطر خلاف کاری های پیشین ظلمی شود.
    سرزنش کسانی که قبلا خلاف کار بوده اند ممنوع است.
    خداوند نه تنها توبه را می پذیردو گناهان را می بخشد ، بلکه توبه کننده را نیز دوست می دارد و مورد رحمت قرار می دهد.
    گرچه راه توبه بر احدی بسته نیست ، اما نباید گروهی از این توبه مقدس سو استفاده کنند. کسانی که از ایمان خود دست برداشته و دائما بر کفر ولجاجت خود می افزایند و جز لحظه مرگ و غلبه بر مسلمین،حاضر به توبه نیستند،توبه این گونه افراد قابل قبول نخواهد بود، زیرا توبه آداب و شرایط و شیوه ای دارد که شامل حال اینها نمی شود.
    خداوند توبه پذیر است،ولی گروهی زمینه ها را از دست داده اند. جراح هر چقدر هم لایق باشد،تا زمینه پیوند در مریض نباشد کاری پیش نمی برد .
    سرعت در توبه، لازم است.
    یاد خدا، رمز توبه است.
    تا گناه زیاد نشده،توبه آسان است.
    توبه در حال اختیار وآزادی ارزش دارد، نه در حال اظطرار یا مواجهه با خطر.
    اصرار بر گناه، توفیق توبه را از انسان می گیرد.
    توبه را نباید به تاخیر انداخت. چون زمان مرگ معلوم نیست و توبه هنگام معاینه مرگ پذیرفته نمی شود.
    راه توبه بر روی همه باز است.
    خداوند بر بندگان مهلت توبه می دهد. <>
    آمریکامی گوید خاورمیانه….
    قرآن ما می گوید نه خاورمیانه، که کره زمین مال مسلمانهاست، کره زمین مال ماست ، زمین مال ماست، خدا همه چیز هایش را ذخیره کرده ، یک رهبر امام زمان، یک قانون دست نخورده قرآن ، آمادگی اش هم کم کم پیدا می شود
    اگر یک امام، یک سید حسن نصرالله، یک رهبر الهی بیعت محال نیست اگر یک شاه حذف شد ، اگر یک شاه حذف شد بقیه شاه ها هم حذف شود.
    <> خداوند وعده داده به کی؟ به کسانی که ایمان آوردند خوب ایمان کافی است نخیر بعضی ها می گویند دلش پاک باشد دل پاک کافی نیست باید عمل هم صالح باشد نمی شود گفت آدم خوبی است،ولی نماز نمی خواند، کنار ایمان عمل صالح داریم، سوزن بی نخ چیزی نمی دوزد، ایمان خالی هم فایده ندارد، خدا وعده داده چه کند،اینها را خلیفه کند در زمین اینها را جانشین کند همین طور که قبل از اینها هم افرادی را خلیفه کرده ولی خوب دیگر چه ؟
    <> امکانات بدهد به اینها و کدام دین آن دینی که خدا وعده داده آن دینی را که از آن راضی است توسعه دهد ، دیگر چه؟
    تبدیل کند،جایگزین کند ، بعد از خوف بعد از دغدغه و دلهره این ها را به امنیت برساند یعنی جهان بعد از دلهره تبدیل می شود به جهان امن خوب جهان که امن شد در سایه امنیت ،شرک به هیچ نهو در کار نباشد گاهی میگوییم امن شود بنشینیم فلان گناه را بکنیم نمی گوید امنیت برای بندگی خدا.
    پس سه وعده داده:۱- حکوکت را به اینها بدهد. ۲_ترس و دلهره ها را تبدیل به امنیت کند ۳- برچیده شدن شرک و عبادت خدا
    خوب در قرآن بارها به حکومت صالحین اشاره شده یک جوان اگر بداند: کره زمین برای اوست،رهبرش معصوم است، خدا رهبرش را حفظ می کند، قانونش تثبیت شده اصلا این ایمان چقدر به انسان غرور می دهد. یک وقت می گوید پسر کیستی؟ میگوید: فلانی . یک خوب ، یک آدم عادی، پز ندارد. اما میگوید من پسر علی بن ابیطالب هستم، من پسر رسول الله هستم ولی دعای ندبه می گوید همه تان پدرتان پیغمبر و علی (ع). دخترها اگر بدانند دختر فاطمه الزهرا هستند غرور میگیرند، اصلا من پسر حضرت ابراهیم هستم ، بله ، یعنی مردم شما همه از نسل ابراهیم هستید اگر انسان بفهمد چه جایگاهی دارد یک وقت می گوید:پدرت میمون بود. مکتب انبیا به انسان غرور می دهد، مردم آینده با شماست وقتی آینده با ماست دردها را تحمل میکنیم ، یک مادر وقتی بداند اولاد صالحی دارد درد زایمان برایش مشکل نیست یعنی امید به فرزند درد را برای مادر کم میکند
    عافیت برای متقین است چه تهمت هایی به علی بن ابیطالب زدند، مگر نماز می خواند، یوسف پاکترین جوان نیست، نیت بد داشت. هرچه می خواهند تهمت بزنند، حسین را گفتند خروج کرده و خارجی است، علی نماز نمی خواند، حالا حرم ائمه را خراب کنند دوباره می روند از آن بهترش را می سازند.
    خدا وعده داده کره زمین مال ماست حالا باید خودمان را آماده کنیم اگر آماده کنید به سمت عدالت بروید، خودتان را آماده کنید زمینه فراهم می شود، ضمنا این اسلام که کره زمین را میگیرد کدام اسلام است؟ در غدیر خم که علی علیه السلام نصب شد یعنی حالا شد اسلامی که من می خواهم ، اسلامی که رهبرش علی بن ابیطالب باشد پس اسلام دین آینده جهان است. منتهی ایمان خالی کافی نیست عمل صالح لازم است.
    شرک چیست؟
    اینکه آدم سراغ غیر خدا برود در مناجات شعبانیه خدایا اگر زیاد می شوم و یا کم می شوم دست توست دست مدرک نیست دست ، دست اینکه مهریه ام اینقدر باشد نیست بعضی ها فکر می کنند اگر مهریه اش سنگین باشد ارزشش بالاست و همان مهریه سنگین قاتل جانشان می شود بگو خدایا همسری به من بده از بندگان صالح تو زندگی ما خوب باشد بعضی ها هم شب می روند جمکران میگویند میخواهم امام زمانم را ببینم امام زمان نگفته مرا ببین گفته زمانی که من نیستم ببین مرجع تقلید چه می گوید گوش بده، دیدن امام زمان یک ارزش است اما ما وظیفه مان این است که هرچه آقا گفت عمل کنیم.

    دعا چیست؟
    امیرالمومنین (ع) احب الاعمال الی الله عزوجل فی الارض الدعاء
    دعا اعلام نیازمندی انسان بی نیازی وبخشودگی رحمان ودریچه دریافت زمین از آسمان است .دعا در زندگی انسان ارزش است .پیامبر اکرم فرمود برترین عبادات دعاست.
    امام رضا (ع) فرمودند:برشما باد به سلاح پیامبران .گفتند: سلاح پیامبران کدام است؟ فرمود دعا
    آثار یاد خدا:
    در زندگی آرامش دلها،نورانیت دلها ،حیات دلها ، درمان بیماری دلها ، بینش درونی ،مصونیت از شیطان، مصونیت از گناه
    آداب دعا:
    ۱-ضروری زندگی بدانیم نه جزءامور مازاد و فضیلت. درخواست هایمان از خدا باید در شما ر نیازمندی جدی زندگیمان باشد نه فوق برنامه واضافه ما نیازمند مورد توجه خدا قرار بگیریم وومورد توجه خدا قرار گرفتن صرفا با دعا صورت میگیرد و اگر دعا نکنیم عقوبت میشویمبه همین جهت دعا در زندگی نقش اساسی دارد و از ضروریات زندگی است.
    ۲-توانمان رادر دعا باید گسترده کنیم کهگمان نکنیم چون میزان توانمان محدود است پس باید میزان در خطاهایمان اندک باشد.پیامبر اکرم (ص)روزی در بیابانی بودند وچوپانی گوسفندی برای ایشان ذبح کرد پیامبر (ص)فرمود:از ما چیزی بخواه گفت:چند شتر و گوسفند میخواستم به او عطا کردند وپیامبر فرمود کاش کمتر از پیرزن بنی اسرائیل نبودی،پیر مرد پرسید:حکایت پیرزن بنی اسرائیل چیست؟ پیامبر فرمد :بعد از مرگ یوسف مردم هر محله ای می گفتند:یوسف باید در محله ما دفن شود در انتها تصمیم برآن شد جنازه ی یوسف را در تابوتی بگذارند وآن را روی رود نیل قرار دهند تاخیر یوس به همه برسد .زمان حضرت موسی قرارشد تابوت اورا از دریا بیرون بیاورند و در خشکی جا دند فقط این پیرزن حکایت آن را میدانست گت به شرطی میگویم که برای من چهار کار انجام دهی:
    ۱-جوانیم رابرگردانی ۲-بینایم کنی ۳-مرا به همسری خودت در بیاوری ۴-در بهشت هم با خودت قرارم دهی
    موسی خواست امتناع ورزد ولی خدا گفت بپذیر .پیامبر اکرم فرمود مرد چوپان کمتر از پیرزن بنی اسرائیل نبود.
    ۳- دعا را کاسبی بدانیم. هرچیزکه از خدا کسبمیکنید می تواند به نفعنان باشد درخواست هایتان کسب شماست و میتواند نافع باشد یا مضر.
    ۴-وقتی خوبان را مشاهده میکنیم ادب اقتضا میکنید دعا کنیم تا ما نیز مانند خوبان باشیم.
    ۵-استجابت دعا را حنتمی بدانیم.بدانیم وقتی خدا اجازه دعا داده استجابت هم نصیبمان میشود.
    ۶- هیج امری را از خدا بعید ندانیم.
    ۷-قبل طرح دعاهایمان تسبیح داشته باشیم.
    ۸-وقتی دعا میکنیم بر دعای خود توکل نکنیم بلکه بر خدایی توکل کنیم که توفیق دعا به ما داده
    ۹-برای دعا کننده ها احترام خاصی قائل شویم.
    موانع استجابت دعا
    ۱-تناقض با سنتای آفرینش: مثلا برای هر انسانی خداوند احلی قرار داده که در صورت حتمی بودن گریز از آن نیست بنابراین اگر کسی دعا کند و بخواهد که خدا عمر بی پایان به او بدهد اجابت چنین دعایی به معنی تعطیلی در انون قطعی الهی است و عین خود مانع اجابت دعاست.
    ۲- تزاحم دعاها: گاهی شخصی که از ستم دیگران به ستوه آمد بر ضد ستمگران دعا میکند و از خداوند انتقام خود را می طلبد ولی در همین حال همین شخص به ظاهر مظلوم به خاطر ستمی که خود به دیگری کرده مورد غضب قرار گرفته همین تزاحم دعاها میتواند مانع اجابت گردد.
    ۳-نبود قابلیت: قرآن کریم در واقعه طوفان نوح پس از آن که در خواست آن حضرت مبنی بر نجات فرزند خویش را نقل میکند میفرماید (هود۴۶)ای نوح شایسته این که از اهل تو باشد نیست و سرتا پایش ناصالح است درباره آنجه به حقیقتش آگاه نیستی از من چیزی مخواه توراپند میدهم تا از جاهلان نباشی.
    ۴- بی توجهیبه واسطه ها:خداوند متعال خالق هستی و پدید آورنده نظام و سنن حاکم بر آن است لذادو پست دارد انسانهابه این نظام احترام گذاشته در وصولخواسته ایشان آن را از نظر دور نداشته ودر عین حال که تاثیر وسایل را در مقاصد خود به ذات حق مستند میکنند برای برآورده شدن نیازهای خود آنها را نیز بکار ببندند.
    نکات:
    اگر بی تفاوت باشیم وبرای رفع گرفتاری ها وبلاایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند،دعا نکنیم،آن بلاها به ما هم نزدیک خواهند بود،چنان که الان بر سر ما آمده است.
    استاد ما،مرحوم آقاسید علی قاض میفرمود: برای حاجتی چهل سال بعد از نماز دعا می کردم،بعد معلوم شد که مصلحت نبوده است.
    در قرآن دو نوع گشایش برای دوگروه مطرح است:الف: رفاه و گشایش برای خوبان که همراه برکات است،((لفتحنا علیهم برکات)). ب:رفاه وگشایش برای کفار ئنا اهلان که دیگرهمراه برکات نیست،((فتحنا علیهم ابواب کل شی ء))، زیرا چه بسا نعمت ها ،ناپایدار وسبب غفلت وغرور وطغیان باشد. خداوند،این رفاه و گشایش کفار را بوسیله مهلت و پر شدن پیمانه بآنان قرارداده است. بنابراین به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد،زیرا اگر این نعمت ها برای مومنین باشد مایه ی برکات است،و اگر برای کفار باشد،ناپایدار و وسیله ی قهر الهی است.
    امام صادق (ع)فرمودند:گای بنده ای از خداوند حاجت وتقاضایی دارد و خداوندعایش را مستجاب میکند و مقرر میشود تا مدتی دیگر برآورده شود .اما پس از آنریالبنده گناهی را انجام میدهد که موجب برآورده نشدن حاجتش میگردد.
    مراحل پرواز معنوی،عبارت است ار: ثنا،ارتباط،سپس دعا.
    در دعا،دیگران را فراموش نکنیم.
    قرآن درباره دعا سفارشاتی دارد،از آن جمله:
    ۱-دعا ودرخواست باید خالصانه باشد.((فادعوا الله مخلصین له الدین)).(غافر،۱۴۹
    ۲-با ترس و امید همراه باشد.((و ادعوه خوفا وطمعا)) (اعراف،۵۶)
    ۳- باعشق و رغبت وترس توام باشد.((یدعوننا رغبا ورهبا)).(انبیاء،۹۰)
    ۴-با تضرع و در پنهانی صورت بگیرد.((ادعوا ربکم تضرعا وخفیه)).(اعراف،۵۵)
    ۵-با ندا وخواندنی مخفی همراه باشد.((اذ نادی ربه نداء خفیا))(مریم،۳)
    در اصول کافی،صدها حدیث در اهمیت ،نقش و آداب دعا،توجه واصرار وذکر حاجت ها هنگام دعا ودعای دسته جمعی وایمان به استجابت آن آمده است(کافی،ج۲،کتاب الدعا)
    سوال:چرا گاهی دعای ما مستجاب نمی شود؟
    پاسخ: عدم استجابت دعای ما به خاطر شرک ویاجهل ماست . درتفسیرالمیزان میخوانیم که خ

  3. 10خوراکی
    ۱۸ تیر ۱۳۹۳ در ۱۰:۵۱ | #3

    چکار کنیم که اثرات تربیتی ماه رمضان را در وجود خودمان ببینیم ؟
    ماه مبارک رمضان آثار زیادی به جا میگذارد ولی ما باید مواظب باشیم از این آثار تلقی خاص و ویژه ای یا مکاشفه ای در زندگی خودمان ببینیم و این را اثر رمضان تلقی بکنیم . این آثار بعد از ماه مبارک در ما نامرئی است و خیلی محسوس نیست . این را نباید مایه انکار آثار رمضان قرار بدهیم و بگوییم : پس رمضان در ما اثری نگذاشته است . چون بعد از رمضان ما معمولا خودمان را با همان ویژگی ها و خصلت ها با همان شرایط زندگی می بینیم و موجب این اشتباه میشود . ممکن است آثار رقیق باشند و یک کمی از گناه فاصله گرفته اند . این خیلی خوب است .
    البته بستگی به گذراندن رمضان هر کسی هم دارد . بستگی به برخورد با نحوه ی روزه هم دارد . اگر در طول ماه رمضان دلش برای ناهار خوردن لک زده باشد ، در بعد از ما رمضان فاصله ای با خوراکی ها درک نخواهد کرد . ولی اگر با دلچسبی روزه گرفته باشد ، می فهمد که خوردن شباهت پیداکردن به حیوانات است . این جوری با خوردن برخورد می کند . هرچند انسان باید شکر نعمت ها را بکند .
    آثار ماه مبارک رمضان خودشان را بعد از ماه مبارک نشان می دهند . پس این آثار هستند و ما باید آنها را جمع آوری کنیم . وقتی مجلس بودجه ای را برای دولت تصویب میکند ، یک مرحل ی اعتبار تصویب کردن است و یک مرحله تخصیص بودجه است . مثلا می گویند : ما این را شش ماه دوم می دهیم . اعتبار شبهای قدر برای ما تعیین شده است . از گناهانی که بخشیده شده اند تا مقدرات و روزی هایی که تعیین شده است ولی اینها معلق است . بسیاری از آنها مشروط و وابسته هستند . اگر ما کار خوبی بکنیم ، آن را به ما می دهند و به ما می رسد .
    بسیاری از مردم بسیاری از اعتباراتی که در ماه رمضان برایشان تصویب شده را در طول سال استفاده نمی کنند . نمی آیند تخصیص شان را بگیرند . مثلا برای شما یک میلیون روزی مادی و معنوی بشرط آن صله ی رحم ، بشرط آن مبارزه با نفس ، بشرط آن دعا و بشرط این عبادت در نظر گرفته شده است . بعضی ها را بدون شرط می دهند . این نَفسی را که می کشیم بدون شرط به ما داده اند . ما بعد از ماه مبارک شروع به گرفتن معنویاتی که در ماه رمضان برای ما تصویب شده و هست ، بکنیم . سال نو معنوی ما بعد از شب قدر است .
    اهل بیت فرموده اند : هرکار خوبی را که خواستید انجام بدهید ، یک سال ادامه بدهید تا اثر بگذارد . می خواهیم اثر تربیت ی ماه رمضان در وجود ما مستقر بشود ، یک برنامه ی یکساله بریزیم . هر برنامه ی معنوی را که در نظر گرفتیم یکسال ، تا پایان ماه رمضان سال آینده ادامه بدهیم . هرشب سوره واقعه را بخوانیم . خیلی خوب است و روایت زیادی در این باب داریم . یعنی شما ذهن خودت را در آسمانها ببر ، به تقسیمات صحرای محشر ببر ، به آن واقعه ی بزرگ بیندیش و بعد بخواب . در مدت خواب شما یک عبادت معنوی خواهید کرد که در طول روز آن کار را نمیتوانید بکنید . روح شما را می سازد . چقدر فرق میکند که انسان با مشکلات و آرزوهای دنیایی اش و تخیلات فیلم ها بخوابد ؟ اگر بخواهید همین برنامه را بگذارید، بعد از ماه رمضان بگذارید و تا یکسال قرار ادامه بدهید . بعد اثر آنرا خواهید دید .
    هر سال یک برنامه ی متفاوت برای خودمان بگذاریم . هر کس می خواهد در زندگی اش تصمیم خوب بگیرد ، این ماه فضای خوبی است برای تصمیم خوب گرفتن . برای تلاشی که اعتبارات ما را تخصیص خواهد داد . الان فضای معنوی خوبی برقرار است . تصمیم بگیریم برای یکسال دعای عهد بخوانیم . برای یکسال زیارت عاشورا را هفته ای یکبار بخوانیم . مستمر باشد .
    روایت داریم : عمل خودت را کم انتخاب کن ولی مداوم باشد . مثلا روزی پنج آیه قرآن . زیادش نکنید که بتوانید تا آخر بروید . برنامه ی سنگین برای خودتان نگذارید . پس برای تداوم آثار معنوی باید یک برنامه ی یکساله برای خودمان بریزیم . مثلا من هر هفته یک صله ی رحم انجام بدهم . حتی من هرشب جمعه تلفنی با یک پسر خاله ام صحبت بکنم . ولی مستمر باشد . استمرار با انسان ، کار تربیتی می کند . خدا با کسی که عشق و حال معنوی پیدا بکند و مقطعی باشد و مداوم نباشد موافق نیست . عمل مستمر باشد ، شخصیت درونی را به انسان نشان میدهد . بعد از اینکه خسته شدید و حوصله تان سر رفت ، این کار اثر تربیتی خودش را روی شما نشان می دهد .
    روایتی داریم : که شما بعد از عید فطر می توانید تا ده روز به بدرقه ماه رمضان بروید و روزه بگیرد . این یک فعالیت زیبای معنوی است که انسانهای کمی توفیق این را دارند .
    ۱-مقدمه:
    هماهنگی و برنامه ریزی جامع
    فضائل ماه مبارک رمضان
    ۲ فضیلت روزه دار
    فلسفه وحکمت روزه
    ۳-آثار و برکات روزه
    ۴ توصیه هایی برای افطار
    ۵- توصیه هایی دیگر برای روزه داران
    ۶- روزه ، درمان بیماری های روح و جسم
    ۸- کریم اهل بیت
    ۱۰- وجود مشکلات به خاطر قطع صله ی رحم
    ۱۲- توبه
    ۱۳- استغفار
    ۱۶- آمریکامی گوید خاورمیانه….
    ۱۸- شرک چیست؟
    ۱۹- دعا چیست
    ۲۲- ویژگیهای قرآن
    ۲۵- تقوا و پرهیزکاری
    ۳۰-اسراف درقرآن
    ۳۲- انفاق در قران

    ۳۴-جایگاه و اهمیت شب قدر
    ۳۶- سیماى مؤمنان صادق و واقعى
    ۳۹- موجبات رحمت الهی
    ۴۳- صالحین چه کسانی هستند :
    ۴۸- شکرگزاری نعمتها .
    ۵- چکار کنیم که اثرات تربیتی ماه رمضان را در وجود خودمان ببینیم ؟

  4. 10خوراکی
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ در ۰۶:۰۷ | #4

    مبانی کامپیوتر، تسلط به ورد و پاورپوینت، اینترنت و ایمیل ، دانلود ، نصب نرم افزار
    روز پنج شنبه ۹۳/۱۱/۲۳ از ساعت ۸ صبح

  1. بدون بازتاب


یک + = 3